Jak projektować miasta bardziej przyjazne dla rowerzystów
Zarówno piesi jak i rowerzyści do tej pory stanowili duży problem dlaosób zajmujących się planowaniem transportu w mieście. Bo planowana z myślą onich przestrzeń była często tworzona w intuicyjny sposób, bez precyzyjnychbadań w jaki sposób korzystają i jak poruszają się po mieście. To może sięzmienić dzięki aplikacjom dla biegaczy i rowerzystów.
Ostatnio serwis Strava opublikowałinteraktywną mapę, na której jest zaznaczone miliard tras, z których korzystało1,2 miliony ich użytkowników na całym świecie. Strava to jeden z najlepszychserwisów społecznościowych pozwalających biegaczom i rowerzystom ze sobąrywalizować. Udostępnione zostały dane z tras pokonywanych pieszo, rowerem lubinnymi alternatywnymi środkami transportu. 80 procent map pochodziło spozaStanów Zjednoczonych.
Po publikacji map Strava zostałazasypana zaproszeniami od firm zajmujących się planowaniem. Ich głównym powodemo zwrócenie się o pomoc, był brak danych na temat zachowań pieszych irowerzystów, a mapa umożliwia dokładne przyjrzenie się tym trasom i zrozumieniedlaczego rowerzyści wolą tam jeździć. Strava już podjęła współprace z wielomadepartamentami transportu (DOT) w Kolorado, Utah, Teksasie, na Florydzie, w NewHampshire i w Vermont. UDOT, który współpracowała z portalem, już zmieniłakilka ulic, czy skrzyżowań, zamieniając domysły na temat tego jak po mieściejeżdżą rowerzyści ma na precyzujne dane.
Mapa uwzględnia również trasy nawodzie, czy śniegu. Używając odpowiednich filtrów, możemy się dowiedzieć jakiesą najpopularniejsze spory na danym obszarze, czy poznać trasy narciarzy isnowboarderów. Świetnie obrazuje to mapa wody w San Francisco, na której bardzowyraźnie widać, które miejsca preferują żeglarze, surferzy, czy kajakarze.
Mimo tego wszystkiego na mapiepojawia się dużo czarnej przestrzeni – oznaczającej brak jakichkolwiek tras.Dzieje się tak zazwyczaj w biedniejszych dzielnicach taki jak South L.A., SouthSide w Chicago czy Bronx, nie mówiąc już o obszarach pozamiejskich. Należysobie zdawać sprawę, że to właśnie te obszary mają najsłabszą infrastrukturę ioni potrzebują najwięcej pomocy.
Jednak mimo, że mapa okazała się bardzo ważną pomocą dla planistów, to głównymcelem Stravy była motywacja ludzi do wysiłku fizycznego i pokazanie jak dużoosób na całym świecie tworzą wspólne trasy.
Tekst udostępniony w oparciu o licencję CreativeCommons.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze