Obowiązkowe kaski dla dzieci? Sejm analizuje nowe przepisy
Sejmowa Komisja Infrastruktury zajmuje się obecnie rządowym projektem nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, który może przynieść spore zmiany nie tylko dla kierowców, ale też dla rowerzystów.
Najwięcej emocji budzi propozycja wprowadzenia obowiązku noszenia kasku ochronnego przez dzieci do 16. roku życia podczas jazdy na rowerze, hulajnodze elektrycznej lub innym urządzeniu transportu osobistego (UTO).
Jak wyjaśnił wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, pomysł opiera się na danych z policji i środowiska medycznego, które wskazują na rosnącą liczbę wypadków z udziałem młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg.
Rozkład jazdy:
- Czego dotyczy nowelizacja Prawa o ruchu drogowym?
- Jakie poprawki zgłoszono w sprawie obowiązku noszenia kasków?
- Co jeszcze może się zmienić dla kierowców i rowerzystów?
Jakie poprawki zgłoszono w sprawie obowiązku noszenia kasków?
Podczas posiedzenia komisji posłowie zgłosili liczne poprawki do projektu:
- Barbara Oliwiecka (Polska 2050 – TD) zaproponowała, by podnieść minimalny wiek dziecka, które może jeździć e-hulajnogą po drodze publicznej, z 10 do 13 lat.
- Tomasz Zimoch (niezrzeszony) chciał, by obowiązek jazdy w kasku dotyczył również dzieci pod opieką rodziców.
- Paulina Matysiak (Lewica – Razem) zasugerowała ograniczenie przepisu jedynie do użytkowników urządzeń z silnikiem elektrycznym oraz zniesienie obowiązku dla dzieci przewożonych w fotelikach.
- Rafał Weber (PiS) zaproponował, by obowiązek kasków dotyczył wszystkich do 18. roku życia.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Poprawki zostaną przeanalizowane przez Ministerstwo Infrastruktury, a głosowanie odbędzie się na kolejnym posiedzeniu komisji.
Co jeszcze może się zmienić dla kierowców i rowerzystów?
Projekt nowelizacji zawiera też inne propozycje:
- przywrócenie możliwości zdobycia prawa jazdy kat. B od 17. roku życia (za zgodą rodziców),
- zaostrzenie kar dla kierowców, którzy ignorują czasowe zatrzymanie prawa jazdy,
- likwidację szkoleń redukujących punkty karne za poważne wykroczenia,
- oraz zwiększenie prędkości ciągników rolniczych z 30 do 40 km/h.
Choć przepisy skupiają się głównie na bezpieczeństwie najmłodszych użytkowników dróg, to debata wokół obowiązku noszenia kasków wzbudza szerokie emocje – również w środowisku rowerowym. Czy wprowadzenie takiego obowiązku rzeczywiście poprawi bezpieczeństwo, czy raczej zniechęci dzieci do jazdy na rowerze?
Komentarze