Pomorskie liderem turystyki rowerowej: inwestycje przynoszą efekty
Rok 2024 był przełomowy dla rowerowej turystyki w województwie pomorskim. Dzięki konsekwentnym inwestycjom w infrastrukturę, region notuje dynamiczny wzrost popularności tras rowerowych, stając się jednym z liderów rowerowych destynacji w Polsce.
Województwo pomorskie, inwestując w rozwój infrastruktury rowerowej i promując turystykę rowerową, staje się coraz bardziej atrakcyjne dla rowerzystów. Dynamiczny wzrost popularności tras rowerowych to efekt konsekwentnej polityki regionu, która przynosi korzyści zarówno dla mieszkańców, jak i dla lokalnej gospodarki.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego rok 2024 był przełomowy dla rowerowej turystyki w województwie pomorskim?
- Jakie konkretne działania i inwestycje przyczyniły się do rozwoju turystyki rowerowej na Pomorzu?
- Jakie korzyści płyną z dynamicznego rozwoju turystyki rowerowej dla Pomorza i jego mieszkańców?
Rowerowa rewolucja na Pomorzu
Województwo pomorskie może poszczycić się ponad 660 km oznakowanych tras rowerowych, a to nie koniec inwestycji. Stale rozwijająca się sieć szlaków przyciąga coraz więcej rowerzystów, zarówno mieszkańców regionu, jak i turystów. W 2024 roku odnotowano ponad 122 tys. więcej przejazdów niż w roku poprzednim, co świadczy o rosnącej popularności tej formy aktywności.
Dynamiczny wzrost popularności tras rowerowych
Analiza danych z lat 2021-2024, zebranych z liczników rowerowych, ujawnia dynamiczny wzrost popularności tras rowerowych w regionie. Przykładem może być Tczew, gdzie na Wiślanej Trasie Rowerowej, będącej częścią szlaku EuroVelo 9, liczba przejazdów wzrosła o 34,2%. Podobny wzrost odnotowano na szlaku EuroVelo 10/13 przy punkcie widokowym Kaczy Winkiel, gdzie liczba przejazdów wzrosła o 34,7%.
Coraz większe zainteresowanie trasami rowerowymi
Coraz większe zainteresowanie trasami rowerowymi obserwuje się również w innych częściach regionu, m.in. w okolicach Słupska, szczególnie na trasie Ustka-Łeba. Nawet mniejsze miejscowości, takie jak Kluki, które nie leżą bezpośrednio przy głównych szlakach, stają się popularnymi celami rowerowych wycieczek.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rower jako środek transportu
Rower staje się coraz popularniejszy nie tylko jako forma rekreacji, ale również jako środek transportu. Coraz więcej osób korzysta z roweru, aby dojechać do pracy, szkoły czy na uczelnię. W samym Gdańsku, na al. Zwycięstwa, liczba przejazdów rowerowych wzrosła o 31,8%.
Integracja z innymi środkami transportu
Wzrost popularności rowerów idzie w parze z integracją z innymi środkami transportu. Coraz więcej osób korzysta z pociągów i autobusów, aby dotrzeć z rowerem w różne zakątki regionu. To z kolei ułatwia planowanie dłuższych wycieczek i odkrywanie nowych tras.
Wpływ na lokalną gospodarkę
Rowerowy boom ma pozytywny wpływ na lokalną gospodarkę. Rozwój turystyki rowerowej generuje dodatkowe dochody dla samorządów, m.in. z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). Szacuje się, że w 2024 roku wpływy z tego tytułu wyniosły co najmniej 12,3 mln zł.
Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw
Wzrost popularności turystyki rowerowej stwarza również dogodne warunki dla rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, takich jak pensjonaty, wypożyczalnie rowerów, sklepy sportowe czy restauracje. To z kolei przekłada się na tworzenie nowych miejsc pracy i zwiększenie atrakcyjności regionu dla turystów.
Komentarze