Duże pieniądze na inwestycje rowerowe w Krakowie
Szykuje się spory budżet na przyszłoroczne inwestycje rowerowe w Krakowie – aż 60 mln zł. Oczywiście to propozycja, którą musi jeszcze przegłosować rada miasta.
Kraków najwyraźniej uznał, że rowery są w mieście równie ważnym środkiem transportu, jak komunikacja zbiorowa i zamierza inwestować w infrastrukturę dla dwóch kółek. Pandemia spowodowała, że mieszkańcy dużych miast przesiedli się na rowery. Taka sytuacja sprawia, że trzeba im zapewnić wygodną i przede wszystkim bezpieczną infrastrukturę.
60 mln zł – jest na co wydawać!
60 mln zł to kwota, która robi wrażenie. Zwłaszcza po latach rowerowej posuchy, kiedy zdarzało się nam wydawać na infrastrukturę rowerową niecały milion rocznie. – Te 60 mln na 2021 rok to w większości kasa spóźniona z ubiegłych lat, przeważnie w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych
– mówi Marcin Hyła, prezes sieci Miasta dla Rowerów.
Na co przeznaczyć pieniądze? Przede wszystkim na przygotowanie koncepcji, a potem projektu spójnej infrastruktury rowerowej w jednym z najważniejszych punktów komunikacyjnych miasta: skrzyżowaniu ulic Wielickiej, Limanowskiego, Powstańców Wielkopolskich i Powstańców Śląskich. Wykonanie to już perspektywa następnych kilku lat. Węzeł Wielicka – Limanowskiego ma być w założeniu układem bezkolizyjnych kładek koło przystanku PKP Podgórze (nad istniejącym skrzyżowaniem i pod estakadami łącznicy kolejowej).
Kto dojeżdżał rowerem do tego skrzyżowania, ten wie, że dalsze podróżowanie wiązało się ze sporymi kłopotami. Część rowerzystów i rowerzystek włączała się do ruchu ogólnego, ale nie była to najmilsza perspektywa, a już na pewno dość niebezpieczna
– tłumaczy Marcin Wójcik, oficer aktywnej mobilności w Zarządzie Transportu Publicznego w Krakowie.
Infrastruktura
Równie ważna jest inna inwestycja – most rowerowo-kolejowy przez Wisłę (najazdy na ulicy Halickiej). Koszt budowy to 35 mln zł, ma być gotowa w 2022 roku.
W planach jest także budowa drogi dla rowerów w ciągu ulic: Conrada, Bunscha, Stojałowskiego. Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż al. 29 Listopada od ul. Żelaznej do Opolskiej, ścieżki od ul. Powstańców wzdłuż ul. Strzelców i Lublańskiej do estakady i przedłużenie ścieżki rowerowej wzdłuż al. Solidarności.
Na pewno w przyszłym roku na kolejnych ulicach jednokierunkowych dopuszczony będzie ruch rowerowy pod prąd. 2020 rok Kraków zamyka liczbą 284 ulic z kontraruchem, ale tutaj stolice małopolski dogania już Poznań i Warszawa.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze