Nowa droga rowerowa przy Obwodnicy Śródmiejskiej w Szczecinie
Nowa droga rowerowa przy Obwodnicy Śródmiejskiej w Szczecinie
Bartosz Skórzewski ze stowarzyszenia Rowerowy Szczecin opisuje plusy i minusy nowej drogi rowerowej w Szczecinie przy Obwodnicy Śródmiejskiej
Niedawno została wybudowana nowa droga dla rowerów przy Obwodnicy Śródmiejskiej. Choć układ drogowy jest zdecydowanie przewymiarowany, to same drogi dla rowerów można uznać raczej za udane.
Na początek siedem dobrych akcentów tej budowy:
1. Droga po obu stronach obwodnicy
Bardzo ważne jest by przy drogach szybkiego ruchu budować drogi dla rowerów po obu stronach. Tym bardziej, że obwodnica przecina osiedle z gęstą zabudową i wykonanie drogi tylko po jednej stronie byłoby niefunkcjonalne.
2. Odsunięta od jezdni i często od chodnika także
Droga dla rowerów na całej długości jest prawidłowo odsunięta od jezdni. Nie popełniono tego samego błędu co na przykład przy ul. Łukasińskiego. Tam gdzie było odrobinę więcej miejsca odsunięto drogę dla rowerów także od chodnika.
3. W miarę dobre wyłukowania
Droga dla rowerów, posiada w miarę łagodne wyłukowania. W trakcie realizacji pojawił się problem w dwóch miejscach (pisaliśmy o tym: Niezbędne poprawki na obwodnicy), ale na szczęście po interwencji zostało to poprawione.
Fot. Rowerowy Szczecin
4. Połączenie do istniejącej drogi
Ciekawym rozwiązaniem jest połączenie drogi dla rowerów z istniejącą jezdnią ulicy Wszystkich Świętych. Jest to pierwsze takie rozwiązanie w Szczecinie. Choć daleko temu rozwiązaniu do Holenderskich rozwiązań;) (zdjęcie z Holandii), to sam pomysł jest dobry.
Fot. Rowerowy Szczecin
5. Zachowana nawierzchnia na zjazdach
Została zachowana ciągłość nawierzchni na zjazdach i co najważniejsze nie wykonywano niepotrzebnych krawężników w poprzek drogi dla rowerów. O takie rozwiązania zabiegaliśmy od lat bo dzięki niemu nie tylko poprawia się komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo i czytelność manewrów – kierowca przejeżdżając przez drogę dla rowerów ma jasny sygnał, że należy uważać na rowery.
6. Wjazdy z jezdni
Drogę dla rowerów prawidłowo połączono z jezdnią na ul. Chopina. Zrobiono wjazd i zjazd. UWAGA! Znak 'koniec drogi dla rowerów’ oznacza, że rowerzysta wjeżdżając na jezdnię musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom na tej jezdni.
Fot. Rowerowy Szczecin
7. Nasze uwagi na ul. Chopina uwzględnione
Obwodnica Śródmiejska to jest ten jeden z niewielu niestety przykładów gdzie projekt był omawiany w miarę wcześnie na Zespole ds. Organizacji Systemu Komunikacji Rowerowej i udało się przeforsować wiele dobrych rozwiązań. Między innymi wspomniane zachowanie ciągłości nawierzchni na zjazdach, drogi rowerowe po obu stronach ul. Chopina itp.
Fot. Rowerowy Szczecin
Pomijając fakt mocno przewymiarowanej Obwodnicy Śródmiejskiej z fatalnymi przejściami podziemnymi, samą drogę dla rowerów można uznać za udaną. Niestety znalazło też się sporo błędów, których trzeba unikać w przyszłości, a niektóre trzeba koniecznie poprawić jeszcze w tej inwestycji.
Wadliwe rozwiązania:
1. Na ul. Chopina, w kierunku centrum, jezdnia ma kilka szerokich pasów ruchu wraz z blisko 2.5 metrowym pasem zieleni pomiędzy jezdniami. Przekrój ten został zdecydowanie przewymiarowany w konsekwencji czego 'zabrakło’ miejsca na dwukierunkowe drogi dla rowerów a także na wygodne chodniki. Wystarczyłoby zmniejszyć pas rozdziału o 1m lub lekko zawęzić pasy ruchu na jezdni i drogi rowerowe mogłyby być dwukierunkowe. Przy tak szerokich arteriach jest bardzo ważne by nie zmuszać rowerzystów do przejeżdżania na drugą stronę, a jednokierunkowe drogi rowerowe do tego zmuszają.
Fot. Rowerowy Szczecin
2. Przymusowe zatrzymanie między jezdniami!
Wadliwym rozwiązaniem jest także zatrzymywanie rowerzystów na czerwonym świetle pomiędzy jezdniami. Jak pokazują poniższe fotografie, jest to poważny problem szczególnie dla rowerzystów wybierających się na przejażdżkę z dzieckiem w przyczepce. Takie rozwiązanie jest bardzo niebezpieczne i trzeba będzie je naprawić zmieniając program sygnalizacji świetlnej.
3. Wystające krawężniki
Praktycznie wszystkie krawężniki na przejazdach dla rowerzystów są zbyt wysokie. Próbowano je co prawda spiłować, ale w praktyce takie prowizoryczne zabiegi niczego nie poprawiły.
4. Pofałdowana nawierzchnia
Cieszy fakt wykonania drogi dla rowerów z asfaltu ale jakość wykonania jest miejscami fatalna, szczególnie na odcinku od ul. Duńskiej do Chopina. Na jakość nawierzchni skarży się wielu rowerzystów.
Fot. Rowerowy Szczecin
5. Przyciski na przejazdach
Poważnym problemem jest stosowanie przycisków dla rowerzystów przed przejazdami. Zgodnie z prawem, rower jako pojazd, powinien być wykrywany automatycznie.
6. Czasami słaba widoczność
Problem występuje głównie przy ekranach akustycznych.
Fot. Rowerowy Szczecin
Fot. Rowerowy Szczecin
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze