Berlin testuje VeloFlow – nowy wymiar płynności ruchu rowerowego
Berlin stawia na innowacje w mikromobilności.
Stolica Niemiec uruchomiła pilotażowy program VeloFlow, którego celem jest poprawa komfortu i bezpieczeństwa rowerzystów. Nowoczesne wyświetlacze świetlne, zamontowane przed skrzyżowaniami, mają pomóc w utrzymaniu płynnej jazdy i zmniejszeniu liczby niepotrzebnych zatrzymań.
Rozkład jazdy:
- Na czym polega działanie systemu VeloFlow i jak pomaga rowerzystom?
- W jakich lokalizacjach Berlina zamontowano pierwsze wyświetlacze?
- Jakie cele i korzyści zakłada projekt oraz kto sfinansował jego wdrożenie?
Jak działa VeloFlow?
Wyświetlacze zainstalowane około 200 metrów przed skrzyżowaniami informują rowerzystów, jakie światło zastaną, gdy dotrą do sygnalizacji przy prędkości średniej 20 km/h. Choć system nie analizuje prędkości każdego rowerzysty indywidualnie, daje prognozę opartą na cyklu świateł i algorytmie synchronizacji.
Dzięki temu rowerzyści mogą uniknąć nagłego hamowania lub – co gorsza – prób przejechania na czerwonym świetle. Rozwiązanie sprzyja płynności ruchu i ma poprawić bezpieczeństwo w newralgicznych punktach miasta.
Gdzie zainstalowano urządzenia?
W ramach pilotażu uruchomiono 23 wyświetlacze:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- 10 na Invalidenstraße,
- 9 przy Stargarder Straße / Schönhauser Allee / Prenzlauer Allee,
- 2 na Handjerystraße / Prinzregentenstraße,
- 2 na Langenscheidtstraße / Kreuzbergstraße.
Pierwsze testy już rozpoczęto na Kreuzbergstraße.
Cele i finansowanie projektu
VeloFlow ma przynieść wymierne efekty:
- redukcję liczby gwałtownych zatrzymań i ruszeń,
- zwiększenie bezpieczeństwa na drogach rowerowych,
- poprawę przewidywalności jazdy w ruchu miejskim.
Koszt jednego wyświetlacza to ok. 3 000 euro, a projekt w 85% sfinansowało Federalne Ministerstwo Transportu Niemiec. Do tego doliczyć trzeba koszty instalacji zasilania, cyfryzacji sygnalizacji oraz planowania.
Berlin zapowiada, że po zakończeniu pilotażu przeprowadzona zostanie szczegółowa analiza efektów – jeśli wyniki będą pozytywne, system może zostać wdrożony na większą skalę, wyznaczając nowe standardy w europejskiej polityce rowerowej.
Komentarze