Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe Centrum Warszawy: Rowery na ulice, samochody pod ulice

infobike
16.02.2024 11:15
0 Komentarzy

Metamorfoza ulic Złotej i Zgoda, Chmielnej, Brackiej oraz placu Centralnego – to tylko kilka z najważniejszych inwestycji prowadzonych przez stołeczny ratusz w ramach Nowego Centrum Warszawy. To projekt kompleksowych zmian w przestrzeni miejskiej, konsekwentnie od kilku lat realizowany w Śródmieściu. Dzięki takim inwestycjom stolica staje się bardziej przyjazna i wygodna dla wszystkich użytkowników.

Jak mówi prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, Nowe Centrum Warszawy to projekt, który zmieni oblicze miasta. 

Do tej pory w Śródmieściu funkcjonowały tzw. wyspy aktywności, które chcemy połączyć w spójną, dobrze zaplanowaną całość.  Wchodzimy w taki etap prac, w którym poszczególne elementy Nowego Centrum Warszawy zaczynają tworzyć jedną przestrzeń – urbanistyczną, estetyczną i funkcjonalną. Dzięki temu centrum stolicy staje się bardziej przyjazne i wygodne dla wszystkich użytkowników. Obecnie kończymy kilka inwestycji – rewitalizację Chmielnej, budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej czy mostu pieszo-rowerowego nad Wisłą. Równocześnie rozpoczynamy kolejne działania – właśnie ogłosiliśmy przetarg na modernizację ul. Złotej i Zgoda. Robimy wszystko, aby oddać miasto mieszkańcom – dodaje prezydent Warszawy.

Poszczególne elementy prezydenckiego projektu zgodnie z planem coraz bardziej zazębiają się ze sobą, aby docelowo stworzyć spójną i funkcjonalną całość w przestrzeni Śródmieścia. W poprzednich latach przebudowane zostały m.in. spory odcinek alei Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka, rondo Dmowskiego, plac Pięciu Rogów, plac Trzech Krzyży oraz kilka odcinków ulicy Marszałkowskiej. W kilku innych miejscach ścisłego centrum trwają inne ważne inwestycje.

Place budowy wokół placu Pięciu Rogów

Jedną z bardziej spektakularnych inwestycji była zamiana skrzyżowania rozcinającego w pół deptak na ulicy Chmielnej w zielone miejsce spotkań i wypoczynku. W ten sposób powstał tzw. plac Pięciu Rogów. To właśnie z tego miejsca rozchodzą się „promieniście” liczne place budowy, które – po zakończeniu prac modernizacyjnych – zmienią ścisłe centrum Śródmieścia w dobrze zaplanowaną, wygodną i „przyjazną” mieszkańcom przestrzeń miejską.

Jedną z takich inwestycji jest przebudowa ul. Chmielnej na całym jej śródmiejskim odcinku oraz odchodzącego od niej fragmentu ulicy Brackiej. Tuż obok powstaje parking podziemny pod placem Powstańców Warszawy, a nieopodal  trwają prace przy budowie Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz nad stworzeniem nowego placu Centralnego.

Równolegle powstają projekty nad kolejnych obszarów w Nowym Centrum Warszawy. Na ukończeniu jest szczegółowy plan przebudowy ulicy Kruczej. We współpracy z kolejarzami Warszawa kreśli również nowy kształt Alej Jerozolimskich – do realizacji po zakończeniu prac remontowych na tzw. linii średnicowej. Projektanci pracują też nad założeniami dla kolejnych etapów „Zielonej Marszałkowskiej”.

Metamorfoza Złotej i Zgody coraz bliżej

Jednym z ważniejszych przedsięwzięć w ramach Nowego Centrum Warszawy jest projekt przebudowy całego kwartału ulicy w rejonie Złotej i Zgody. Właśnie został ogłoszony przetarg dla tego dużego obszaru w ścisłym centrum o powierzchni aż 2,5 hektara, czyli 10 razy większej niż plac Pięciu Rogów.

Konkurs architektoniczny na modernizację tego miejsca Miasto ogłosiło latem 2021, a rozstrzygnęło jesienią tego samego roku. W marcu 2022 podpisana została umowa z projektantami – warszawskim biurem RS Architektura Krajobrazu

Efekt zmian będzie proporcjonalny do ich zakresu. Całkowicie zmienią się nie tylko ulice Złota i Zgoda, ale też Sienkiewicza, duży fragment ulicy Jasnej oraz place pomiędzy nimi, w tym przed charakterystycznym „Domem pod Orłami”. Pojawią się setki nowych drzew, skwery z niską zielenią, ozdobne fontanny oraz trzy duże miejskie place. Towarzyszyć im będzie zaplanowana w detalach wymiana wszystkich nawierzchni materiały estetyczne i wysokiej jakości.

Nowe Centrum Warszawy -spotkanie prasowe. fot. R. Motyl UM Warszawa

Most już prawie gotowy

Kończą się również prace na moście pieszo-rowerowym, który połączy Śródmieście z Pragą. 

Zaawansowanie prac to dziś ponad 90 proc. Otwarcie mostu planujemy na wiosnę – mówi Rafał Trzaskowski. 

Wyjaśnia jednocześnie, że wraz powstaniem nowej przeprawy przez Wisłę zmieni się również przestrzeń na Pradze. 

Przebudujemy ulicę Okrzei – od mostu do ul. Jagiellońskiej. Obecnie szykujemy projekt, a następnie ogłosimy przetarg na modernizację tej ulicy od Jagiellońskiej do Targowej. Ponadto na Jagiellońskiej chcielibyśmy zaplanować wygodny i dostępny plac miejski. Jest to dla nas bardzo ważny projekt  który ma ożywić Pragę – informuje prezydent.

Jest już gotowy również projekt przejścia dla pieszych przez Wisłostradę przy Karowej (na wysokości mostu). Przetarg na jego budowę zostanie ogłoszony jeszcze w lutym br.

Warszawa Most Pieszo Rowerowy Na Wisle Wizual
Most Pieszo Rowerowy Na Wiśle – wizualizacja

Auta pod ziemię, zmiany na ulicach

Tak duża zmiana nie byłaby możliwa, gdyby nie podziemny parking budowany właśnie pod placem Powstańców Warszawy. To pilotażowy, unikatowy w skali kraju, projekt prowadzony w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. Kilkupoziomowa podziemna konstrukcja pomieści 420 samochodów.

Uwolniona w ten sposób przestrzeń pozwoli na nowe zagospodarowanie ulic i placów na powierzchni, na nadanie im prawdziwie miejskiego charakteru, w odróżnieniu od  dominującej obecnie funkcji parkingowej. Jednocześnie w rejonie objętym zmianami planowane jest pozostawienie miejsc dla mieszkańców okolicznych budynków (posiadaczy abonamentu parkingowego) oraz „kopert” dla osób z niepełnosprawnościami i dla dostawców. Oddanie parkingu do użytku planowane jest wstępnie na przełom 2024 i 2025 roku.

Prace przy przebudowie kwartału w rejonie ulic Złotej i Zgody zaplanowane są natomiast aż na 24 miesiące. To efekt ich niezbędnego etapowania. Zapewnienie sprawnego dojazdu dla mieszkańców, służb i dostawców nie byłoby możliwe przy otwarciu na raz zbyt szerokiego frontu robót. Ważna jest też dostępność samego parkingu podziemnego oraz zakończenie przejściowych utrudnień związanych z jego budową.

Trwają intensywne prace zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz Muzeum Sztuki Nowoczesnej – niedawno oddana została nowa droga dojazdowa, a obecnie budowany jest chodnik wzdłuż budynku MSN od strony ul. Marszałkowskiej. Koniec inwestycji planowany jest jesienią.

Dobiegają końca również drobiazgowe i szeroko zakrojone badania archeologiczne na tzw. placu Centralnym przed Pałacem Kultury i Nauki.

Co jeszcze mają w planach władze miasta w ramach Nowego Centrum Warszawy? Obecnie przygotowywane są przetargi m.in. na: budowę trasy rowerowej wzdłuż ulic Andersa, wprowadzenie większej ilości zieleni na ulicy Świętojerskiej oraz u zbiegu ulic Kredytowej, Traugutta i Mazowieckiej.

Komentarze