Bezłańcuchowe rowery z Polski. Od JIVR
Tworząca elektryczny składany rower bez łańcucha firma JIVRplanuje w 2019 r. otworzyć centrum badań i rozwoju (R&D) w Krakowie ipokazać nowe produkty. Start-up nie traktuje usług elektromobilności jakokonkurencji – zaznaczył jego szef Marcin Piątkowski w rozmowie z PAP.
Centrum badań i rozwoju ma rozpocząć działalność pod koniecczerwca 2019 roku. W nowej przestrzeni badawczej prowadzone będą prace nadrozwiązaniami łączności i systemami bezpieczeństwa dla rowerów. W obecnym rokuzatrudnienie w nim znajdzie ok. 50 osób – w tym inżynierów, mechaników,mechatroników i projektantów. Na budowę centrum badawczo-rozwojowego JIVR wKrakowie firma chce przeznaczyć 5 milionów euro.
Start-up planuje też rozbudowę własnego zakładuprodukcyjnego w Mielcu. „100 proc. produkcyjnego know-how chcemy utrzymaćw Polsce (…) Dzięki temu jesteśmy w stanie szybko reagować na zapotrzebowaniaklientów w Europie Zachodniej. W tym momencie wynajmujemy ok. 800-1000 mpowierzchni produkcyjnej, ale będziemy budować swoją halę. Z Mielca chcemywysyłać rowery na cały świat” – zaznaczył Piątkowski.
Innowacyjny elektryk
Działająca od 5 lat firma JIVR jest producentem składanego,elektrycznego i bezłańcuchowego roweru JIVR Bike. Umieszczony w przednim kolesilnik elektryczny oferuje wspomaganie na trzech poziomach, do maksymalnejprędkości 25 km/h. Pedałując w przód uruchamiamy także napęd nożny tylnegokoła. Bateria pozwala na przejechanie ok. 50 km bez ładowania; jednostka waży18 kg. W 2019 r. firma spodziewa się sprzedaży na poziomie 2 tys. sztuk.
Rower JIVR ma zostać wyposażony w system czujników inadajników JIVR Senses, które będą zbierać informacje o pojeździe i jegootoczeniu. Poinformuje on użytkownika o dobrych praktykach jego używania np.optymalnym ładowaniu baterii i zasygnalizuje złe warunki przechowywania czypotrzebę serwisu. Dodatkowo zawiadomi o swojej pozycji za pomocą jednostki GPS,wykryje niebezpieczne zdarzenia na drodze, a zestaw rejestratorów i łączność zchmurą pozwoli na funkcję „czarnej skrzynki” w razie wypadku -przekonuje producent.
Cel: Europa Zachodnia
Piątkowski zaznaczył, że firma JIVR chce przejść zjednoproduktowego start-upu do szerszej działalności i nawet podwoić liczbępracowników. Do tej pory JIVR sprzedawał rowery przez firmową stronę oraz przezpośredników, lecz chce zacząć je udostępniać klientom w stacjonarnychplacówkach. Oprócz oferowanego obecnie modelu przeznaczonego dośredniodystansowej komunikacji miejskiej firma planuje też rozwiązania nakrótkie dystanse i dłuższe trasy. Projekty nowych produktów zostaną pokazane nawrześniowych targach Eurobike Show 2019 w Niemczech.
JIVR nie traktuje innych metod dostępu do elektromobilnościmiejskiej jako konkurencji. Usługi wypożyczanych elektrycznych rowerów czyhulajnóg, jakie oferują np. firmy Uber czy Lime mogą pełnić zdaniem firmy rolęedukatorów na temat nowych form mobilności. „Osoba otwiera swoją głowę nainny sposób przemieszczania się po mieście niż samochodem, autobusem albo napiechotę. (…) Z naszych doświadczeń wynika, że będzie ona używać takiegoproduktu przez pewien czas po czym stwierdzi – +chce mieć coś swojego+” -powiedział szef JIVR.
Za rower JIVR na stronie producenta zapłacić trzeba 3,199euro (ok. 13,9 tys. zł). Piątkowski określił swój produkt jako „przystępnepremium”, a cena JIVR Bike ma być średnia w porównaniu do innych rowerówelektrycznych w Europie. „Cena podobnego roweru w Niemczech to ok. 3300dol. (12,6 tys. zł – PAP). Holandia, Belgia, Wielka Brytania – tam jestpodobnie. W Polsce wydaje się to jeszcze dobrem ekskluzywnym, natomiast naZachodzie zdecydowanie nie” – ocenił szef firmy.
Pomysłodawca projektu zaznaczył też, że powodem szybkiegorozwoju rynku rowerów elektrycznych są programy dopłat organizowane międzypracodawcami i rządami lokalnymi np. w Wielkiej Brytanii. Piątkowski liczy, żepodobne pojawią się również w Polsce. Firma wskazała, że W Europie niemal 100milionów osób dojeżdża codziennie do pracy, lecz jedynie 10 proc. z nichwykorzystuje do tego rowery.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze