Jest szansa na dofinansowanie e-rowerów w programie Mój Elekrtyk
Program Mój Elektryk ruszył 12 lipca 2021 roku i jest pierwszym programem wspierającym zakup samochodów elektrycznych w Polsce. Ministerstwo Klimatu i Środowiska obecnie analizuje możliwość uruchomienia programu wsparcia zakupu rowerów elektrycznych.
Celem programu jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie – jest to wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych.
Program wsparcia dla e-rowerów
W przestrzeni publicznej często pojawiają się pytania o możliwość dofinansowania rowerów elektrycznych. Wiceminister Ireneusz Zyska oraz pełnomocnik rządu ds. OZE wyjaśniał już w odpowiedzi na jedno z zapytań poselskich, że istnieje wiele powodów, dla których zdecydowano się nie przyznawać dofinansowania dla elektrycznych jednośladów.
Podkreślał, że tradycyjne rowery nie emitują zanieczyszczeń i nie mają negatywnego wpływu na środowisko, a celem programu jest właśnie ograniczenie emisji w transporcie. Podobną argumentację przedstawił w odpowiedzi na kolejną interpelację z dnia 22 września 2021 roku, w której posłowie pytają o popularyzację rowerów elektrycznych.
Jednak jak się okazuje, rząd analizuje możliwość takiego wsparcia. Resort obserwuje rynek pojazdów zeroemisyjnych. Zyska podkreśla, że rozwój rynku rowerów elektrycznych oraz rowerów typu cargo, jest bardzo interesującym trendem, który pozwala stwierdzić że mają one szansę na coraz powszechniejsze wykorzystanie na terenach miejskich.
W przewozach kurierskich realizowanych w miastach można z powodzeniem zastosować rowery typu cargo. Rezygnacja z niewielkich samochodów dostawczych na rzecz rowerów elektrycznych ma niewątpliwie pozytywny wpływ na środowisko, nie tylko pod kątem ograniczeń emisji z „rury wydechowej”, ale również z uwagi na ograniczenie pyłów pochodzących przez ścieranie się opon czy klocków hamulcowych – wyjaśnia Ireneusz Zyska.
Obecnie w ramach programu Mój elektryk przewidziane jest wsparcie dla pojazdów kategorii L1e, motorowerów dwukołowych, czyli “pojazdów potoczenie określanych jako skutery”.
Zapewne następnym krokiem, w przypadku zainteresowania przedsiębiorców pojazdami kategorii L1e, będzie uruchomienie programu wsparcia zakupów rowerów elektrycznych – informuje Zyska.
Ministerstwo przedstawia jednak kilka zastrzeżeń. Przed ewentualnym uruchomieniem programu wsparcia trzeba rozwiązać kilka kwestii. Przy tego rodzaju pojazdach bardzo trudno jest wyznaczyć granicę, w której rower elektryczny faktycznie zastępuje pojazd spalinowy, a kiedy zastępuje tradycyjny rower. W drugim przypadku efekt ekologiczny byłby ujemny. W efekcie rower elektryczny mógłby wyprzeć środek transportu, który nie ma negatywnego wpływu na środowisko.
Pozytywny efekt ekologiczny jest natomiast widoczny w przypadku roweru typu cargo, który może zastąpić spalinowy samochód dostawczy przy przewozie małych ładunków na terenach miejskich – wyjaśnia wiceminister.
Jak się okazuje jest szansa dofinansowania dla e-rowerów typu cargo. Jak duża? Czas pokaże.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze