Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koszalin: Koszaliński Rower Miejski powraca. Umowa podpisana – 170 rowerów i 20 stacji

infobike
29.02.2024 11:15
0 Komentarzy

Miasto Koszalin w środę zawarło trzyletnią umowę z Nextbike Polska na realizację trzeciej edycji Koszalińskiego Roweru Miejskiego. Jej start zaplanowano na 1 kwietnia.

Umowę podpisali prezydent Koszalina Piotr Jedliński i prezes zarządu Nextbike Polska SA w restrukturyzacji Tomasz Wojtkiewicz. Ofertę tej firmy wybrano spośród dwóch złożonych w przetargu nieograniczonym.

Zamówienie zakłada realizację usługi polegającej na zorganizowaniu, uruchomieniu, zarządzaniu, eksploatacji, pobieraniu opłat, utrzymaniu i obsłudze urządzeń związanych z funkcjonowaniem trzeciej edycji systemu Koszaliński Rower Miejski (KRM).

Start 1 kwietnia

Spółka Nextbike, która obsługiwała KRM w poprzednich dwóch edycjach, zobowiązała się zrealizować zadanie za ponad 3,1 mln zł. System w trzeciej trzyletniej edycji ma ruszyć 1 kwietnia, w kolejnych dwóch latach 1 marca. Sezony rowerowe będą się kończyć 30 listopada.

20 stacji, 170 rowerów, z tego 15 wyposażonych w foteliki dziecięce. To pozostaje. Zasady obsługi się zmienią, nie będzie terminali na stacjach. Trzy lokalizacje ulegają likwidacji, w ich miejsce powstają trzy nowe. Kierowaliśmy się przede wszystkim frekwencją, liczbą wypożyczeń na tych stacjach – poinformował prezydent Koszalina.

W środę zawarto trzyletnią umowę z Nextbike Polska na realizację trzeciej edycji Koszalińskiego Roweru Miejskiego

Jedliński przekazał, że znikają stacje: Chełmoniewo, Zagórzyno i Żytnia. Pojawią się nowe – przy ul. Fałata (przy Państwowej Straży Pożarnej), na rogu ulic Wańkowicza i Władysława IV, a także przy ul. Kretomińskiej na niedawno powstałym osiedlu.

NOwe Rowery

Wojtkiewicz zaznaczył, że spółka wprowadza do Koszalina rower czwartej generacji.

Nasze rowery wyposażone są w jednostki sterujące, które pozwalają namierzać te rowery, ale tez wypożyczać je bezpośrednio bez pomocy terminala – powiedział prezes zarządu Nextbike.

Pytany o to, czy rezygnacja z terminali nie stanowi wykluczenia cyfrowego dla części użytkowników, wskazał, że terminal byłby niewspółmiernym wydatkiem dla samorządu w stosunku do oczekiwanych korzyści.

Telefon to nasz pilot do wszystkiego i technologia idzie w tym kierunku – ocenił.

Wojtkiewicz dodał, że rower miejski będzie zintegrowany z Koszalińską Kartą Mieszkańca. Jej posiadacze będą mieć dodatkowe 15 minut darmowego wypożyczenia, czyli w sumie 30 minut bezpłatnej jazdy. Pozostali za darmo skorzystają z roweru przez pierwszych 15 minut.

Z dotychczasowych analiz spółki wynika, że w Koszalinie ok. 89 proc. użytkowników roweru miejskiego nie przekraczało czasu darmowego wypożyczenia. W ocenie Wojtkiewicza jest to ogólnie przyjęty trend, bo „rower miejski jest uzupełnieniem komunikacji zbiorowej”.

Dotychczas koszaliński Ratusz umowy z operatorem systemu zawierał na trzy lata. Podobnie będzie i tym razem.
Dostępnych będzie 20 stacji, 170 rowerów, z tego 15 wyposażonych w foteliki dziecięce

Szef Nextbike Polska poinformował, że 13 proc. mieszkańców Koszalina dotychczas zarejestrowało się do systemu.

Korzysta z niego więcej. Turyści, którzy odwiedzają Koszalin, bez konieczności rejestracji mogą korzystać z roweru za pomocą aplikacji Nextbike. Ona obsługuje w tej chwili ponad 300 miast w 27 krajach Europy, w tym 70 miast w Polsce – przekazał Wojtkiewicz.

W 2023 r. w ramach systemu KRM wypożyczano rowery ponad 38 tys. razy. Użytkownicy przejechali nimi ponad 118 tys. kilometrów.

Jedliński zapewnił, że w kolejnych latach w Koszalinie sieć ścieżek rowerowych ma się zagęszczać dzięki pieniądzom w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Podał przykład planowanej trzykilometrowej trasy od ul. Dzierżęcińskiej do Lubiatowa z obejściem do Polanowa z wykorzystaniem starych nasypów kolejowych. Ponadto mówił o połączeniu ścieżką rowerową ul. Szczecińskiej z ul. BOWiD, ze starą strefą ekonomiczną oraz rozstrzygniętym przetargu na przebudowę ul. Chałubińskiego, który zakłada także budowę ścieżki rowerowej. (PAP)

Komentarze