Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Metrorower rośnie w siłę! Kolejnych dziewięć gmin dołącza do rowerowej mapy GZM

infobike
23.10.2025 11:45
0 Komentarzy

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) nie zwalnia tempa w rozwoju transportu rowerowego.

Jak poinformował wiceprzewodniczący zarządu GZM Igor Śmietański, wkrótce kolejnych dziewięć gmin znajdzie się w zasięgu działania Metroroweru.

Nowe lokalizacje to: Bobrowniki, Bojszowy, Imielin, Kobiór, Lędziny, Mierzęcice, Pilchowice, Psary i Sośnicowice.
W każdej z nich powstaną dwie stacje wypożyczeń, wyposażone łącznie w 54 nowe rowery.

Po tym rozszerzeniu system obejmie wszystkie gminy Metropolii, z wyjątkiem Ożarowic, na terenie których znajduje się Port Lotniczy Katowice.

„Metrorower to projekt, który spina naszą Metropolię w całość. Dzięki niemu mieszkańcy mogą podróżować ekologicznie i wygodnie, łącząc rower z komunikacją miejską” – podkreślił Śmietański podczas posiedzenia zgromadzenia metropolii.

Rozkład jazdy:

  1. Które gminy dołączą do systemu Metroroweru?
  2. Jak działa największy system rowerów miejskich w Polsce?
  3. Co czeka użytkowników w kolejnych etapach rozwoju Transportu GZM?
Po tym rozszerzeniu system obejmie wszystkie gminy Metropolii, z wyjątkiem Ożarowic, na terenie których znajduje się Port Lotniczy Katowice.
Po tym rozszerzeniu system obejmie wszystkie gminy Metropolii, z wyjątkiem Ożarowic, na terenie których znajduje się Port Lotniczy Katowice. /fot. metrorower

🚴 Jak działa największy system rowerów miejskich w Polsce?

Metrorower to dziś największy system miejskich wypożyczalni rowerów w kraju i trzeci co do wielkości w Europie.
Obecnie obejmuje 7 tysięcy jednośladów (zimą 3,5 tys.) i 924 stacje na terenie 31 miast i gmin GZM.

Od momentu uruchomienia w pełnym zakresie w sierpniu 2024 roku, użytkownicy wykonali już ponad 1,29 miliona przejazdów, a w systemie zarejestrowało się ponad 215 tysięcy osób.

Rowery Metroroweru należą do tzw. czwartej generacji, co oznacza, że każdy z nich ma zintegrowany system GPS i elektrozamek. Ułatwia to nie tylko wypożyczenie, ale i lokalizowanie jednośladów w czasie rzeczywistym.

⚡ Co czeka użytkowników w kolejnych etapach rozwoju Transportu GZM?

Transport GZM to nie tylko autobusy, tramwaje i trolejbusy, ale też zintegrowany system rowerowy, który rozwija się dynamicznie.
Częścią projektu są również rowery elektryczne, dostępne w ramach długoterminowego najmu.

Początkowo mieszkańcy mogli wypożyczyć 250 elektryków na miesiąc, jednak ze względu na duże zainteresowanie, od czerwca tego roku okres wypożyczenia wydłużono do sześciu miesięcy, a wysokość kaucji obniżono o połowę.

Dostawcą rowerów elektrycznych dla GZM jest firma BikeU, a obsługą zajmuje się Serwis GZM z Sosnowca. Jeśli popularność elektryków będzie nadal rosła – ich flota zostanie powiększona.

Władze GZM zapowiadają, że rozwój Metroroweru to tylko część większego planu. Docelowo osią transportu w regionie ma stać się Metrokolej, która połączy miasta Metropolii szybkimi połączeniami kolejowymi.

🚴‍♀️ Rowerem przez Metropolię – z wizją na przyszłość

Metrorower to przykład nowoczesnego podejścia do mobilności w regionie. System łączy ekologię, wygodę i nowoczesne technologie, stając się nieodłączną częścią miejskiego transportu publicznego.
Rozszerzenie sieci o kolejne gminy oznacza, że coraz więcej mieszkańców będzie mogło korzystać z przyjaznego środowisku środka transportu – nie tylko na weekendowe przejażdżki, ale też na codzienne dojazdy do pracy czy szkoły.

Komentarze