Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Na modernizacji stacji Warszawa Wschodnia zyskają też rowerzyści

infobike
27.08.2025 21:03
0 Komentarzy

27 sierpnia 2025 r. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację stacji Warszawa Wschodnia – jednej z najważniejszych inwestycji kolejowych w kraju, wartej blisko 4 mld PLN.

Prace mają ruszyć w 2026 r. i obejmą przebudowę peronów, torów, wind oraz budowę tunelu, który połączy Pragę Północ z Pragą Południe. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką wartość ma inwestycja związana z modernizacją stacji Warszawa Wschodnia?
  2. Jakie dwa warszawskie obszary połączy nowy tunel budowany w ciągu ul. Tysiąclecia?
  3. Jakie udogodnienia dla rowerzystów przewidziano w ramach tej inwestycji?
Warszawa Wschodnia po modernizacji zyska też rowerzyści
Dla rowerzystów modernizacja Warszawy Wschodniej i budowa tunelu pod torami to ogromny krok naprzód/ fot. UM Warszawa

Co zyskają rowerzyści?

Kluczowym elementem modernizacji, poza kolejową infrastrukturą, jest tunel w ciągu ul. Tysiąclecia, który połączy ulice Kijowską i Żupniczą. To nie tylko nowe przejście drogowe – projekt przewiduje bowiem ciągłe drogi rowerowe po obu stronach tunelu, wraz z chodnikami i rezerwą pod linię tramwajową. Dzięki temu rowerzyści zyskają bezpieczne, szybkie i wygodne połączenie między obiema Pragami, którego do tej pory brakowało.

Dla cyklistów oznacza to nie tylko skrócenie czasu przejazdu, ale też eliminację jednej z największych barier komunikacyjnych na prawym brzegu Warszawy – masy torów kolejowych, które do tej pory rozdzielały Pragę Północ od Południa. Nowe drogi rowerowe pozwolą ominąć ruchliwe arterie, a jednocześnie wprost prowadzić do wejść na perony stacji i przyszłych przystanków tramwajowych.

Inwestycja ma także charakter multimodalny – rowerzyści zyskają możliwość łatwiejszej integracji podróży z koleją podmiejską i dalekobieżną. W tunelu zaplanowano bowiem bezpośrednie wejścia na perony, co ułatwi szybkie przesiadki typu „rower + pociąg”.

Według miejskich planów rozwoju infrastruktury rowerowej tunel będzie częścią większego układu, spinającego istniejące i planowane trasy na ul. Kijowskiej, Targowej, Grochowskiej i wzdłuż al. Stanów Zjednoczonych. W praktyce Warszawa zyska nową, spójną oś rowerową, która zwiększy atrakcyjność dojazdu rowerem do centrum.

Warszawa Wschodnia po modernizacji zyska też rowerzyści / fot. UM Warszawa
Dla rowerzystów modernizacja Warszawy Wschodniej i budowa tunelu pod torami to ogromny krok naprzód/ fot. UM Warszawa

Komentarze