Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kielce inwestują w rowerową rewolucję: nowe ścieżki i udogodnienia dla rowerzystów

infobike
12.03.2025 17:31
0 Komentarzy

Kielce przygotowują się do znaczącej rozbudowy infrastruktury rowerowej, która ma na celu nie tylko uzupełnienie istniejących tras, ale także stworzenie spójnego i bezpiecznego systemu ścieżek dla mieszkańców i turystów.

Marcin Januchta, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg (MZD) w Kielcach, w tym roku rozpoczną się prace nad nowymi odcinkami tras rowerowych w czterech kluczowych lokalizacjach miasta.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konkretnie zmiany w organizacji ruchu na Placu Niepodległości będą miały największy wpływ na kierowców i pieszych?
  2. W jaki sposób nowe miejsca obsługi rowerzystów i parkingi „bike and ride” przyczynią się do zwiększenia popularności rowerów jako środka transportu w Kielcach?
  3. Czy planowane są dalsze etapy rozbudowy infrastruktury rowerowej w Kielcach po zakończeniu obecnej inwestycji w 2026 roku?

Nowe trasy rowerowe – kluczowe lokalizacje

Inwestycja obejmie budowę ścieżek rowerowych w następujących miejscach: Aleja Szajnowicza Iwanowa (odcinek od Malikowa do skrzyżowania z Massalskiego), następnie ulicę Żelazną (od skrzyżowania z Czarnowską do węzła Żelazna, w okolicach ulic Żytniej i Grunwaldzkiej), ulica Gosiewskiego (od Czarnowskiej za wiaduktem do starodroża ulicy Zagnańskiej) oraz wzdłuż starodroża Zagnańskiej w okolicy łącznika z ulicą Okrzei. Te strategiczne lokalizacje wybrano, aby połączyć ważne punkty miasta i ułatwić rowerzystom poruszanie się po Kielcach.

Kielce rozbudują infrastrukturę rowerową, tworząc spójny system ścieżek. / fot. zdjęcie ilustracyjne

Zakres prac – kompleksowe podejście do infrastruktury

Prace budowlane nie ograniczą się jedynie do ułożenia nowej nawierzchni. Planowane jest również zainstalowanie sygnalizacji świetlnej w miejscach, gdzie jest ona niezbędna do zapewnienia bezpieczeństwa rowerzystów. Nowe światła pojawią się między innymi przy przejeździe dla rowerów na ulicy Gosiewskiego oraz na łączniku ulic Zagnańskiej i Okrzei. To kompleksowe podejście do infrastruktury ma na celu stworzenie bezpiecznych i komfortowych warunków dla wszystkich użytkowników dróg.

Miejsca obsługi rowerzystów i parkingi „bike and ride”

Powstaną trzy miejsca obsługi rowerzystów. Będą wyposażone w altany, stoliki, stojaki i stacje naprawcze. Pierwsze miejsce powstanie u zbiegu Alei Szajnowicza Iwanowa i ulicy Malików, a dwa kolejne w okolicach ulicy Zagnańskiej. Jeden obok cmentarza na Piaskach, drugi na parkingu przy Areszcie Śledczym. Powstaną też dwa parkingi „bike and ride”. Jeden koło Dworca Kolejowego, przy skrzyżowaniu z Czarnowską. Drugi przy ulicy Gosiewskiego, między wiatą a parkingiem.

Zmiany w organizacji ruchu na Placu Niepodległości

Parking „bike and ride” i trasa rowerowa zmienią ruch na Placu Niepodległości. W miejscu obecnych postojów taksówek powstanie droga rowerowa, co spowoduje zmniejszenie liczby miejsc parkingowych. MZD zapewnia jednak, że alternatywne miejsca parkingowe znajdują się w pobliżu, na ulicy Panoramicznej oraz za Dworcem Autobusowym.

Koszty, harmonogram i perspektywy

Całkowity koszt inwestycji wynosi 15,5 miliona złotych. Miejski Zarząd Dróg planuje wyłonić wykonawcę prac w kwietniu, a pierwsze prace budowlane mają rozpocząć się w maju. Zakończenie całej inwestycji przewidziane jest na maj 2026 roku.

Komentarze