Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kto wybuduje velostradę w Katowicach? 10 ofert na budowę pierwszego odcinka

infobike
13.12.2023 11:15
0 Komentarzy

Dziesięć ofert otrzymała spółka Katowickie Inwestycje prowadząca przetarg na budowę pierwszego w Katowicach odcinka velostrady – drogi rowerowej o podwyższonym standardzie z infrastrukturą dla pieszych. Droga połączy dwie dzielnice: Brynów i Giszowiec; a docelowo Katowice z Mysłowicami.

Zgodnie z informacjami na platformie zamówień tej miejskiej spółki, przy budżecie zamówienia 17,2 mln zł brutto zgłosiło się dziesięciu oferentów z cenami w zakresie: 11,5-19,5 mln zł brutto. Najtańszą ofertę złożył katowicki Drogopol. Kolejne firma Romus (12,8 mln zł), Instbud (13,1 mln zł) i Eurovia Polska (13,4 mln zł).

W przetargu pod nazwą „Wykonanie robót budowlanych polegających na budowie drogi dla rowerów dla połączenia dzielnicy Giszowiec z obszarem Katowickiego Parku Leśnego w ramach zadania inwestycyjnego pn.: „Katowicka Infrastruktura Rowerowa – Velostrada” wyłoniony ma zostać wykonawca (w ciągu roku) prawie 4,4 km nowej infrastruktury rowerowej.

Patrząc od Giszowca, odcinek będzie rozpoczynał się w rejonie ulicy Kolistej i przebiegnie pod trasą DK86 i śladem dawnej linii kolei piaskowej. Połączy się z ul. Francuską i terenami w rejonie Katowickiego Parku Leśnego oraz przystanku autobusowego Muchowiec Korty Pętla. Dalej velostradą będzie można dostać się do przejścia pieszo-rowerowego w sąsiedztwie ul. Huberta oraz skrzyżowania z trasą rowerową nr 1.

VELOSTRADA W STANDARDZIE GZM

Pierwszy odcinek velostrady w Katowicach będzie spełniał standardy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która przygotowała założenia metropolitalnych velostrad. Sama droga dla rowerów będzie miała szerokość 4 metrów. Obok powstanie szeroki na 2 metry chodnik, oddzielony od drogi 1,5-metrowym pasem zieleni (z wyjątkiem fragmentu od ul. Francuskiej do ul. Huberta). Powstaną też miejsca obsługi rowerzystów i licznik rowerowy na wysokości ulicy Francuskiej oraz oświetlenie drogi.

Trasa umożliwi bezpieczne i sprawne poruszanie się pomiędzy Brynowem, Muchowcem i Giszowcem. Z Giszowca istniejącymi połączeniami będzie można dojechać do Nikiszowca oraz Szopienic. Stanie się też zaczynem metropolitalnej velostrady nr 6 z Katowic do Mysłowic. To jedna z dwóch pierwszych velostrad dla których całego przebiegu powstają już zamówione przez GZM koncepcje techniczne.

Jak akcentują władze GZM, budowa velostrad to jedno ze strategicznych działań podejmowanych we współpracy z miastami Metropolii. Mają one pełnić głównie funkcję transportową, zapewniając bezpieczny przejazd do pracy, szkoły, instytucji w ramach jednego miasta lub pomiędzy miastami.

Planowane przebiegi velostrad zostały wytyczone przez Metropolię we współpracy z miastami członkowskimi. Łącznie założono budowę 8 velostrad o długości ok. 120 km. Ten katalog nie jest zamknięty. Trwają ustalenia dotyczące kolejnych przebiegów.

Dla pierwszych z nich – z Sosnowca do Katowic oraz z Katowic do Mysłowic – Metropolia wykonała już czynności przygotowawczo-organizacyjne, m.in. pomagając miastu w wykupie gruntów, w tym po kolejach piaskowych, a także zamawiając przygotowanie koncepcji technicznych. Zamówione w lipcu – z 10-miesięcznym terminem – koncepcje obejmą odcinki o długości 5,8 oraz 4,7 km.

Cała velostrada nr 6 (Katowice-Mysłowice) będzie miała 9,1 km (koncepcja obejmuje 4,7 km) i rozpocznie się w Katowicach-Brynowie, będzie biegła przez Giszowiec. Następnie w kierunku Mysłowic ma przebiegać wzdłuż ul. Mysłowickiej, docierając do granicy z Mysłowicami i dalej wzdłuż ul. Mikołowskiej, aż do rejonu ronda Rotmistrza Pileckiego.

Dziesięć ofert otrzymała spółka Katowickie Inwestycje prowadząca przetarg na budowę pierwszego w Katowicach odcinka velostrady.
Dziesięć ofert w przetargu na budowę pierwszego w Katowicach odcinka velostrady. Zdjęcie ilustracyjne

Metropolitalna Sieć Tras Rowerowych

W grudnia ub. roku GZM podpisała dwie pierwsze umowy dotyczące dofinansowania budowy velostrady Katowice – Mysłowice. Inwestycja będzie realizowana w ramach dużego projektu o nazwie Metropolitalna Sieć Tras Rowerowych. Jedna z nich dotyczyła właśnie połączenia Brynowa z Giszowcem.

Głównym dokumentem, który określa zasady i tryb realizacji dróg rowerowych o funkcji transportowej i o znaczeniu ponadlokalnym określa „Ramowy program realizacji metropolitalnych dróg rowerowych w obszarze GZM”. Prócz budowy velostrad, jego celem jest wdrożenie wspólnego programu rozbudowy dróg rowerowych, dzięki któremu w GZM powstanie spójna sieć. Umożliwi to maksymalne wykorzystanie potencjału transportowego prowadzonych inwestycji rowerowych w poszczególnych gminach.

W samych Katowicach obecnie łączna długość tras rowerowych to blisko 192 km. Według władz miasta od 2015 r. w mieście powstało ponad 45 km infrastruktury rowerowej za przeszło 40 mln zł.(PAP)

Komentarze