Droga dla rowerów przy Produkcyjnej w Białymstoku krokiem wstecz [aktualizacja]
Droga dla rowerów przy Produkcyjnej w Białymstoku krokiem wstecz [aktualizacja]
Zwykło się mawiać, że tworzona w Białymstoku infrastruktura rowerowa jest coraz lepsza. Niestety, na każdy krok naprzód przypadają dwa kroki w tył. Obok rozwiązań dobrych (zachowywanie ciągłości nawierzchni czy zastosowanie wideodetekcji) wdraża się także wybitnie złe, np. niepotrzebnie separując ruch aut i rowerów oraz naruszając przepisy prawa –pisze Rowerowy Białystok
Niedawno ukończona droga rowerowa przy ul. Produkcyjnej to twór wybudowany w zgodzie z zasadą 'nabijmy statystyki – budujmy ścieżki wszędzie, nawet tam, gdzie nie są potrzebne.’ A oto dowody.
Widok na wjazd/zjazd. Droga rowerowa kończy się tuż przed granicą Białegostoku. Separacja aut i rowerów jest tu – podobnie, jak w przypadku Lodowej – całkowicie zbędna. Przy ulicy o niewielkim natężeniu ruchu i w terenie zabudowanym wystarczyłyby pasy rowerowe lub dopuszczenie rowerów na jezdnię. Zamiast tego mamy jednostronny ciąg, który nie daje możliwości bezpiecznego wjazdu. Najazd pod kątem na zbyt wysoki krawężnik może zakończyć się efektownym upadkiem.
Muldowata, niestarannie położona nawierzchnia to częsta przypadłość białostockiej infrastruktury rowerowej.
Droga rowerowa zamienia się miejscami z chodnikiem.
Cykliści słyną z bardzo szybkiej jazdy oraz wjeżdżania znienacka wprost pod koła kierowców. Ciasno wyłukowany zakręt powstrzyma ich wariackie zapędy i zmusi do zwolnienia. To nic, że rowerzysta ma pierwszeństwo.
Do częstych przypadłości dróg rowerowych w stolicy Podlasia należy również niezachowywanie skrajni. Zapewne urzędnicy sprawdzający projekt oraz dokonujący odbioru technicznego nie zaprzątają sobie głowy drobnostkami w stylu niezgodności z przepisami.
Brak ciągłości nawierzchni to jeden ze wspomnianych kroków w tył.
Po dokładnym przyjrzeniu się inwestycji, której część stanowi omawiana droga dla rowerów, rodzą się trzy pytania:
1. Kiedy miasto odejdzie od tworzenia 'udogodnień’ dla cyklistów tam, gdzie są zbędne?
2. Dlaczego zatwierdzane są projekty zawierające rozwiązania sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa?
3. Jaki jest sens istnienia urzędników dokonujących odbioru technicznego?
Odpowiedź na powyższe pytania jest zapewne tak skomplikowana, że znalezieniu jej nie podołaliby nawet twórcy programuTrudne Sprawy.
Pismo do Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich
Rowerowy Białystok
Rafał Stawecki
[email protected]
Zarząd Dróg i Inwestycji Miejskich w Białymstoku
Pan Janusz Ostrowski
Składowa 11
Dotyczy drogi rowerowej przy ul. Produkcyjnej
Szanowny Panie!
Stwierdziliśmy nieprawidłowości na nowo wybudowanej drodze rowerowej przy ul. Produkcyjnej. Wdrożono tam następujące rozwiązania stojące w sprzeczności z zapisami polskiego prawa:
1. Wjazd na drogę rowerową od strony granic miasta nie spełnia wymogów określonych w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430). §48. pkt 1. określa maksymalną wysokość uskoku, która w tym przypadku została przekroczona ok. czterokrotnie.
2. Niektóre słupy oświetleniowe stojące wzdłuż drogi dla rowerów nie zachowują określonej w tym samym rozporządzeniu w §54. pkt 1. skrajni, a ich rozmieszczenie narusza §109. pkt. 5 tegoż rozporządzenia.
W związku z tym wnosimy o:
a) niezwłoczne doprowadzenie drogi rowerowej do stanu zgodnego z prawem, tj. obniżenie wszystkich nieprzepisowych krawężników, najlepiej poprzez zrównanie ich z poziomem nawierzchni lub zalanie asfaltem, oraz zmianę umiejscownienia słupów oświetleniowych względem ddr (pkt. 15 białostockich standardów dróg rowerowych wspomina o buforze 50cm i taki należy uznać za najbezpieczniejszy)
lub
b) likwidację drogi dla rowerów. Przy jezdni o niewielkim natężniu ruchu znajdującej się w terenie zabudowanym nie należy segregować ruchu aut i rowerów. Droga rowerowa przy ul. Produkcyjnej nie jest częścią spójnej sieci, a zmuszanie cyklisty do zjeżdżania naprzemian z jezdni na drogę rowerową i z drogi rowerowej na jezdnię nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem i w rzeczywistości przyczynia się do jego pogorszenia.
Ponadto prosimy o wyjaśnienie:
1. Dlaczego Zarząd Dróg i Inwestycji Miejskich w Białymstoku zatwierdza projekty zawierające rozwiązania sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa?
2. Dlaczego urzędnicy odpowiedzialny za odbiór techniczny inwestycji nie dopatrzyli się żadnych uchybień?
3. Czy i jakie konsekwencje służbowe zostaną wyciągnięte wobec osób winnych zaniedbań?
Proszę o nadesłanie drogą elektroniczną wyczerpującej odpowiedzi na wszystkie poruszone kwestie w terminie przewidzianym w KPA. Z poważaniem,
Rafał Stawecki
Odpowiedź ZDiIM
ZDI-II.722635.2011
Odpowiadając na pismo z dn. 22.08.2011r. dot. ścieżki rowerowej w pasie drogowym ul. Produkcyjnej Zarząd Dróg i Inwestycji Miejskich informuje jak niżej.
Projekty organizacji ruchu są zatwierdzane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz po zasięgnięciu niezbędnych opinii. Zgodnie z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu na ul. Produkcyjną zejście ze ścieżki rowerowej na jezdnię powinno odbywać się na terenie gminy Dobrzyniewo Duże, co zostało zaakceptowane do wykonania przez tamtejszego wójta. Z uwagi na to, iż na terenie w/w nie zostało wykonane włączenie ścieżki rowerowej na jezdnię ul. Rolnej – włączenie zostało wykonane na terenie Miasta Białystok na ul. Produkcyjną. Wykonawca najpóźniej do końca września br. obniży przedmiotowy krawężnik w celu ułatwienia włączenia się rowerów na jezdnię ul. Produkcyjnej.
W wyniku remontu chodnika na wysokości firmy GORT została wydzielona droga rowerowa, która stanowi kontynuację inwestycji realizowanej od granicy miasta. Lokalizacja powyższego ciągu rowerowego została podyktowana niewystarczającą szerokością pasa drogowego i koniecznością pozostawienia niezbędnego terenu przeznaczonego do parkowania i manewrowania pojazdów osobowych przy budynku firmy GORT, w związku z czym część słupów oświetleniowych znajduje się w skrajni ścieżki rowerowej. Informujemy, iż w przyszłości planowana jest przebudowa całej linii oświetleniowej, w związku z czym słupy zostaną ustawione w sposób nie utrudniający ruchu rowerzystów.
Janusz Ostrowski
Odpowiedź RB
Białystok, 26.10.2011
W nawiązaniu do odpowiedzi nadesłanej przez Zarząd Dróg i Inwestycji Miejskich w Białymstoku w dn. 22.09.2011 zastanawiającym jest, jak można twierdzić, że ’projekty organizacji ruchu są zatwierdzane zgodnie z obowiązującymi przepisami’, skoro zawierają one rozwiązania niezgodne z obowiązującym prawem. Zasadnym wydaje się także pytanie, dlaczego osoby, u których ’zasięgane są niezbędne opinie’oraz odbierające inwestycję nie dopatrują się żadnych uchybień. Chyba nie zaprzeczą Państwo temu, iż niezachowanie określonej w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. skrajni stanowi (o ile nie wydano odpowiedniej zgody) naruszenie prawa. Pragniemy zauważyć, że praktyka umieszczania różnych obiektów w 20-centymetrowym buforze drogi rowerowej jest ostatnimi czasy stosowana nagminnie, co należy uznać za niepokojące.
Za zupełnie niezasadny uznajemy argument odnośnie ’niewystarczającej szerokości pasa drogowego i konieczności pozostawienia niezbędnego terenu przeznaczonego do parkowania i manewrowania pojazdów osobowych przy budynku firmy GORT’. Po drugiej stronie jezdni znajduje się wystarczająco dużo miejsca, chociaż nie da się ukryć, że ilość pojazdów poruszających się ul. Produkcyjną i tak nie uzasadnia całkowitej separacji ruchu rowerowego. Ponadto nie można przedkładać interesów kierowców samochodów nad interes i bezpieczeństwo cyklistów. Ministerialne rozporządzenia nie wspominają o możliwości ominięcia przepisów w razie ’konieczności pozostawienia niezbędnego terenu przeznaczonego do parkowania i manewrowania pojazdów osobowych’, toteż niezależnie od planowanej przebudowy linii oświetleniowej podtrzymujemy nasz postulat odnośnie dostosowana drogi rowerowej przy ul. Produkcyjnej do stanu zgodnego z przepisami w jak najkrótszym czasie.
Informujemy również, że zawsze jesteśmy gotowi stawić się do Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich skonsultować wszelkie projekty w celu wypracowania najbezpieczniejszego i najefektywniejszego wariantu. Z poważaniem,
Rafał Stawecki
Komentarze