MEVO po 1 marca cały czas w zimowej wersji. Pożar zastopował trójmiejskie rowery
Lutowy pożar na gdańskiej Przeróbce uniemożliwia pełne uruchomienie systemu roweru metropolitalnego MEVO, co było zaplanowane na 1 marca 2025 roku.
W wyniku pożaru, który wybuchł 5 lutego w zabytkowej hali przy ul. Siennickiej, doszczętnie spłonęło 1500 rowerów, w tym ponad 1300 ze wspomaganiem elektrycznym oraz 162 rowery tradycyjne, a także 1000 akumulatorów. To ogromna strata, obejmująca około 35% całej floty MEVO.
Rozkład jazdy:
- Czy CityBike Global podało już wstępny harmonogram odbudowy spalonej floty rowerowej?
- Jakie działania podejmie OMGGS, żeby zminimalizować skutki tej sytuacji dla użytkowników MEVO?
- Czy przewidziano jakieś rekompensaty lub dodatkowe usługi dla mieszkańców, którzy liczyli na pełne uruchomienie systemu od 1 marca?
Zmiana planów
Hala, w której przechowywano rowery, należała do dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego i była wynajmowana przez hiszpańskiego operatora systemu – firmę CityBike Global. Rowerów tych nie używano w sezonie zimowym, dlatego znajdowały się w magazynie. Śledztwo w sprawie pożaru wciąż trwa – jedna z hipotez zakłada, że w hali mogło znajdować się nielegalne laboratorium narkotykowe, które mogło doprowadzić do wybuchu ognia.
Zgodnie z pierwotnym harmonogramem, od 1 marca 2025 roku MEVO miało wejść w pełną fazę operacyjną, a na ścieżkach Pomorza powinno pojawić się pełne 3550 rowerów. Niestety, w związku z pożarem, plan ten nie zostanie zrealizowany. Na trasach pozostanie jedynie 2050 rowerów, czyli dokładnie tyle, ile jeździło w okresie zimowym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
CityBike Global, operator systemu, posiada co prawda ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, które może częściowo pokryć straty, jednak proces odbudowy floty potrwa dłużej. Miasto Gdańsk oczekuje od operatora szczegółowego raportu dotyczącego wpływu tego zdarzenia na funkcjonowanie systemu w nowym sezonie.
Jak zapowiadają przedstawiciele Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS) odpowiedzialnego za wdrożenie MEVO, obecnie prowadzone są intensywne rozmowy z operatorem, mające na celu wypracowanie najlepszego rozwiązania awaryjnego. Szczegóły planu naprawczego mają zostać przedstawione w najbliższych dniach.
To poważne wyzwanie dla całego projektu MEVO 2.0, który miał stać się jednym z największych i najnowocześniejszych systemów roweru publicznego w Polsce. Mimo tego kryzysu, zarówno CityBike Global, jak i władze metropolii, podkreślają, że system nie zostanie zatrzymany, a trwająca modernizacja transportu publicznego w Trójmieście będzie kontynuowana.
Bieżące informacje o sytuacji oraz decyzjach dotyczących systemu MEVO można śledzić na stronie: https://rowermevo.pl.
Komentarze