Ograniczyć prędkość do 30 km/h – wywiad z liderem stowarzyszenia Rowerowy Białystok
Prezentujemy wywiad z Karolem Mocniakiem ze stowarzyszenia Rowerowy Białystok, który ukazał się na łamach regionalne gazety Kurier Poranny. Oto jego zapis.
Kurier Poranny: Co powinno się zmienić w naszym mieście, żeby rowerzystom jeździło się lepiej?
Karol Mocniak, lider stowarzyszenia Rowerowy Białystok: Przede wszystkim musi się zmienić stosunek władz miasta do komunikacji rowerowej. Rower wciąż jest traktowany jako środek rekreacji i infrastruktura, która powstaje, jest czysto rekreacyjna. W przypadku codziennych dojazdów, gdzie liczy się czas, powstające drogi dla rowerów są bardziej przeszkodą niż ułatwieniem.
Kurier Poranny: Co przeszkadza?
Nierówna nawierzchnia, piesi i tragicznie zaprogramowana sygnalizacja świetlna na nowych ścieżkach. Zniechęcają do tego stopnia, że znaczna część rowerzystów woli złamać prawo i szybciej pojechać jezdnią obok drogi rowerowej.
Kurier Poranny: Co jeszcze utrudnia rowerzystom bezpieczną jazdę po mieście?
Nie ma koncepcji uspokojenia ruchu samochodowego w centrum. W dużo większym Berlinie ponad 80 proc. dróg w centrum znajduje się w strefie 'Tempo 30”. To znacznie ogranicza hałas, emisję spalin oraz poprawia bezpieczeństwo i jakość życia mieszkańców śródmieścia. Drogi dla rowerzystów nie są wtedy potrzebne, bo mogą oni bezpiecznie poruszać się wśród samochodów po jezdni. I nie chodzi tu tylko o ograniczenie prędkości znakami, ale o inny sposób tworzenia infrastruktury.
Kurier Poranny: Jaki to sposób?
Minironda, podniesione tarcze skrzyżowań, przejazdów rowerowych i przejść dla pieszych itp. To, w przeciwieństwie do znaków, skutecznie ogranicza prędkość. W Białymstoku idzie się, niestety, w zupełnie odwrotnym kierunku, co widać na przykładzie przyszłej przebudowy ul. Legionowej. Sześć pasów dla samochodów oraz brak udogodnień dla rowerzystów jeszcze bardziej zakorkuje centrum. A rowerzystom na wiele lat zupełnie odetnie dojazd do centrum od strony południowej.
Kurier Poranny: Od czego powinno się zacząć zmiany?
Brakuje w urzędzie miasta osoby odpowiedzialnej za komunikację rowerową. We Wrocławiu, Szczecinie, Gdańsku i Warszawie nazywa się ją oficerem rowerowym. Jest rzetelny w kwestiach infrastruktury, a sami rowerzyści wiedzą, do kogo się zwrócić, gdy mają propozycje odnośnie dróg rowerowych czy parkingów.
Kurier Poranny: Dziękuję za rozmowę.
Wywiad oraz zdjęcia Karola są dostępne na stronie http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?aid=/20090518/bialystok/245681247 .
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze