Czy rowery cargo przyjmą się w Polsce
Czy rowery cargo przyjmą się w Polsce
W Kopenhadze 17% wszystkich rodzin i ok. 25% rodzin z 2 i więcej dzieci używa do przemieszczania się rowerów cargo. W liczbach bezwzględnych jest to 30 000 takich rowerów w samej Kopenhadze i 40 000 łącznie w całej aglomeracji. W 2008 6% gospodarstw domowych w Kopenhadze miało rowery cargo, z czego w 40% używano ich do przewozu dóbr, a w 50% do przewozu dzieci –pisze Adam Łaczek na I bike Kraków
Czy rowery cargo przyjęłyby się w Polsce?
By odpowiedzieć na to pytanie warto zobaczyć jak odpowiedzieli na to pytanie mieszkańcy Hackney w Londynie. 12.1% rozważyłoby, a 9.4% może rozważyłoby kupno roweru cargo. Gdy jednak zadano pytanie o koszt takiego roweru, to okazuje się, że przy cenie 600-999 Ł tylko 2,6 % osób rozważyłoby, a 1,7% może rozważyłoby kupno roweru. Przy cenie 1000-2000 Ł tylko 1,7 % osób rozważyłoby, a 0,9 % może rozważyłoby kupno roweru. Przy cenie 200-599 Ł aż 6,9 % osób rozważyłoby, a 6 % może rozważyłoby kupno roweru cargo.
Tyle że nikt takich rowerów po tych cenach tam nie sprzedaje. W sumie przy obecnych cenach rynek rowerów cargo to ok. 4.3%. A 11.2% osób rozważyłoby kupno roweru cargo, gdyby ten był tańszy. Autorzy raportu sugerują więc, że decydujące znaczenie miałby rządowe dotacje do rowerów cargo, podobne do tych dla samochodów elektrycznych.
Czemu nie cargo?
Ludzi, którzy odpowiedzieli, że nie są zainteresowani rowerami cargo zapytano o powód tej decyzji.
1. 27,7 % odpowiedziało, że ma za duże dzieci,
2. 21,9 % odpowiedziało, że to niebezpieczne,
3. 15,6 % odpowiedziało, że te rowery są niepraktyczne
4. 10,9 % uważa, że miałaby problemy z przechowywaniem
5. 6,3 % nie słyszała o nich wcześniej
6. 4,7 % uważa, że nie ma dla tych rowerów infrastruktury
4,7 % uważa, że są za drogie
7. 3,1 % uważa, że są za ciężkie
3,1 % uważa, że to dobra idea, ale nie jeżdżą na rowerze
Kto kupiłby rower cargo?
40% studentów, 30% (+20% może) ludzi pracujących w handlu i usługach, 25%pracowników biurowych, 15,4 % (+15,4 % może) rodziców, 9,8% (+17,1 % może) specjalistów. Nie kupią go emeryci i menadżerowie.
Najbardziej zainteresowani kupnem roweru cargo są Ci, którzy nie mają samochodu24% (+8% może), a potem Ci, którzy mają 2 auta 20% (+10% może), lub 1 auto 11,3% (+15,1% może) lub. Wśród tych, którzy mają 3 auta i więcej nikt nie jest zainteresowany rowerami cargo.
Najwięcej chętnych do kupienia rowerów cargo jest wśród osób dla których rower jest podstawowym środkiem transportu, chociaż nie brakuje też potencjalnych klientów wśród osób, które na rowerze jeżdżą tylko dla przyjemności, lub w ogóle nie jeżdżą na rowerze.
Potencjalni nabywcy rowerów cargo to osoby, które mają 3 dzieci (30.8%) i Ci, którzy nie mają dzieci (28.6%), a następne w kolejności są osoby, które mają 4 dzieci i więcej (22.2%) .
Osoby, które często przewoziły dzieci na rowerach to najczęściej również potencjalni nabywcy cargo bike’a (21%), jednak aż 12,9% osób, które nigdy nie przewoziły dzieci na rowerze również jest zainteresowana takim rowerem.
Co jest ważne?
Większość osób, które rozważyłyby, lub może rozważyłyby kupno roweru cargo stwierdza, że bardzo ważny, lub ważny jest dla nich:
– bezpieczeństwo,
– miejsce do przechowywania,
– koszt takiego pojazdu.
Mniej ważna (chociaż ważna) jest dostępna infrastruktura rowerowa. Użytkownicy rowerów cargo zwracają uwagę, że mogą one powodować zatory “drogowe”na infrastrukturze rowerowej i czasami ich użytkownik musi zmienić swoje ulubione trasy w niektórych relacjach.
Podsumowanie dla Hackney w Londynie
Najbardziej skłonne do używania rowerów cargo są rodziny z niższej klasy średniej, które mają więcej niż 2 dzieci, już jeżdżą na rowerze i często przewożą swoje dzieci na rowerze. Zdaniem badaczy w Londynie nie ma obecnie dużego rynku na rowery cargo, a główną barierą jest cena. Ten problem mogłyby rozwiązać dopłaty i system wypożyczalni. Z badań wynika też, że lokalna społeczność, często nie rozumie zalet takich rowerów, dlatego by zwiększyć zasięg tego rynku potrzebna jest edukacja. Dla potencjalnych klientów najważniejsze jest bezpieczeństwo i składowanie, a następnie koszt i dostępna infrastruktura rowerowa. Wiele z tych czynników można zmienić, przez odpowiednią politykę transportową miasta. Badacze widzą tam potencjalnie duży rynek dla takich rowerów, a jako ważny warunek wymieniają zwiększenie odsetka osób jeżdżących na rowerze w ogóle, tak by jazda na rowerze była czymś normalnym.
Kraków
Jak to się ma do Polski/Krakowa? Wydaje mi się, że i w Polsce rynek rowerów cargo napotyka dokładnie te same problemy co w Londynie, chociaż czasem w większej skali np. koszt rowerów cargo to dla Polaków większa bariera niż dla Londyńczyków.
Źródło: http://ibikekrakow.com/2012/11/26/czy-rowery-cargo-przyjma-sie-w-polsce/
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze