Białe kołnierzyki przesiadają się na rowery
Do biura na dwóch kółkach?Dlaczego nie! Przybywa Polaków wybierających rower jako środektransportu: na zakupy, do szkoły, a nawet do pracy. Trend tenzauważyli także pracodawcy i administratorzy nieruchomościbiurowych, którzy widząc korzyści jakie płyną z jazdy narowerze, aktywnie zachęcają do niej swoich pracowników.
Przykładem tego jest akcja ?Bike toEurocentrum?, realizowana w ramach programu ?Biuro Plus?,zmieniającego przestrzeń biurową w duchu zrównoważonego rozwoju.
Rower to dobry wybór
Regularneprzejażdżki rowerem pozytywnie wpływają na zdrowie, obniżająpoziom ?złego? cholesterolu, wzmacniają kondycję, poprawiająwytrzymałość, a także pomagają w utrzymaniu ładnej sylwetki.Godzina spokojnej jazdy na rowerze pozwala spalić nawet 500 kaloriii to bez większego wysiłku. Korzyści są jednak nie tylko dlazdrowia, ale i dla portfela. Jeżdżąc rowerem oszczędzamy nabiletach, benzynie i opłatach parkingowych. Dodatkowo udaje sięzaoszczędzić czas. Dla przykładu w Warszawie, w godzinach szczytu,czas przejazdu samochodem 10 km trasy wydłuża się nawet o 75%.Rowerom korki nie straszne.
Polacy na rowery!
Nic więcdziwnego, że coraz więcej Polaków z samochodów i komunikacjipublicznej, przesiada się na rowery. Jak podajeCBOS, w 2012 roku regularnie z roweru korzystało 22% Polaków iprawie tyle samo, bo 23% jeździło na rowerze przez cały rok.Dodatkowo jest on głównym środkiem transportu aż dla 70% osóbregularnie z niego korzystających. Dlaczego wybierają właśnierower? Ponieważ tak jest szybciej, taniej i wygodniej oraz zdrowieji bardziej ekologicznie, niż przy użyciu innych środkówkomunikacji.
Rower na zakupy, do szkoły ipracy
Coraz więcej ścieżek rowerowych i stacji z roweramimiejskimi, coraz łagodniejsze zimy, bogata oferta na rynku rowerowympozwalająca znaleźć rower na każdą kieszeń i zmiany w stylużycia Polaków sprawiają, że użycie roweru staje się corazbardziej popularne, nie tylko w celach rekreacyjnych, ale także wżyciu codziennym. Niekorzystny dla zdrowia ?siedzący? trybpracy w połączeniu z wiecznym ?niedoczasem? niepozwalającym naregularne uprawianie sportu, sprawiły, że coraz więcej osób dlapodratowania swojej kondycji oraz oszczędzenia czasu i pieniędzywybiera rower jako główny środek transportu.
Biuro przyjazne rowerom
Zmieniasię także podejście pracodawców oraz właścicieli nieruchomościbiurowych do środka komunikacji jakim jest rower. Dostrzegany jestbowiem korzystny wpływ porannej przejażdżki na samopoczucie iwydajność pracowników. Przykładem przyjaznego podejścia dorowerzystów jest warszawski kompleks biurowy Eurocentrum. Na terenieobiektu znajduje się 210 miejsc postojowych dla rowerów, zarównoprzed budynkiem, jak i w garażu podziemnym, 22 przebieralnie iprysznice dla rowerzystów oraz samoobsługowe stacje naprawyrowerów. Ponadto, dzięki dofinansowaniu Grupy Capital Park, przedbudynkiem powstała stacja rowerów miejskich ? Veturilo, z myśląo pracownikach, którzy nie posiadają własnych jednośladów.
Nagrody za jazdę rowerem, czyliBike to Eurocentrum
Rowerowa infrastruktura to nie wszystko. WEurocentrum już po raz drugi organizowana jest letnia akcja ?Biketo Eurocentrum? mająca na celu zachęcenie pracowników biurowychdo przesiadania się z samochodów na tańsze w eksploatacji,korzystnie wpływające na zdrowie i przyjazne dla środowiskarowery. W ramach akcji, dla osób podróżujących do pracy narowerze przewidziane są specjalne usługi skrojone na miaręmiłośników dwóch kółek m.in.: darmowy serwis rowerowy,konsultacje trenersko-dietetyczne, śniadania dla rowerzystów czy świeżo wyciskane soki. Ponadto, każdy uczestnik ?Bike toEurocentrum? bierze udział w konkursie, w którym głównąnagrodę stanowi rower Elektra ? trafi on do cyklisty, który?wypedałuje? największą liczbę kilometrów w trakcie trwaniaakcji. A firma w której zatrudnionych jest najwięcej cyklistówbiorących w akcji wygra wolnoobrotową wyciskarkę do świeżych izdrowych soków.
To jest naprawdę proste
Abykorzystać z przywilejów przewidzianych dla rowerzystów wystarczykażdorazowo po dotarciu do Eurocentrum rowerem wypełnić krótkiformularz. Przejechane kilometry i liczba dni są sumowane. W każdypiątek, na zakończenie rowerowego tygodnia, wyłaniani i nagradzanisą cykliści z najlepszym wynikiem.
Każdy kilometr się liczy!
Opróczosobistych korzyści, dzięki przejechanym kilometrom uczestnicyakcji pomogą także spełnić marzenia potrzebujących dzieci. GrupaCapital Park poprzez ?Bike to Eurocentrum? przyłączyło się doakcji Fundacji Arka ? Rower Pomaga, która za wspólnie przejechanekilometry przekazuje rowery dzieciom z domów dziecka.
Czy to działa?
Jak podajeMarketing Manager Grupy Capital Park ? Anna Durzyńska ? nowych uczestników akcji wciąż przybywa:
– Na początku w akcji brało udział25 uczestników ? głównie mężczyźni. Liczba ta jednak stalewzrasta, a w międzyczasie doszło spore grono pań, dzięki czemuproporcje płci są porównywalne. Niektórzy na rowerachprzyjeżdżają do pracy codziennie, przez cały rok niezależnie odaury pogodowej. Rekordzista pokonuje do pracy ok. 20 km dziennie.Jednak część uczestników ?Bike to Eurocentrum? to osoby,które udało się zachęcić do roweru dzięki bonusom użytym wakcji i nutce rywalizacji, dającej dużą frajdę z nagród.
W tym roku rowerzyści przez całe 2miesiące akcji ?Bike to Eurocentrum? w 39 dni pokonali 11 931,44kilometrów. Zwycięzca przejechał 507 kilometrów, a firmą znajwiększą ilością rowerzystów zostało PM Group.
Co na to biurowi rowerzyści?
Aco o akcji mówią jej uczestnicy? Pani Paulina spytana o to,dlaczego wybrała rower jako swój środek transportu odpowiedziała:
– Lubię jeździć na rowerze. Rowerjest szybszy od komunikacji ? sprawdziłam to. Ponadto jest toforma rozbudzenia się przed całym dniem pracy, zamiast kawy.Poprawia się kondycja, samopoczucie, ma się lepszy humor. No imożna spędzić czas na świeżym powietrzu, nie to co w zatłoczonymautobusie czy samochodzie.
Pani Ewa zapytana dlaczego bierzeudział w samej akcji, odpowiedziała:
– Brałam udział w akcji w zeszłymroku, bardzo podobały mi się wydarzenia promocyjne ? śniadania,serwis rowerowy, porady dietetyka ? to rzeczywiście bardzozachęca. W tym roku jest podobnie, a nawet lepiej, bo jest jeszczewięcej podobnych wydarzeń.
Pan Jakub dodaje:
– Cotygodniowekonkursy i nagrody to bardzo fajna opcja. Biorę udział wrywalizacji i nawet dwie nagrody już wygrałem: pokrowiec na rower inaklejkę znakującą.
Pan Jakub, założyciel ekipy rowerowejThe RollingWheels, która ma na swoim koncie takie wyprawy rowerowe jak:?3000 km wzdłuż Dunaju w 30 dni?, czy ?Wisła od źródła doujścia? ?1000 km z południa na północ Polski, spytany o tojakie udogodnienia w Eurocentrum mogą zachęcać do przesiadania sięna rower, wskazał:
– W Eurocentrum jest bardzo dużoudogodnień. Mam rower, który bałbym się zostawić na mieście,ale w Eurocentrum się nie boję, ponieważ tu są one dobrzestrzeżone. Są kamery i stabilne stojaki rowerowe, które dająpoczucie bezpieczeństwa. Są także doskonale wyposażone szatnie zprysznicami dla rowerzystów, co jest bardzo wygodne.
A jak to jest być miejskim rowerzystą?Pani Ewa odpowiada:
– Bardzo dobrze. Ale przydałoby sięwięcej ścieżek rowerowych ? są one czasami źle połączone zchodnikiem i wszyscy na siebie wchodzą i najeżdżają. No ikierowcy nie zawsze przychylnie na to patrzą, bo rower jedziewolniej od nich. Ale i tak nie jest źle.
Stworzenie infrastruktury dlarowerzystów i akcja ?Bike to Eurocentrum? są tylko jednym zelementów realizowanego przez Grupę Capital Park programu ?BiuroPlus?. Jego celem jest tworzenie zrównoważonych przestrzenibiurowych, przyjaznych dla pracowników, środowiska i lokalnegootoczenia. Program składa się z różnych inicjatyw, m.in.:zakładanie miejskich pasiek, stworzenie aplikacji carpooling?owejczy stworzenie wydajnego systemu recyklingowego.
Odpowiadanie na potrzeby rowerzystów izachęcanie pracowników do przesiadania się na rowery możeprzynieść korzyści nie tylko im samym i pracodawcy, ale takżeśrodowisku ? zwłaszcza w dużych miastach borykających się zproblemem smogu i zanieczyszczenia powietrza. Tworzenie przyjaznejdla cyklistów przestrzeni biurowej to tylko jeden z elementówwspierania rowerowej rewolucji, jaka odbywa się na naszych oczach.Ważne jest także przekształcanie samej infrastruktury miejskiej ?tak, aby jazda na rowerze przebiegała sprawnie i była bezpieczna.Trzymamy kciuki za podobne inicjatywy i mamy nadzieję, że corazwięcej osób będzie się przekonywało do korzyści jakie płyną zjazdy na rowerze.
„
Komentarze