Mapa ścieżek rowerowych polskich miast, według raportu „Miasta dla rowerzystów 2023”
Przedstawiamy kolejną część raportu „Miasta dla rowerzystów 2023” stworzonego przez centrumrowerowe.pl. Jak zauważają twórcy raportu, infrastruktura dla rowerzystów w polskich miastach jest bardzo niejednolita. Jak wygląda mapa ścieżek rowerowych?
Chociaż w potocznym rozumieniu drogowa infrastrukturę rowerową zwykle utożsamiamy z wyznaczoną, wyizolowaną drogą dla rowerów, to pojęcie jest znacznie szersze. Swoim znaczeniem obejmuje także ciągi pieszo-rowerowe, przejazdy, ulice, pasy i śluzy rowerowe oraz wydzielone kontrapasy. Nie tylko od ich ilości, ale także jakości zależy w dużej mierze bezpieczeństwo cyklistów.
Jak zauważa centrumrowerowe.pl, na przestrzeni ostatnich 5 lat mogliśmy być świadkami dynamicznego rozwoju infrastruktury dla jednośladów. Analizując sytuację 20 miast omawianych w raporcie, można zauważyć że łącznie przybyło ponad 350 km dróg dla rowerzystów. Oczywiście zmiany te nie zachodziły równomiernie. Obecnie najwięcej ścieżek rowerowych jest w Warszawie, co ściśle wiąże się z wielkością i znaczeniem strategicznym miasta.
Na szczególną uwagę zasługują Gliwice, które przeszły prawdziwą rowerową rewolucję. Jeszcze w 2018 roku długość dróg rowerowych w tym mieście wynosiła niechlubne 39,4 km. W 2022 było to już ponad 126 km. Stosunek długości dróg rowerowych do publicznych nieznacznie przewyższa średnią, stanowiąc 29% do 27,44% w skali miast omawianych w niniejszym Raporcie. Mieszkańcy tej śląskiej miejscowości mogą cieszyć się sporą siecią połączeń dobrej jakości.
Wciąż w polskich miastach możemy spotkać drogi rowerowe starego typu – wąskie na 1 lub 1,5 metra, wykonane z kostki typu polbruk i innych, które niewiele mają wspólnego z bezpieczną drogą rowerową, przyjazną rowerzyście. Przypomnieć należy, że droga rowerowa przyjazna rowerzyście to taka, która zapewnia komfortową podróż rowerem dowolnego typu – czyli także szosowym i dostosowana jest do prędkości jaką można rozwinąć rowerem elektrycznym (25 km/h) jako niezbędne minimum – podkreśla Sebastian Gruszka z “Fundacji na Rowerze”.
W zestawieniu wyraźnie można zauważyć, że najmniejsze zmiany zaszły w ubiegłym roku w Rzeszowie. Warto uwzględnić fakt, iż długość liczby kilometrów dróg rowerowych przypadających na 1 km2 powierzchni miasta w stolicy Podkarpacia wynosi 1,2, co jest wyższe niż średnia, czyli 1. Omawiana tematyka jest na pewno ważna dla tamtejszych cyklistów, co widać także w tym, jakie wybory podejmują, głosując na partycypację środków z Budżetu Obywatelskiego. Dzięki zaangażowaniu lokalnej społeczności w 2022 r. rozpoczęto realizację kolejnych dwóch inicjatyw. Pamiętajmy także o tym, że przez Rzeszów biegnie odcinek autostrady rowerowej Green Velo.
Analizując temat długości dróg rowerowych, nie można także pominąć wprowadzania stref ruchu z ograniczoną prędkością do 30 km/h lub z wyłączonym ruchem samochodowym. Nie wszystkie miasta prowadzą statystyki dotyczące tego udogodnienia, jednak staje się ono coraz bardziej powszechne. Dla przykładu w Gdańsku jest ich prawie 640 km, w Lublinie niespełna 255 km, a w Gdyni 140 km. Rozwiązań, które mają na celu zachęcanie ludzi do jazdy na dwóch kółkach jest jednak więcej. Są to m.in. montaż znaków A-7 „Ustąp pierwszeństwo” na drogach podporządkowanych przed przejazdami dla jednośladów, stanowiących połączenie drogi rowerowej prowadzonej wzdłuż drogi głównej (Białystok, Radom, Kielce, Rzeszów).
Od kilku lat w Polsce realizowany jest program zachęcający włodarzy miast do planowania i budowania Obwodnic Rowerowych. Miasto przyjazne rowerzystom powinno zapewnić nie tylko spójną sieć dróg rowerowych wewnątrz, ale także zorganizować możliwość ominięcia miasta przyjazną drogą rowerową, stanowiącą formę Obwodnicy – wyjaśnia Gruszka.
Dobrym przykładem jest Białystok, który już posiada sieć dróg wzdłuż obwodnicy śródmiejskiej. We Wrocławiu realizowana jest Promenada Krzyżacka, czyli południowa obwodnica rowerowa. Gdynia jest na etapie projektowania tzw. „ekostrad”, tj. sieci trans rowerowych, stanowiących połączenia międzydzielnicowe. Katowice i Sosnowiec w kooperacji z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią planują drogi rowerowe o charakterze metropolitalnym. Radom już ma plan Zielonej Velostrady, który jest częścią planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego.
W polskich miastach jeździ się przyjemniej niż jeszcze pięć lat temu. Chociaż rowerowej infrastrukturze daleko do ideału, stopniowo wprowadzane są zmiany, których głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa cyklistów na drogach. Na przestrzeni lat każde z miast zainwestowało nie tylko w utrzymanie bieżącej infrastruktury, ale także jej rozwój.
A o środkach na utrzymanie i rozwój infrastruktury rowerowej w polskich miastach dowiemy się już jutro z kolejnej części raport: „Budżety rowerowe polskich miast”.
źródło: centrumrowerowe.pl
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze