Pasy i kontrapasy? Nie bo nie!
Pasy i kontrapasy? Nie bo nie!
Pomysł umożliwienia jazdy rowerom w dwóch kierunkach tam gdzie samochody mogą jeździć tylko w jednym, mógłby zostać zrealizowany niemal od zaraz. Gdyby nie przeciwnicy, którzy wymyślą wszystko aby odpowiedzieć 'nie da się’. To samo dotyczy wytyczenia pasów rowerowych (zgodnych z kierunkiem jazdy) –pisze Rowerowa Łódź
Pasy rowerowe (szerokości
Nie w Łodzi
Możliwość jazdy w obu kierunkach dla rowerów nie jest niczym nowym. We Francji jest na tyle powszechnym, że na wszystkich ulicach objętych strefą tempo-30 wszystkie ulice jednokierunkowe (dla samochodów) są dwukierunkowymi dla rowerów. No ale to 'inna kultura’, 'lata doświadczeń’, 'inny klimat’…
W polskim Krakowie tamtejsza Rada Miasta przyjęła w marcu 2011 roku uchwałę kierunkową mówiącą o kompleksowym wprowadzeniu możliwości jazdy rowerzystom w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych dla samochodów. Fundacja Fenomen próbuje takie rozwiązanie promować także w Łodzi. Oczywiście, od razu podnoszą się głosy sprzeciwu i argumenty, że rowerzyści chcą jeździć pod prąd po al. Piłsudskiego. NIE, nie chcemy!
A w Łodzi?
Trzy tygodnie temu opublikowaliśmy propozycje łódzkiego pełnomocnika rowerowego Witolda Kopcia, który wytypował trzynaście ulic, na których widziałby on możliwość dopuszczenia jazdy rowerami w dwóch kierunkach. Jeszcze zawczasu, zanim ZDiT dowiedział się o jakie ulice chodzi, wysłał do Policji prośbę o opinię (w przypadku tych 13 ulic niepotrzebną i niewiążącą), a Policja, która również nie wiedziała o co chodzi, na wszelki wypadek powiedziała nie. Co było Inżynierii ruchu ZDITu na rękę – aby nic nie robić.
Poza tym w maju 2011 roku Kopeć skierował pismo do Zarządu Dróg i Transportu z propozycją utworzenia kilku pasów rowerowych w Łodzi. Na początku sierpnia pojawił się co prawda pierwszy pas rowerowy na ul. Lutomierskiej (foto obok), ale według ZDiT jest to póki co pierwszy i jedyny pas. Na inne zgody nie ma.
Obawy
Umożliwienie rowerzystom jazdy w dwóch kierunkach na ulicach gdzie jest dopuszczony ruch samochodowy w jednym kierunku, na pierwszy rzut oka wydaje się absurdalny. Ale tylko tym, którzy albo nigdy nie jechali rowerem i nie chcą przyjąć że rower jest węższy (do
Kto popiera
Pomysł wprowadzania udogodnień dla rowerzystów, poprzez umożliwienie jazdy w obu kierunkach lub przez wytyczanie pasów rowerowych ma przychylność władz Łodzi. Popiera go zarówno prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, wiceprezydent Łodzi Arkadiusz Banaszek – odpowiedzialny za transport, pełnomocnik prezydenta do spraw polityki rowerowej Witold Kopeć, a także władze Zarządu Dróg w osobie dyrektora Krzysztofa Kalisza. Ale to nie wystarczy, bo…
Nie da się
Co z tego, że wszyscy się zgadzają skoro w ZDiT władza jest gdzie indziej? Otrzymaliśmy oficjalne pismo ze ZDiT, stworzone przez Wydział Inżynierii Ruchu. Czytamy w nim, że co prawda na ulicy Lutomierskiej da się stworzyć pas rowerowy, a na ul. Żwirki da się wywiesić tabliczki T-22, ale nie ma co liczyć na nic więcej.
Kontrargumenty
Wszystkie propozycje wprowadzenia jazdy w obu kierunkach zostały odrzucone, bo albo było 'za wąsko’, albo ponoć trzeba 'likwidować miejsca parkingowe’ dla samochodów. W przypadku propozycji utworzenia pasów rowerowych posunięto się do straszenia 'parametrami technicznymi torów tramwajowych’ i kolizjami z przystankami autobusowymi, które trzeba by było likwidować!
Fakty?
Najwyraźniej one urzędników Inżynierii Ruchu ZDiT nie interesują! Bo jak wytłumaczyć to że:
· ulica Kamińskiego jest raptem
· na zaproponowanym odcinku ulicy Kilińskiego (pomiędzy ul. Tylną a ul. Wigury), jest na tyle szeroka ulica (
· na ul. Żeromskiego (pomiędzy ul. Kopernika a 6 Sierpnia), gdzie pełnomocnik rowerowy zaproponował pas rowerowy NIE MA ani jednego przystanku autobusowego, a tym właśnie Inżynieria Ruchu ZDiT tłumaczy swoją odmowę.
Źródło: http://rowerowalodz.pl/aktualnosci/457-pasy-i-kontrapasy-nie-bo-nie
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze