Czy gdybyś miał rower elektryczny, dalej jeździłbyś samochodem do pracy?
Mamy najnowsze wyniki badań Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego, które pokazują, że co drugi badany Polak wybrałby podróż rowerem elektrycznym zamiast samochodem.
Zdaniem respondentów rower to uniwersalny, ekologiczny i atrakcyjny środek transportu. Z kolei ekonomia i funkcjonalność – to główne korzyści z jazdy na rowerach ze wspomaganiem elektrycznym.
Spis treści:
- Jakie korzyści z jazdy na rowerze elektrycznym dostrzega ponad połowa ankietowanych Polaków?
- Co skłoniłoby 66% badanych do zakupu roweru elektrycznego?
- Kiedy planowane jest uruchomienie programu dopłat do zakupu rowerów elektrycznych w Polsce?
Preferencje i oczekiwania
Ponad połowa (55%) ankietowanych w nowym badaniu Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego dostrzega pozytywny wpływ użytkowania rowerów elektrycznych na samopoczucie i kondycję. A 66% badanych deklaruje, że niższa cena e-bike’ów dzięki dofinansowaniu, skłoniłaby ich do zakupu.
Wyniki badania Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego potwierdziły, że stanowią one popularny wybór zarówno podczas codziennych dojazdów, jak i weekendowych czy wakacyjnych wojaży. Wnioski dowodzą też, że rower pełni wiele ról. Aż 81% respondentów zadeklarowało, że wybiera rower podczas treningów czy w ramach rekreacji. Co trzeci badany natomiast dojeżdża rowerem do pracy, szkoły i na uczelnię. Podobnie 30% ankietowanych przyznało, że korzysta z roweru podczas codziennych zakupów.
To pokazuje, że Polacy są coraz bardziej świadomie wybierają środki transportu. Doceniają możliwość przesiadki z samochodu na jednoślad, widząc korzyści ekonomiczne, ekologiczne i funkcjonalne. Popularność zyskują zwłaszcza rowery elektryczne, które swoją wszechstronnością i możliwościami zwracają uwagę nawet tych osób, które dotychczas niechętnie jeździły na rowerach tradycyjnych. Bez względu na wybrany styl jazdy, cel podróży i personalne preferencje, każdy może wybrać rower elektryczny, który ułatwi mu codzienną komunikację, urozmaici treningi albo sprawi, że rekreacyjne wypady będą jeszcze bardziej atrakcyjne.
Według danych Konfederacji Europejskiego Przemysłu Rowerowego (CONEBI), aż 28% mieszkańców Holandii dojeżdża do pracy na rowerze. Na pytania ankieterów Statista o codzienne dojazdy (sklep, trening, zakupy, praca) aż połowa Holendrów odpowiedziała, że wybiera rower. W tym samym badaniu 36% Polaków odpowiedziało, że co najmniej dwa razy w tygodniu korzysta z roweru jako środka transportu.
Rynkowy potencjał
Najnowsze badania pokazują, ze kultura rowerowa w polskich miastach się zmienia. W ślad za europejskimi trendami Polacy coraz częściej wybierają rower podczas dojazdów do pracy, szkoły czy sklepu. Jednocześnie rower wciąż stanowi synonim rekreacji.
Potencjał, jaki tkwi w użytkowaniu rowerów może jeszcze wzrosnąć dzięki atrakcyjnej ofercie i nowoczesnym modelom, które pojawiają się na rynku. Widać to także na przykładzie oferty polskiego producenta – firmy ROMET, którego kolekcja 2025 zostanie rozszerzony o kolejne e-rowery i to wyposażone w zaawansowane systemy BOSCH.
– Rowerzyści dostrzegają i doceniają korzyści, jakie daje im korzystanie z rowerów elektrycznych. Mity czy stereotypy, które funkcjonowały wokół e-bike’ów to już przeszłość. Nasi klienci mają świadomość, że wsparcie silnika znacznie ułatwia pokonywanie dłuższych dystansów czy trudniejszych tras oraz dodaje nowy poziom przyjemności z jazdy. Rower elektryczny może mieć zastosowanie zarówno podczas rekreacyjnych wypadów, jak i treningów. Dla wielu osób, szczególnie tych, którzy dojeżdżają do pracy czy sklepu, elektryczne rowery stanowią idealne rozwiązanie, łączące korzyści zdrowotne płynące z aktywności fizycznej z wygodą i efektywnością transportu – mówi Wiesław Grzyb, prezes ROMET.
Plus dofinansowanie
Wskaźniki mają szansę jeszcze wzrosnąć, gdy program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zostanie uruchomiony. Ma to nastąpić w pierwszym kwartale 2025 roku. Po zakończonych konsultacjach społecznych NFOŚiGW analizuje zgłoszone uwagi tak, aby program w ostatecznym kształcie mógł zostać zatwierdzony przez zarząd funduszu oraz jednostkę udzielającą wsparcia finansowego, czyli Europejski Bank Inwestycyjny. Co ważne, według projektu programu dopłaty obejmą rowery zakupione już po 30 czerwca 2024. Warunkiem jest, aby rower został wyprodukowany do dwóch lat przed jego zakupem, w jednym z krajów Unii Europejskiej. Projekt programu „Mój rower elektryczny” zakłada wsparcie w zakupie blisko 50 tys. e-bike’ów. Przewidywany budżet programu to 300 mln zł, co pozwoli na dofinansowanie w wysokości nawet 5 tys. zł (do 50% kosztów kwalifikowanych).
Warto dodać, że wszystkie rowery elektryczne ROMET spełniają wymagania dofinansowania określone w projekcie programu i tym samym będą oczywistym wyborem dla osób, które nie chcą ryzykować odrzucenia wniosku. Tymczasem z badań Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego wynika, że właśnie niższa cena e-rowerów skłoni do zakupu 66% ankietowanych. Program dopłat przygotowany na wzór kilkuset podobnych, działających w innych, europejskich krajach ma szansę znacząco ułatwić dostęp do rowerów elektrycznych w Polsce.
Wspomniany program “Mój Rower Elektryczny” ma zostać uruchomiony na początku przyszłego roku, jednak dopłaty obejmą również rowery zakupione przed jego startem, gdyż okres kwalifikowania wydatków rozpoczął się – wg projektu – 30 czerwca.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze