Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków analizuje przyszłość roweru miejskiego – nadchodzą możliwe zmiany w systemie

infobike
12.08.2025 17:30
0 Komentarzy

Choć wielu mieszkańców kojarzy rower miejski z klasycznymi stacjami, stolica Małopolski dysponuje już kilkoma uzupełniającymi się rozwiązaniami.

Najbardziej rozbudowanym z nich jest LajkBike, oferujący długoterminowy wynajem – od 1 do 6 miesięcy – zarówno rowerów tradycyjnych, jak i elektrycznych. Obecna flota liczy 1000 pojazdów, a jeszcze w tym roku powiększy się o kolejne 500 sztuk, po równo obu typów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie systemy rowerowe działają obecnie w Krakowie?
  2. Na czym będzie polegała analiza i kto ją przeprowadzi?
  3. Kiedy poznamy decyzję o nowym modelu roweru miejskiego?
Obecna flota liczy 1000 pojazdów, a jeszcze w tym roku powiększy się o kolejne 500 sztuk, po równo obu typów.
Obecna flota liczy 1000 pojazdów, a jeszcze w tym roku powiększy się o kolejne 500 sztuk, po równo obu typów.

Drugim filarem jest Park e-Bike, dedykowany użytkownikom parkingów P+R, umożliwiający codzienny wynajem 143 elektrycznych jednośladów. Dopełnieniem oferty jest wypożyczalnia rowerów cargo, która odpowiada na potrzeby transportowe mieszkańców.


Na czym będzie polegała analiza i kto ją przeprowadzi?

Miasto zleciło przygotowanie szczegółowej analizy, która ma pokazać, jak najlepiej połączyć istniejące systemy oraz jaki model wdrożyć w przyszłości. Opracowanie zostało podzielone na dwa etapy:

  1. Diagnoza i analiza porównawcza – obejmie przegląd obecnych rozwiązań w Krakowie oraz porównanie ich z innymi systemami w Polsce i Europie, np. Mevo, Veturilo, GZM czy Strasburgiem, gdzie funkcjonuje hybrydowy model łączący wynajem krótkoterminowy i długoterminowy.
  2. Wariantowe modele dla miasta – przygotowanie scenariuszy dla systemów stacyjnych, bezstacyjnych lub hybrydowych, z uwzględnieniem pojazdów tradycyjnych i elektrycznych, różnych metod ładowania oraz opcji długoterminowego wynajmu.

Przetarg wygrała firma Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o., proponując realizację za niespełna 50 tys. zł brutto.


Kiedy poznamy decyzję o nowym modelu roweru miejskiego?

Efekt prac ekspertów poznamy w ciągu maksymalnie 90 dni. Raport ma dostarczyć władzom miasta danych, które pozwolą zdecydować, czy Kraków postawi na model stacyjny, bezstacyjny, czy hybrydę obu. Analiza obejmie również kalkulację kosztów, prognozy przychodów oraz ocenę ryzyk, tak aby wybrany system był zarówno efektywny, jak i ekonomicznie uzasadniony.

Decyzja, która zapadnie na podstawie raportu, może diametralnie zmienić sposób, w jaki krakowianie będą poruszać się po mieście w nadchodzących latach.

Komentarze