Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków: najpóźniej 1 września rozpocznie działalność długoterminowa wypożyczalnia rowerów

infobike
24.07.2023 14:15
0 Komentarzy
Bardzo wyczekiwana wypożyczalnia długoterminowa rowerów w Krakowie – LajkBike – rozpocznie działalność najpóźniej za sześć tygodni – w piątek, 1 września.

Wypożyczalnia rowerów zwykłych i elektrycznych działających w systemie długoterminowym ma się pojawić w miejsce zlikwidowanego z końcem 2019 r. systemu roweru miejskiego. Zdaniem ZTP długoterminowy wynajem roweru jest usługą sprawdzoną w krajach Europy zachodniej. Pisaliśmy o tym między innymi tutaj

Opóźnienie uruchomienia usługi wynikło z konieczności oczekiwania na interpretację Krajowej Izby Skarbowej w sprawie podatku VAT za regulaminowe opłaty dodatkowe (kary).

Pod koniec sierpnia upływa półroczny termin na udzielenie odpowiedzi przez KIS. Zarząd Transportu Publicznego podjął decyzję, że po upływie tego czasu, wypożyczalnia zostanie niezwłocznie uruchomiona, niezależnie od tego czy otrzyma interpretację podatkową, czy też nie. ZTP zapowiada także, że jeśli otrzyma decyzję wcześniej, może stać się to jeszcze pod koniec sierpnia.

Rower elektryczny LajkBike
Rower LajkBike

Wtedy także wystartuje strona internetowa, poprzez którą będzie można składać wnioski o wypożyczenie.

Przypominamy, że w systemie będzie 500 rowerów tradycyjnych i 250 elektrycznych. Można będzie wypożyczyć je co najmniej na miesiąc, a najwyżej na trzy.

Rowery tradycyjne kosztować będą 29 zł miesięcznie, a elektryczne 79 zł z zastrzeżeniem, że jego użytkownik przejedzie w ciągu miesiąca maksymalnie 900 km. Przy przekroczeniu tego limitu opłata miesięczna wyniesie 499 zł.

Zdaniem zarządcy transportu w Krakowie przyjęte stawki abonamentu miesięcznego są bardzo atrakcyjne w porównaniu do ofert komercyjnych. Ponadto użytkownicy w ramach abonamentu otrzymają bezpłatny serwis w przypadkach usterek czy innych niezawinionych kłopotów z rowerem.

Limit kilometrowy został wprowadzony – wyjaśnili przedstawiciele ZPT – aby rowery elektryczne były wykorzystywane wyłącznie jako prywatny transport do pracy czy szkoły, a nie służyły jako sprzęt używany do celów zarobkowych, na przykład przez kurierów. Według założeń miejskie jednoślady będzie można pożyczyć na maksymalnie trzy miesiące.

Kraków był pierwszym polskim miastem, które w 2008 r. uruchomiło system rowerów miejskich. Pierwszy system pod nazwą KMK Bike zastąpiło w 2016 r. Wavelo. System liczył ponad 160 stacji i przeszło 1,5 tys. jednośladów w całym mieście.

Z końcem 2019 r. operator systemu – firma BikeU – zerwał umowę z miastem na prowadzenie wypożyczalni. Przegrała ona konkurencję ze zdobywającymi coraz większą popularność komercyjnymi wypożyczalniami elektrycznych hulajnóg.

Komentarze