Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bike-pasy – zwiększają zagrożenie ze strony samochodów?

infobike
24.09.2009 09:48
0 Komentarzy

Jak podaje portal etransport.pl za „The Times”–z badań wynika, że pasy rowerowe mogą zwiększać niebezpieczeństwo dla rowerzystów, zachęcając kierowców do jazdy z zachowaniem mniejszego odstępu podczas wyprzedzania. Gdy na drodze brak osobnego pasa rowerowego kierowcy omijają rowerzystów większym łukiem zakładając, że droga jest dla wszystkich i biorąc pod uwagę możliwość wychylenia się rowerzysty. Badanie przeprowadzone przez zespół naukowców z uniwersytetów w Leeds i Bolton kwestionuje podejście wielu samorządów polegające na promowaniu jazdy na rowerze poprzez wytyczanie na jezdni osobnych pasów dla rowerów. Według naukowców, bardziej skutecznym rozwiązaniem polepszającym bezpieczeństwo rowerzystów byłoby ograniczenie prędkości i natężenia ruchu. Boris Johnson, burmistrz Londynu, planuje stworzenie 12 “autostrad rowerowych”do roku 2012, ale miejski wydział transportu stwierdził wczoraj, że większą część tej sieci będą stanowić pasy rowerowe na jezdni a nie osobne ścieżki dla rowerów.
W ramach badania, naukowcy przymocowali kamerę do bagażnika roweru i poruszali się po trzech drogach, na których znajdowały się odcinki z pasami i bez. Na wszystkich 3 drogach, kierowcy wyprzedzali rowerzystów w mniejszej odległości, gdy poruszali się po pasie rowerowym. Największą różnicę odnotowano na drodze A6 w pobliżu Garstang, gdzie samochody wyprzedzały rowerzystę jadąc 18 cm bliżej, gdy ten jechał pasem dla rowerów. Wszystkie pasy były trochę węższe niż zalecana szerokość minimalna 1,5 m. Większość pasów w Wielkiej Brytanii nie spełnia tego zalecenia. Na podstawie badania można stwierdzić, że na drogach bez wytyczonych pasów kierowcy wykonują świadomy manewr wyprzedania. Na drogach z pasami, traktują obszar między linią środkową a zewnętrzną linią pasa rowerowego jako obszar należący wyłącznie do nich i nie zważają tak bardzo na rowerzystów.
Chris Peck, koordynator polityki i planowania z ramienia Klubu Turystyki Rowerowej powiedział: “Pasy rowerowe przyczyniają się w pewnym stopniu do poprawy bezpieczeństwa rowerzystów, ale jak wynika z tego badania, nie zawsze są najlepszym rozwiązaniem.”Jego zdaniem, samorządy zbyt często traktują pasy rowerowe jako prostą i tanią alternatywę wobec bardziej skutecznych rozwiązań. Poza tym, pasy rowerowe mogą przyczyniać się do powstawania napięć pomiędzy kierowcami a rowerzystami, powodując zdenerwowanie kierowców, gdy rowerzyści wyjeżdżają poza nie. Peck stwierdził: “Pasy rowerowe to widoczny znak tego, że promuje się jazdę na rowerze, ale zmuszają kierowców do trzymania się blisko krawężnika, co nie jest zbyt bezpieczne.”

Komentarze