Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe 150 kilometrów tras w Kujawsko-Pomorskim

infobike
06.12.2018 15:45
0 Komentarzy

W ramach kujawsko-pomorskiego RegionalnegoProgramu Operacyjnego na lata 2014-2020 rozdysponowano do tej pory środki nautworzenie 39 ścieżek rowerowych o łącznej długości blisko 150 kilometrów.

To nie koniec marszałkowskiegowsparcia na budowę bezpiecznych i przyjaznych środowisku tras dla miłośników dwóchkółek – na początku przyszłego roku zostaną rozstrzygnięte trzy kolejnekonkursy.

– Rower to nie tylko sposób naaktywny wypoczynek, ale też tani i praktyczny środek komunikacji, z któregomieszkańcy regionu korzystają coraz częściej. Bezpieczne i wygodne ścieżkizachęcają, by wybrać rower jako alternatywę dla samochodu – tłumaczy marszałekPiotr Całbecki.

Dla miłośników dwóch kółek

. Do tej pory samorządwojewództwa zawarł umowy na dofinansowanie 38 projektów, a kolejna jest wprzygotowaniu. W ramach tych zadań powstanie lub zostanie wyznaczonych prawie150 kilometrów ścieżek rowerowych. Około 80 kilometrów traktów dla rowerzystówpowstaje przy gruntownie przebudowywanych trasach wojewódzkich. To możliwedzięki ścisłej współpracy z samorządami lokalnymi.

Największe wsparcie z RPO –ponad 5 milionów złotych – trafiło na budowę ścieżki rowerowej w gminie DąbrowaChełmińska ze stolicy gminy do Czarża i Dębowca oraz do Janowa. Powiat toruńskiotrzymał w sumie 9,5 miliona złotych dofinansowania na budowę aż czterech drógrowerowych – wśród nich jest 24 kilometrowy trakt z Osieka nad Wisłą przez Sąsieczno,Zimny Zdrój, Czernikowo i Mazowsze z odgałęzieniem do Obrowa. Bydgoszczpozyskała 1,8 miliona złotych na budowę drogi dla rowerzystów w ciągu ulicyGrunwaldzkiej.

Rowerowe sieci

Samorządowe władze województwazabiegają też o to, by ścieżki rowerowe łączyły się w długie traktyprzebiegające przez kilka gmin. Przyłączenie projektowanej trasy rowerowej doistniejącej już drogi dla rowerzystów to jeden z warunków otrzymania wsparcia zRPO. Takie przedsięwzięcie zrealizowano między innymi w przypadku 100-kilometrowejtrasy rowerowej z Torunia przez Bydgoszcz do Koronowa. Trwają rozmowy owydłużeniu tej ścieżki z Unisławia w kierunku Chełmna i Grudziądza. Wkrótcenowy fragment trasy rowerowej ma połączyć istniejące drogi dla rowerzystów wgminach Pakość i Barcin.

Zakończyły się nabory wnioskóww trzech kolejnych konkursach w ramach RPO na dofinansowanie inwestycjidotyczących budowy ścieżek rowerowych. Do podziału między samorządy lokalne sąw sumie 32 miliony złotych. Maksymalny poziom dofinansowania może wynieść 85procent wartości przedsięwzięcia. Wyniki naborów poznamy w styczniu i lutym2019 r.

W statystyce:

  • W 2016 roku łączna długośćścieżek rowerowych w województwie kujawsko-pomorskim wynosiła 933 kilometry iod roku 2011 (pierwsze dostępne dane statystyczne w tym zakresie) wydłużyła sięo 480 kilometrów (4 wynik w kraju).

  • Długość ścieżek rowerowych wwojewództwie to 8,3% długości wszystkich ścieżek rowerowych w kraju. Jest to 4najlepszy wynik w Polsce – po województwachmazowieckim (12,5%), wielkopolskim (12,0%) i pomorskim (9,8%).

  • Blisko 66% ścieżek rowerowych wwojewództwie (615 km) znajdowało się pod zarządem gmin, prawie 24% (220 km) podzarządem powiatów, a niewiele ponad 10% (97 km) pod zarządem samorząduwojewództwa.

  • Na każde 10 tys. km² wwojewództwie w 2016 r. przypadało 519 kilometrów tego rodzaju infrastruktury.To trzeci najlepszy wynik w kraju i zdecydowanie powyżej średniej krajowej,która wynosiła 360 kilometrów.

  • Pod względem długości ścieżekrowerowych na 10 tys. ludności województwo kujawsko-pomorskie utrzymało wysokąpozycję. Z wynikiem 4,5 km zajmowało w 2016 roku 3 lokatę.

Komentarze