Bike-pasy – zwiększają zagrożenie ze strony samochodów?
Jak podaje portal etransport.pl za „The Times”–z badań wynika, że pasy rowerowe mogą zwiększać niebezpieczeństwo dla rowerzystów, zachęcając kierowców do jazdy z zachowaniem mniejszego odstępu podczas wyprzedzania. Gdy na drodze brak osobnego pasa rowerowego kierowcy omijają rowerzystów większym łukiem zakładając, że droga jest dla wszystkich i biorąc pod uwagę możliwość wychylenia się rowerzysty. Badanie przeprowadzone przez zespół naukowców z uniwersytetów w Leeds i Bolton kwestionuje podejście wielu samorządów polegające na promowaniu jazdy na rowerze poprzez wytyczanie na jezdni osobnych pasów dla rowerów. Według naukowców, bardziej skutecznym rozwiązaniem polepszającym bezpieczeństwo rowerzystów byłoby ograniczenie prędkości i natężenia ruchu. Boris Johnson, burmistrz Londynu, planuje stworzenie 12 “autostrad rowerowych”do roku 2012, ale miejski wydział transportu stwierdził wczoraj, że większą część tej sieci będą stanowić pasy rowerowe na jezdni a nie osobne ścieżki dla rowerów.
W ramach badania, naukowcy przymocowali kamerę do bagażnika roweru i poruszali się po trzech drogach, na których znajdowały się odcinki z pasami i bez. Na wszystkich 3 drogach, kierowcy wyprzedzali rowerzystów w mniejszej odległości, gdy poruszali się po pasie rowerowym. Największą różnicę odnotowano na drodze A6 w pobliżu Garstang, gdzie samochody wyprzedzały rowerzystę jadąc 18 cm bliżej, gdy ten jechał pasem dla rowerów. Wszystkie pasy były trochę węższe niż zalecana szerokość minimalna 1,5 m. Większość pasów w Wielkiej Brytanii nie spełnia tego zalecenia. Na podstawie badania można stwierdzić, że na drogach bez wytyczonych pasów kierowcy wykonują świadomy manewr wyprzedania. Na drogach z pasami, traktują obszar między linią środkową a zewnętrzną linią pasa rowerowego jako obszar należący wyłącznie do nich i nie zważają tak bardzo na rowerzystów.
Chris Peck, koordynator polityki i planowania z ramienia Klubu Turystyki Rowerowej powiedział: “Pasy rowerowe przyczyniają się w pewnym stopniu do poprawy bezpieczeństwa rowerzystów, ale jak wynika z tego badania, nie zawsze są najlepszym rozwiązaniem.”Jego zdaniem, samorządy zbyt często traktują pasy rowerowe jako prostą i tanią alternatywę wobec bardziej skutecznych rozwiązań. Poza tym, pasy rowerowe mogą przyczyniać się do powstawania napięć pomiędzy kierowcami a rowerzystami, powodując zdenerwowanie kierowców, gdy rowerzyści wyjeżdżają poza nie. Peck stwierdził: “Pasy rowerowe to widoczny znak tego, że promuje się jazdę na rowerze, ale zmuszają kierowców do trzymania się blisko krawężnika, co nie jest zbyt bezpieczne.”
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze