Krakowski BikeOne w 2009 r.
Prezentujemy podsumowanie Systemu Bezobsługowej Wypożyczalni Rowerów Miejskich BikeOne Kraków za rok 2009, w którym autorzy m.in. przedstawiają statystyki sieci, nie szczędzą słów krytyki miejskim urzędnikom, a także przedstawiają plany na przyszłość. Oto pełna treść raportu:
„Za nami kolejny sezon obsługi Systemu Bezobsługowej Wypożyczalni Rowerów Miejskich BikeOne Kraków (trzynaście stacji miejskich) oraz BikeOne Kraków + (trzy stacje BikeOne sp. z o.o.). W tym roku zarządzanie ze strony Miasta systemem wypożyczalni BikeOne Kraków zostało kompletnie przekazane z Biura Infrastruktury Miasta do Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu Drogowego w Krakowie. Po pierwszym roku funkcjonowania wypożyczalni w Krakowie (jedynej w centralnej Europie) stwierdzić można, że system BikeOne jest w Krakowie potrzebny, cieszy się dużym zainteresowaniem mieszkańców oraz, że wkomponował się w codzienną infrastrukturę rowerowego miasta. Podkreślić należy, że mimo głoszonych obaw, mieszkańcy Krakowa, prócz niewielu przypadków dewastacji i kilku kradzieży, oszczędzili infrastrukturę wypożyczalni BikeOne. Inaczej niż w Paryżu, użytkownicy Bikeone korzystali z rowerów zgodnie z ich przeznaczeniem, za co serdecznie dziękujemy.
Niestety, system BikeOne Kraków przez kolejny sezon nie jest promowany ani dofinansowywany przez Miasto. Stworzony jako alternatywny i uzupełniający środek komunikacji miejskiej, jest traktowany nie tak, jak ma to miejsce z innymi środkami transportu oraz innowacyjnymi projektami wdrożonymi w Krakowie. Nadal wielu mieszkańców Krakowa nie wie, czym jest BikeOne (brak informacji i promocji), nie wie gdzie zlokalizowane są stacje BikeOne (brak oznaczeń na mapach, brak drogowskazów). Wydaję się, że miasto dostrzega BikeOne wtedy, kiedy prezentuje go zagranicznym gościom, promując osiągnięcia miasta, natomiast nie promuję go jako środka zrównoważonego transportu wśród mieszkańców. Miasto wykazuje również brak zainteresowania rozwojem systemu BikeOne Kraków. Spółka BikeOne, w odróżnieniu od Miasta, wdrożyła w tym sezonie do systemu przy pomocy sponsorów trzy nowe stacje na Kazimierzu i Podgórzu (stacje: Miodowa, Plac Wolnica i Korona) oraz 20 rowerów.
Statystyki wykorzystania stacji i udziału ich w wypożyczeniach pokazują, że rozwój terytorialny systemu jest wymagany. Stacja Korona mimo tego, że nie funkcjonowała od początku sezonu, zajmuje obecnie 9-te miejsce w ilości wypożyczeń wśród 16-tu stacji, jak również jest jedną z wiodących stacji jeśli chodzi o stacje początkowe, z których odbywają się podróże do centrum Krakowa. W 2010 roku z uwagi na dalszy brak zainteresowania oraz finansowania przez Urząd Miasta Krakowa rozwoju projektu BikeOne Kraków, przedsięwzięcie uzależnione będzie od ewentualnych sponsorów, których w aktualnej sytuacji gospodarczej bardzo ciężko jest pozyskać.
Sezon 2009 pokazał, że z systemu BikeOne Kraków korzysta coraz więcej stałych klientów, którzy regularnie dojeżdżają na uczelnie i do szkoły (35%), do pracy (32%), coś załatwić (17%), do znajomych i na spotkanie (10%) i inne dojazdy (6%). Ci klienci najczęściej zasypują nas emailami, telefonami czy też na forum z pytaniami o to kiedy pojawią się nowe stacje BikeOne i gdzie. Wielu zainteresowanych stawia ultimatum, że będzie korzystać z wypożyczalni, jeśli stacje pojawią się np. na Rondzie Matecznego, pod Wydziałem Mechanicznym PK, na ul. Podchorążych między PK i UP, na Ruczaju, Bronowiczach, Miasteczku Studenckim AGH, pod uczelnią UEK. Miejsc takich jest wiele i jesteśmy gotowi na rozwój, pod warunkiem pozyskania środków. Ważnym aspektem podczas ewentualnego rozwoju systemu jest też jego odpowiednie zagęszczanie, które potrzebne jest w centrum systemu, czyli dodatkowe stacje w rejonie pierwszej obwodnicy (Plant). System BikeOne w sezonie 2009 generował średni czas jazdy (wypożyczenia) na poziomie około 15 min, co przy średniej prędkości komunikacyjnej roweru w mieście na poziomie 12-16 km/h, dawało możliwość przemieszczenia na odległość ponad 3 km. Aż 92,5 % wypożyczeń mieściło się w abonamentowym okresie do 20 minut. Wypożyczeń od 21 minuty do 1 godziny zarejestrowaliśmy 5,5%. Liczby te pokazują, że wszelkie opłaty od klientów, nie są w stanie pokryć nawet kosztów serwisowania parku maszyn, nie mówiąc już o ich obsłudze.
Klientem roku pod względem ilości wypożyczeń oraz czasu wypożyczenia został bezapelacyjnie użytkownik o numerze **5394. Statystyki najlepszych odnaleźć można tutaj. Gratulujemy i zapraszamy na wiosnę! Stacją roku została stacja Plac Wszystkich Świętych, zlokalizowana w centrum miasta w okolicy Urzędu Miasta Krakowa, która wygenerowała ponad 11,2% ruchu wypożyczalni. Stacja nieco częściej była stacją końcową niż początkową (dojazd do centrum miasta) podobnie jak stacje: Miodowa (wieczorne dojazdy na Kazimierz), Wawel (dojazd do centrum), Błonia (dojazd do punktu przesiadkowego), Nowy Kleparz (powroty z pracy z ominięciem korków). Kluczowymi stacjami były również stacje Bagatela, Plac Inwalidów oraz Galeria Krakowska, generująca duży ruch źródłowy. Największy ruch źródłowy proporcjonalnie generowała stacja Korona (BikeOne Kraków+), jedna ze najdalej oddalonych stacji od centrum, jak również zlokalizowana po drugiej stronie Wisły (mapa) .
oraz stacje Plac Wolnica i Rondo Mogilskie. Charakterystyczny udział tych stacji potwierdza teorie, że system takich wypożyczalni należy rozwijać w dwóch wymiarach tj. rozszerzać o kolejne ważne punkty komunikacyjne (mogą być zlokalizowane w większej odległości od kolejnych stacji niż dotychczasowe stacje) oraz zagęszczać stacjami centrum systemu. Statystyki stacji dostępne tutaj.
W ruchu rowerowym generowanym przez BikeOne Kraków wskazać możemy trzy szczyty wypożyczeń rowerów. Szczyt poranny około godziny 8:45, szczyt popołudniowy po godzinie 17:00 oraz szczyt nocny około godziny 23:30. Dane te pokazują, że również rower jest ważnym środkiem transportu, który używany jest w dojazdach do szkoły (uczelni) i pracy oraz powrotach do domu w szczególności kiedy tramwaje zjeżdżają do zajezdni, a pierwsze autobusy nocne jeszcze nie wyjechały na miasto. Wypożyczalnie takie są więc idealnym uzupełnieniem i alternatywną dla transportu publicznego, jednak by system stał się kompletny potrzeba wsparcia Miasta.
Wypożyczenia rowerów BikeOne, tak samo jak i ruch rowerowy w Krakowie zależy mocno od sezonu. Największe wykorzystanie systemu przypada na miesiące: maj, czerwiec i wrzesień, w drugiej kolejności są to miesiące kwiecień, lipiec i sierpień. W październiku, listopadzie ruch jest sporo mniejszy, jednak są tacy klienci, którzy bez względu na porę roku jeżdżą zawsze tak samo regularnie nawet w grudniu, kiedy pada śnieg z deszczem.
Wśród użytkowników BikeOne mamy 38% kobiet, które to przodują pod względem czasu podróży (62% – mężczyźni). Studenci to grupa 62% naszych użytkowników, 34% to pracujący po studniach, pozostali (4%) to ludzie starsi – najstarszy użytkownik ma 65 lat i najmłodsi (13 lat). Sponsorem BikeOne Kraków w sezonie 2009 był Plus GSM (marki 36i6 oraz iPlus). Dziękujemy za sponsoring oraz bardzo dobrą współpracę. Plus GSM nie będzie sponsorem w 2010 roku. Aktualnie trwają rozmowy dotyczące pojawienia się sponsora na rok 2010.”Życzymy powodzenia!
Komentarze