Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk: testy rowerów przymierzanych do Mevo 2.0. Kiedy nowy system?

infobike
17.11.2021 12:15
0 Komentarzy
Wtorek 16 listopada był dniem sprawdzianu dla rowerów przymierzanych do nowego roweru metropolitalnego Mevo 2.0. 

Dwa egzemplarze ze wspomaganiem elektrycznym i dwa bez wspomagania od rana do wieczora jeździły po ulicach Gdańska. Jeśli pomyślnie przejdą próby, już w grudniu może być podjęta decyzja nie tylko co do samych rowerów, ale też ich operatora.

Rowery wstępnie testowane były na ulicach przez pracowników urzędów miejskich w Gdańsku, Gdyni, Sopocie i Tczewie oraz Obszaru Metropolitalnego. Pierwsze wrażenia są pozytywne. To jednoślady wyprodukowane przez włoską firma VAIMOO, które od lat obecne są m.in. na ulicach Kopenhagi, a ostatnio ten sam producent podpisał kontrakt ze Sztokholmem.

Jeździ się naprawdę dobrze. Dla nas kluczowa jest jakość samych rowerów, ale także i wytrzymałość baterii. Pytanie podstawowe: czy da się na nich przejechać bez ładowania co najmniej 100 kilometrów. To wszystko będzie szczegółowo sprawdzane, ale podczas tych naszych zupełnie pierwszych, wstępnych testów przejechaliśmy blisko 100 km i bateria nie była wyczerpana. Wydaje się także, że wspomaganie działa stabilniej i efektywniej niż w poprzednim Mevo. Bez większych problemów podjechałem ulicą Kampinoską, gdzie nachylenie sięga 10 procent – – mówi Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowe.

Nowy rower sprawia wrażenie smuklejszego od pierwszego Mevo. Rozmiar kół jest ten sam: 26 cali. Bateria w elektryku umocowana jest inaczej – w nowym rowerze znajduje się w ramie, a nie jak poprzednio w bagażniku nad tylnym kołem. Panel z diodami informującymi użytkownika o stopniu jej wyczerpania znajduje się na kierownicy. Nad przednim kołem jest koszyk do przewożenia torby, siatki czy zakupów. 

Rower elektryczny wyposażony jest na przednim kole w hamulce tarczowe. Zwraca uwagę to, że zamiast klasycznego łańcucha napęd przenoszony jest przez pasek. To rozwiązanie nowocześniejsze: pasek nie rdzewieje, nie wymaga smarowania i nie wyciąga się tak szybko. Elektryk waży niecałe 33 kg, a więc ponad 2 kg mniej od Mevo 1.0. Rower zwykły jest wyraźnie lżejszy i waży 22 kg.

Zaraz po wtorkowych testach, w środę, rowery przewiezione będą do Szczecina, gdzie rzeczoznawca szczegółowo zapozna się z ich funkcjonowaniem i wyda ekspertyzę. Jeśli będzie pozytywna, rowery pojadą jeszcze do Lublina, gdzie kolejny rzeczoznawca jeszcze raz weźmie je na swój warsztat. Jeśli i ta decyzja będzie pozytywna w grę będzie wchodziło zamówienie 4200 rowerów, z czego będzie 3200 rowerów elektrycznych – a pozostały tysiąc to rowery bez wspomagania elektrycznego.

Jeśli wybór padnie na rowery VAIMOO, operatorem Mevo 2.0 zostanie najprawdopodobniej hiszpańska firma CityBike Global. 

System najprawdopodobniej będzie funkcjonował na obszarze 16 gmin. W ciągu 14 miesięcy od podpisania umowy musiałyby rozpocząć się testy wewnętrzne przy użyciu 100 pierwszych rowerów. W drugim etapie dostarczone miałoby zostać 50 proc. rowerów. Całość zaś działać powinna do 17 miesięcy od podpisania umowy. 

Komentarze