NFOŚiGW potwierdza: Nie będzie dopłat do rowerów elektrycznych
Po konsultacjach społecznych i analizie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zdecydował o rezygnacji z uruchomienia naboru wniosków na dopłaty do rowerów elektrycznych
Taką wiadomość przekazał Fundusz 17 września . Program miał mieć budżet 50 mln zł i ruszyć w 2025 r.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego NFOŚiGW zrezygnował z uruchomienia programu „Mój Rower Elektryczny”?
- Jakie były pierwotne założenia dotyczące wysokości dopłat do rowerów elektrycznych i cargo?
- Z jakiego źródła planowano finansować program i dlaczego nie udało się tego zrealizować?
Mój Rower Elektryczny
Chodzi o program „Mój Rower Elektryczny”, który został zapowiedziany w lipcu ubiegłego roku. Pierwotnie miał mieć budżet 300 mln zł, lecz projekt przekazany do konsultacji w lutym 2025 r. przewidywał już mniejszą kwotę – 50 mln zł.
„W trakcie kilku faz konsultacji zgłoszono liczne uwagi i opinie, które pozwoliły dokładnie ocenić program i szanse jego realizacji. Po ich przeprowadzeniu została podjęta ostateczna decyzja o zamknięciu projektu, bez uruchamiania naboru” – poinformował NFOŚiGW. Zaznaczył, że dalej będzie szukać działań, które mają wspierać rozwój elektromobilności i ograniczyć zużycie paliw w transporcie.
Wersja programu „Mój Rower Elektryczny”, która w lutym trafiła do konsultacji zakładała, że beneficjentami programu będą osoby fizyczne, a dotacje do zakupu roweru elektrycznego wyniosą do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 2500 zł. W przypadku rowerów cargo i wózków rowerowych maksymalna dotacja miała wynieść 4500 zł. Dotacja miała być wypłacona po zakupie takiego pojazdu. NFOŚiGW szacował, że przy 50 mln zł budżetu, wsparciem można byłoby objąć zakup ponad 17,3 tys. rowerów.
Zgodnie z pierwotnymi założeniami program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych miał być finansowany ze środków unijnego Funduszu Modernizacyjnego, ale zgody na to nie udzielił Europejski Bank Inwestycyjny.
W maju tego roku resort klimatu i środowiska informował, że prace nad uruchomieniem programu trwają, a NFOŚiGW pracuje, by uruchomić program w II kwartale 2025 r. (PAP)
Polska bez dopłat, kiedy Europa przyspiesza
Decyzja o zamknięciu programu stawia Polskę w kontrze do wielu państw europejskich, gdzie dopłaty do zakupu e-rowerów są już standardem. Przykłady:
- Niemcy i Austria: dopłaty do rowerów cargo dla firm i mieszkańców miast
- Francja: wsparcie zakupu e-roweru do 4 000 euro dla osób o niskich dochodach
- Włochy: subsydia na zakup roweru elektrycznego w ramach programów miejskich
W Polsce dotychczasowe wsparcie dla elektromobilności ograniczało się głównie do dopłat do samochodów elektrycznych – a przy obecnym miksie energetycznym trudno mówić o w pełni „zielonym” rozwiązaniu.
Naszym zdaniem: Program „Mój Rower Elektryczny” miał szansę znacząco wpłynąć na popularyzację rowerów wspomaganych elektrycznie w Polsce. Ostatecznie jednak, po serii konsultacji i nieudanych prób pozyskania finansowania, projekt został definitywnie zamknięty. Na tle Europy, gdzie wsparcie dla e-bike’ów staje się standardem, Polska pozostaje w tyle – a rozwój rynku rowerów elektrycznych wciąż opierać się będzie na prywatnych inicjatywach i samorządowych programach wsparcia.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze