Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gliwice: opłata dodatkowa za korzystanie z roweru miejskiego to kara. Jest nielegalna!

infobike
17.10.2022 18:15
0 Komentarzy
Gmina nie może wprowadzić opłaty dodatkowej za korzystanie z roweru miejskiego, która nie jest powiązana z jego użytkowaniem. Opłata zawsze musi być bowiem ekwiwalentem za „usługę” ze strony gminy, a nie karą – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach

Jak donosi portal Prawo.pl prezydent Gliwic określił w drodze zarządzenia wysokość opłat dla systemu miejskich wypożyczalni rowerów „Gliwicki Rower Miejski”. Wojewoda Śląski zauważył, że przy okazji wprowadzono opłatę dodatkową za przekroczenie 12 godzin wypożyczenia w wysokości 200 zł, do czego jego zdaniem, nie było podstawy prawnej. W związku z tym zażądał, by sąd stwierdził nieważność zarządzenia w tej części.

Organ nadzoru uzasadniał dalej, że prezydent na podstawie uchwały Rady Miasta Gliwice został upoważniony wyłącznie do ustalania wysokości cen i opłat za korzystanie z miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, a nie do ustalania opłaty dodatkowej za przekroczenie 12 godzin wypożyczenia. 

Opłata dodatkowa nie stanowi opłaty za korzystanie z urządzenia użyteczności publicznej miasta, lecz ma charakter kary pieniężnej za przekroczenie czasu wypożyczenia. Prezydent Miasta nie został natomiast upoważniony do wprowadzania unormowań o charakterze represyjnym. 

W efekcie zarządzenia prezydenta osoby korzystające powyżej 12 godzin z rowerów miejskich są zobowiązane do zapłacenia dwóch opłat tj. opłaty za korzystanie zgodnie z cennikiem oraz niezależnie od tego opłaty dodatkowej.

W odpowiedzi na skargę prezydent zaprezentował odmienną wykładnię. Wyjaśnił, że zarządzenie określało cezurę czasową w zakresie sposobu wypożyczenia roweru na 12 godzin. Do upływu tego czasu rozliczenie za wypożyczenie odbywa się poprzez zliczanie minut korzystania z roweru powyżej pierwszych 15 minut wypożyczenia.

Sąd przychylił się do stanowiska wojewody i stwierdził nieważność zarządzenia w części dotyczącej opłaty dodatkowej.

Portal podaje, iż sąd wyjaśnił, że w ustawie o gospodarce komunalnej nie ma definicji legalnej ceny i opłaty za korzystanie z miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. W orzecznictwie przyjmuje się jednak, że opłaty te muszą być powiązane z wynagrodzeniem za usługę (także polegającej na udostępnieniu obiektu lub urządzenia) i mają charakter rynkowy. 

 Sąd wskazał także, że treść ustawy, nie przyznaje gminom kompetencji do wprowadzania kar pieniężnych za niedozwolone sposoby korzystania z obiektu użyteczności publicznej. Zarzut wojewody był zatem trafny. Wprowadzona zarządzeniem prezydenta opłata dodatkowa nie stanowiła opłaty za korzystanie z urządzenia użyteczności publicznej miasta tj. systemu wypożyczalni rowerów miejskich. Okoliczności jej pobierania wskazywały, że należało ją traktować jako karę pieniężną za wypożyczenie roweru ponad 12 godzin. 

Prezydent miasta nie miał zatem  umocowania do wprowadzenia takiego rodzaju opłaty o wyraźnym charakterze represyjnym. Nie bez znaczenia w ocenie sprawy miało to, że osoby korzystające powyżej 12 godzin z rowerów miejskich zostały zobowiązane do zapłacenia dwóch opłat tj.

  • opłaty za 1 minutę jazdy po pierwszych 15 minutach (naliczanej również po 12 godzinach od wypożyczenia rowerów) oraz
  • opłaty dodatkowej po 12 godzinach od wypożyczenia.

Oznaczało to tym samym, że osoby korzystające z systemu gliwickich wypożyczalni rowerów powyżej 12 godzin zmuszone byłyby zapłacić dwie opłaty – jedną za korzystanie ww. systemu rowerów miejskich, a drugą – opłatę dodatkową, która nie stanowi opłaty za korzystanie z systemu, lecz jest wyłącznie karą pieniężną za przekroczenie ustalonego czasu korzystania z wypożyczonego roweru.

źródło: prawo.pl

Komentarze