Lwów mimo wojny nie zapomina o rowerzystach. Nowa droga na Księżnej Olgi
Mimo trudnych warunków wojennych, Lwów nie zatrzymuje rozwoju swojej infrastruktury rowerowej.
Jeszcze we wrześniu zakończą się prace przy budowie ciągłej drogi rowerowej na ulicy Księżnej Olgi, jednej z głównych arterii miasta. Inwestycja ma zlikwidować dotychczasowe „urwane” odcinki i zapewnić bezpieczne oraz wygodne połączenie z centrum do południowych dzielnic i lotniska.
Rozkład jazdy:
Oto trzy proste pytania do tekstu:
- Na jakiej ulicy we Lwowie kończona jest budowa ciągłej drogi rowerowej?
- Ile kilometrów nowych tras rowerowych ma powstać we Lwowie w 2025 roku?
- Jaką długość ma obecnie cała sieć rowerowa we Lwowie?
Symboliczne znaczenie
Jak podkreśla Orest Oleśkiw, zastępca dyrektora Departamentu Mobilności Miejskiej i Infrastruktury Drogowej LMR:
„Dotąd droga rowerowa była przerwana na skrzyżowaniu z ul. Włodzimierza Wielkiego. Teraz budujemy trzy nowe fragmenty i cztery przejazdy rowerowe, dzięki czemu powstanie pełna, bezprzerwa trasa”.
Nowe rozwiązania obejmują:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- przesunięcie jednego z przejść dla pieszych w rejonie ronda i dodanie kolejnego – przy restauracji McDonald’s,
- remont i pełną modernizację przystanku transportu publicznego przy ul. Włodzimierza Wielkiego 22 (nowa wiata, podniesiona platforma, taktylne oznakowanie),
- budowę odcinka dwukierunkowej drogi rowerowej obok przystanku, która zostanie połączona z resztą sieci.
Projekt został zatwierdzony przez miejską komisję ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i policję. Dla mieszkańców miasta, które codziennie zmaga się z wyzwaniami wojny, rowerowa inwestycja ma wymiar szczególny. To nie tylko rozwój infrastruktury, ale także znak, że Lwów planuje przyszłość i nie rezygnuje z europejskich standardów mobilności.
Pierwszą drogę rowerową zbudowano tu w 2011 roku. Dziś miasto konsekwentnie zmienia się w metropolię przyjazną dla rowerzystów, w której transport rowerowy staje się realną alternatywą dla samochodu i elementem spójnego systemu transportu publicznego.
34 odcinki rowerowe w 2025 roku
Zgodnie z tegoroczną mapą drogową rozwoju infrastruktury rowerowej, Lwów przewiduje budowę i modernizację tras na 34 odcinkach o łącznej długości 17 km – co oznacza wzrost o 12% istniejącej sieci. Do tej pory ukończono prace na 18 odcinkach (4 km), kolejne 4 są w trakcie realizacji (1,45 km), a następne 13 (11,5 km) znajduje się w przygotowaniu.
Obecnie całkowita długość sieci rowerowej w mieście to już ponad 140 km. Nowa strategia przyjęta w 2023 roku zakłada dalszy rozwój – do 2033 roku Lwów chce dodać co najmniej 150 km nowych tras i pasów rowerowych.
Komentarze