Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koniec samowolki? Legionowo planuje wprowadzić nowe zasady. Dla operatorów hulajnóg

infobike
07.08.2025 18:30
0 Komentarzy

Jak poinformowała "Gazeta Powiatowa" władze Legionowa mają w planach uregulowanie zasad korzystania z hulajnóg elektrycznych na terenie miasta. Operatorzy Lime i Bolt, działający obecnie bez formalnych umów, będą musieli dostosować się do nowych regulacji, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa i uporządkowanie przestrzeni publicznej. Projekt porozumienia przewiduje między innymi wyznaczenie stref parkowania oraz ograniczenia prędkości.

Hulajnogi elektryczne stały się popularnym środkiem transportu miejskiego, oferując szybki i wygodny sposób przemieszczania się po miastach. W Legionowie, podobnie jak w wielu innych ośrodkach, działają dwaj główni operatorzy, Lime i Bolt. Jednak ich działalność do tej pory nie była w żaden sposób uregulowana formalnymi umowami z miastem. Jak informuje "Gazeta Powiatowa" władze Legionowa planują teraz podpisać porozumienia, które mają wprowadzić porządek i zwiększyć bezpieczeństwo w przestrzeni publicznej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konkretne kary będą groziły operatorom hulajnóg, takim jak Lime i Bolt, za nieprzestrzeganie nowych porozumień z miastem Legionowo?
  2. Czy planowane porozumienia w Legionowie będą miały wpływ na wysokość opłat za wypożyczenie hulajnóg dla mieszkańców?
  3. W jaki sposób miasto Legionowo zamierza egzekwować przestrzeganie stref parkowania i ograniczeń prędkości, na przykład na dworcu, biorąc pod uwagę brak personelu monitorującego?
Koniec samowolki? Legionowo planuje wprowadzić nowe zasady. Dla operatorów hulajnóg Lime i Bolt / fot. UM Chełm

Nowe zasady parkowania i ograniczenia prędkości w Legionowie

Obecnie problemem jest nieodpowiedzialne parkowanie hulajnóg, które często blokują chodniki i ścieżki rowerowe, oraz zbyt wysoka prędkość w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszego. W odpowiedzi na te wyzwania władze Legionowa zainicjowały rozmowy z operatorami.

"Urząd Miasta (UM) zorganizował spotkania z operatorami i uzyskał od nich informacje na temat sposobu funkcjonowania oraz możliwości, jakie mają poszczególne systemy wykorzystywane do obsługi hulajnóg. Naszym zamiarem jest podpisanie porozumienia z oboma operatorami i zawarcie w nim zapisów o wyznaczeniu stref parkowania hulajnóg w niektórych lokalizacjach, na przykład na dworcu oraz ograniczenie prędkości przemieszczania się na wybranych odcinkach ulic. O szczegółach zapisów poinformujemy po uzgodnieniu i podpisaniu porozumień" – wyjaśnia Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Legionowie.

Wprowadzenie specjalnych stref parkowania ma na celu ułatwienie pieszym i rowerzystom swobodnego korzystania z miejskiej infrastruktury, a ograniczenia prędkości mają zwiększyć bezpieczeństwo w newralgicznych punktach miasta.

Nierówność w opłatach za zajęcie infrastruktury miejskiej

Jednym z kluczowych problemów jest również fakt, że operatorzy hulajnóg elektrycznych nie ponoszą żadnych opłat za korzystanie z miejskiej infrastruktury, takiej jak chodniki czy ulice. Jest to sytuacja odmienna od tej, w której znajdują się inne podmioty, w tym spółki miejskie, które regularnie płacą za zajęcie pasów drogowych czy infrastruktury podziemnej. Taka nierówność może być przedmiotem dalszych dyskusji w trakcie negocjacji z operatorami.

Koniec samowolki? Legionowo planuje wprowadzić nowe zasady. Dla operatorów hulajnóg Lime i Bolt / fot. UM Bytom

Rosnąca liczba wypadków z udziałem hulajnóg

Statystyki policji są alarmujące i pokazują, że rośnie liczba wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych. W pierwszych miesiącach 2025 roku odnotowano 447 takich zdarzeń, w których rannych zostało 416 osób, a cztery poniosły śmierć. Dla porównania, w analogicznym okresie 2024 roku było to 242 wypadki. Szczególnie niepokojące są dane dotyczące dzieci i nastolatków, którzy stanowili ponad połowę poszkodowanych. Problemem jest także nadmierna prędkość, co skłania do wprowadzenia ograniczeń. Eksperci apelują o obowiązek noszenia kasków, które mogą znacząco zredukować obrażenia w przypadku wypadku, jednak tylko nieliczni użytkownicy decydują się na ich używanie.

Sopot wprowadza restrykcje dla hulajnóg

W odpowiedzi na rosnące zagrożenia, inne miasta podejmują bardziej radykalne kroki. W Sopocie wprowadzono zakaz poruszania się hulajnogami i rowerami elektrycznymi w najbardziej uczęszczanych miejscach, takich jak Plac Przyjaciół Sopotu i molo. Decyzja ta podyktowana była rosnącą liczbą wypadków i zagrożeń dla pieszych. Komendant sopockiej Straży Miejskiej, Tomasz Dusza, podkreśla, że pojazdy te, poruszające się z dużą prędkością i masą, mogą stanowić poważne zagrożenie. Za złamanie zakazu grożą wysokie kary, co ma odstraszyć użytkowników od ignorowania nowych przepisów. Przykład Sopotu może stać się inspiracją dla innych polskich miast.

Koniec samowolki? Legionowo planuje wprowadzić nowe zasady. Dla operatorów hulajnóg Lime i Bolt / fot. UM Chełm

Komentarze