Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Międzynarodowy Kongres Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Toruniu

infobike
13.12.2011 20:20
0 Komentarzy

Międzynarodowy Kongres Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Toruniu

 

W dniach 6-8 grudnia 2011 w Toruniu odbył się Międzynarodowy Kongres Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zorganizowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad pt. Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego jako wynik synergii podejmowanych działań. W napiętym grafiku konferencji znalazło się miejsce dla mówców z wielu krajów europejskich, w których udało się poczynić znaczące postępy w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, m.in. ze Szwajcarii, Szwecji, Hiszpanii, Francji, Portugalii, Łotwy, Estonii, Słowacji, Belgii, Niemiec oraz Wielkiej Brytanii. Ponadto wystąpili także przedstawiciele organizacji ponadnarodowych, takich jak Bank Światowy, Organizacja Narodów Zjednoczonych oraz Komisja Europejska. Oczywiście nie zabrakło także referatów dotyczących sytuacji bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce oraz perspektyw na jego poprawę –pisze Michał Dobrzński z Zielonego Mazowsza

 

Program

Kongres podzielono na sekcje oraz panele. Oto poszczególne tematy, które zostały poruszone:

SESJA I: Doświadczenia międzynarodowe

Panel I: Zintegrowane programy bezpieczeństwa ruchu drogowego w skali międzynarodowej

Panel II: Regionalne międzynarodowe programy poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego

Panel III: Obserwatoria bezpieczeństwa ruchu drogowego – cel i skuteczność działań

Panel IV: Nadzór nad ruchem w kontekście prędkości

SESJA II: Doświadczenia narodowe

Panel V: Case study sukcesu, czyli co robić, by osiągnąć sukces w poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego

Panel VI: Potencjał inteligentnych systemów transportowych i nowoczesnej infrastruktury w podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego

Panel VII: Wpływ infrastruktury drogowej na jakość niesienia pierwszej pomocy osobom poszkodowanym w wypadkach drogowych

Panel VIII: Komunikacja i edukacja na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego

Ponadto uczestnicy kongresu mieli możliwość wziąć udział w crash-teście, demonstrującym najechanie samochodu osobowego na niepoprawnie zamontowaną barierę drogową.

Z uwagi na szerokie spektrum zagadnień poruszonych na kongresie ograniczymy nasze sprawozdanie do podstawowych wniosków oraz informacji.

 

Główne wnioski

(według subiektywnej oceny autora):

Aby działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego odniosły wymierne skutki w skali całego kraju, konieczna jest wola polityczna. Referenci z krajów takich jak Hiszpania, Portugalia i Francja, którym udał się przełom w zakresie podejścia do tego problemu, podkreślali, że zawsze punktem zwrotnym w działaniach na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego było uznanie przez władze państwowe tej kwestii za priorytet narodowy (np. we Francji liczba ofiar wypadków drogowych zaczęła raptownie spadać po przemówieniu Jacquesa Chiraca, w którym uznał on bezpieczeństwo ruchu za wyzwanie dla polityki francuskiej). Wsparcie polityczne umożliwia stworzenie ram prawnych pozwalających na koordynowanie działań w skali całego kraju. Często wiąże się to także ze sformułowaniem narodowej strategii bezpieczeństwa ruchu drogowego (np. w Hiszpanii), przy współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami. Tego typu strategia powinna powstać w oparciu o dane empiryczne oraz formułować konkretne cele ilościowe (np. 'zmniejszenie liczby zabitych o połowę w ciągu najbliższych dwóch lat’) i metodę ewaluacji postępów.

 

Wielu mówców zwracało uwagę, że wszelkie działania ad hoc bądź prowadzone tylko przez jedną instytucję skazane są na porażkę. Niezwykle ważne dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w skali kraju jest podejście systemowe, zgodne z założeniem, że na bezpieczeństwo ruchu drogowego składa się szereg różnych czynników. Generalnie obowiązuje zasada 4E, wedle której na bezpieczeństwo ruchu drogowego składają się: Engineering (inżynieria), Enforcement (nadzór nad ruchem, egzekucja), Education (edukacja i komunikacja społeczna) oraz Emergency services (ratownictwo). Przedstawiciel Banku Światowego zwrócił uwagę na fakt, że z tym zagadnieniem łączy się także piąte 'E’, czyli Ekonomia – wypadki stanowią znaczące obciążenie dla PKB poszczególnych krajów i działania na jego rzecz są z ekonomicznego punktu widzenia po prostu opłacalne.

 

Wielu mówców podkreślało, iż bezwzględnie należy odejść od powszechnego przekonania, że ofiary wypadków drogowych są ceną, którą trzeba zapłacić za postęp – ani ofiary ludzkie ani koszty nie są konieczne, ponieważ wypadkom drogowym można zapobiegać i wiadomo, jak to robić. Niejednokrotnie uwypuklano także fakt, że bezpieczeństwo ruchu drogowego to nie tylko bezpieczeństwo kierowców, lecz wszystkich użytkowników dróg. Zagadnienie to powinno być rozważane w szerszym kontekście, związanym także z promowaniem zrównoważonej mobilności.

 

Zobacz także

W trakcie konferencji mówiono o szeregu inicjatyw o charakterze ponadnarodowym oraz narodowym, dotyczących problematyki bezpieczeństwa ruchu drogowego. Są to m.in.:

– Dekada działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego 2011-2020 ONZ

decadeofaction.org

– Kierunki polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020 UE

ec.europa.eu/transport/road_safety/pdf/road_safety_citizen/road_safety_citizen_760924_pl.pdf

– Europejskie Obserwatoria Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego:

ec.europa.eu/transport/wcm/road_safety/erso/

– Save Our Lives – strategia bezpieczeństwa ruchu drogowego dla Europy Środkowej:

www.sol-project.eu

– EuroRAP – Europejski program oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego:

www.eurorap.pl

Dodatkowe linki:

– FIA Foundation – fundacja na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego i zrównoważonego transportu z Wielkiej Brytanii:

www.fiafoundation.org

– RoadCross – szwajcarska organizacja pozarządowa działająca na rzecz zapobiegania wypadkom drogowym i wspierająca ofiary wypadków:

www.roadcross.ch

– Fundacja FTT – flamandzka fundacja na rzecz promowania wiedzy o ruchu drogowym:

www.verkeerskunde.be/nl/english

 

Źródło: http://www.zm.org.pl/?a=mkbrd-gddkia-11c

Komentarze