Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Duże pieniądze na inwestycje rowerowe w Krakowie

infobike
09.12.2020 14:44
0 Komentarzy

Szykuje się spory budżet na przyszłoroczne inwestycje rowerowe w Krakowie – aż 60 mln zł. Oczywiście to propozycja, którą musi jeszcze przegłosować rada miasta.

Kraków najwyraźniej uznał, że rowery są w mieście równie ważnym środkiem transportu, jak komunikacja zbiorowa i zamierza inwestować w infrastrukturę dla dwóch kółek. Pandemia spowodowała, że mieszkańcy dużych miast przesiedli się na rowery. Taka sytuacja sprawia, że trzeba im zapewnić wygodną i przede wszystkim bezpieczną infrastrukturę.

 60 mln zł – jest na co wydawać!

60 mln zł to kwota, która robi wrażenie. Zwłaszcza po latach rowerowej posuchy, kiedy zdarzało się nam wydawać na infrastrukturę rowerową niecały milion rocznie. – Te 60 mln na 2021 rok to w większości kasa spóźniona z ubiegłych lat, przeważnie w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych  

–  mówi Marcin Hyła, prezes sieci Miasta dla Rowerów.

Na co przeznaczyć pieniądze? Przede wszystkim na przygotowanie koncepcji, a potem projektu spójnej infrastruktury rowerowej w jednym z najważniejszych punktów komunikacyjnych miasta: skrzyżowaniu ulic Wielickiej, Limanowskiego, Powstańców Wielkopolskich i Powstańców Śląskich. Wykonanie to już perspektywa następnych kilku lat. Węzeł Wielicka – Limanowskiego ma być w założeniu układem bezkolizyjnych kładek koło przystanku PKP Podgórze (nad istniejącym skrzyżowaniem i pod estakadami łącznicy kolejowej).

Kto dojeżdżał rowerem do tego skrzyżowania, ten wie, że dalsze podróżowanie wiązało się ze sporymi kłopotami. Część rowerzystów i rowerzystek włączała się do ruchu ogólnego, ale nie była to najmilsza perspektywa, a już na pewno dość niebezpieczna

– tłumaczy Marcin Wójcik, oficer aktywnej mobilności w Zarządzie Transportu Publicznego w Krakowie.

Infrastruktura

Równie ważna jest inna inwestycja – most rowerowo-kolejowy przez Wisłę (najazdy na ulicy Halickiej). Koszt budowy to 35 mln zł, ma być gotowa w 2022 roku.

W planach jest także budowa drogi dla rowerów w ciągu ulic: Conrada, Bunscha, Stojałowskiego. Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż al. 29 Listopada od ul. Żelaznej do Opolskiej, ścieżki od ul. Powstańców wzdłuż ul. Strzelców i Lublańskiej do estakady i przedłużenie ścieżki rowerowej wzdłuż al. Solidarności.

Na pewno w przyszłym roku na kolejnych ulicach jednokierunkowych dopuszczony będzie ruch rowerowy pod prąd. 2020 rok Kraków zamyka liczbą 284 ulic z kontraruchem, ale tutaj stolice małopolski dogania już Poznań i Warszawa. 

Komentarze