Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ostrowski Rower Miejski na zakręcie. Czy po ośmiu latach czeka go finisz?

infobike
16.10.2025 06:30
0 Komentarzy

Ostrowski Rower Miejski ruszył w 2017 roku i przez pierwsze lata był jednym z bardziej udanych przykładów miejskiej mobilności w regionie.

System szybko zdobył sympatię mieszkańców – w 2019 roku zanotowano rekordowe 53 tysiące wypożyczeń, a w ciągu trzech pierwszych sezonów liczba przejazdów przekroczyła 83 tysiące.

Nawet w czasie pandemii system funkcjonował dobrze – w 2020 roku zarejestrowano prawie 20 tysięcy wynajmów. Dla wielu mieszkańców rower miejski był wówczas nie tylko środkiem transportu, ale też bezpiecznym sposobem poruszania się po mieście.

Rozkład jazdy;

  1. Jak wyglądała historia sukcesu Ostrowskiego Roweru Miejskiego?
  2. Dlaczego mieszkańcy przestali korzystać z rowerów miejskich?
  3. Czy to naprawdę ostatni sezon systemu w Ostrowie Wielkopolskim?
Ostrowski Rower Miejski ruszył w 2017 roku i przez pierwsze lata był jednym z bardziej udanych przykładów miejskiej mobilności w regionie.
Ostrowski Rower Miejski ruszył w 2017 roku i przez pierwsze lata był jednym z bardziej udanych przykładów miejskiej mobilności w regionie. /fot. ostrow24.pl

Dlaczego mieszkańcy przestali korzystać z rowerów miejskich?

Ostatnie dwa sezony przyniosły jednak gwałtowny spadek zainteresowania. W 2025 roku liczba wypożyczeń spadła aż o 87% w porównaniu z rekordowym rokiem 2019. Jak tłumaczy Janusz Marczak, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim, przyczyn jest kilka:

– „Mieszkańcy coraz częściej korzystają z prywatnych rowerów i hulajnóg elektrycznych. Widzimy, że zmieniły się nawyki komunikacyjne – rower miejski przestał być pierwszym wyborem” – podkreśla Marczak.

Na sytuację wpłynęły również akty wandalizmu. Zniszczone kierownice, pogięte bagażniki i brakujące siodełka to widok, który zniechęcał kolejnych użytkowników. Po ośmiu latach intensywnej eksploatacji stan wielu jednośladów pozostawia wiele do życzenia.

Czy to naprawdę ostatni sezon systemu w Ostrowie Wielkopolskim?

W 2025 roku w Ostrowie działało 99 rowerów rozmieszczonych na 12 stacjach, jednak coraz częściej pojawiają się pytania o przyszłość całego systemu.

– „Zainteresowanie z roku na rok maleje, a utrzymanie infrastruktury generuje koszty. To nie tylko problem Ostrowa – podobne decyzje zapadły już w Poznaniu czy innych większych miastach” – dodaje prezes MZK.

Umowa na funkcjonowanie Ostrowskiego Roweru Miejskiego obowiązuje do czerwca 2026 roku, ale nie wiadomo, czy system powróci w pełnej formie. Na razie wiadomo jedno – po latach sukcesów miejski rower w Ostrowie znalazł się na zakręcie.

Komentarze