Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Będzie lepiej? O stałym procencie budżetu na rowery w Krakowie

infobike
10.01.2013 00:36
0 Komentarzy

Będzie lepiej? O stałym procencie budżetu na rowery w Krakowie

 krakow_logo1

O możliwości stałego procentowego finansowania infrastruktury rowerowej w Krakowie pisze na I bike Kraków Jakub Stępak

 

Na stronie I bike Kraków czytamy:

 

Kilka dni temu informowaliśmy, że dzięki wysiłkom radnego Pawła Ścigalskiego udało się zabezpieczyć niespełna 2 miliony złotych na infrastrukturę rowerową w Krakowie. To niewiele –fakt –jednak budżet miasta jest w tym roku bardzo szczupły i w zasadzie ogranicza się do spłacania gotowych inwestycji (pomińmy szczegóły…) i dokończenia rozpoczętych. Jedyna poważna inwestycja planowana na ten rok to ul. Mogilska.

 

2 miliony złotych to oczywiście o wiele mniej niżby się nam marzyło i o wiele za mało, by sprawnie rozbudowywać sieć dróg rowerowych w Krakowie. Rozwiązaniem, jakie proponowaliśmy miejskim radnym to przeznaczanie stałego procenta wydatków na transport na infrastrukturę rowerową.

 

W 2013 roku ponad 720 mln zł zostanie przeznaczone na transport, z czego ponad 420 mln zł na transport zbiorowy. Kraków nie posiada szczegółowych badań udziału w ruchu rowerzystów, jednak można z dużym zapasem powiedzieć, że wynosi on ponad 3%. Łatwo policzyć, że gdyby z wszystkich wydatków na transport przeznaczyć odpowiedni procent na infrastrukturę rowerową wychodzi 20 milionów z hakiem. O takiej kwocie faktycznie przeznaczonej na rowery możemy w Krakowie tylko pomarzyć (rekord, zgodnie z moją wiedzą i pamięcią, to 5,3 mln zł w zeszłym roku), chociaż…

 

Właśnie dzisiaj wspomniany już radny Ścigalski złożył w Radzie Miasta Krakowaprojekt uchwały kierunkowej (dla laików: taka uchwała wyznacza kierunki działań dla Prezydenta Miasta –sama w sobie nie stanowi prawa), zakładający przeznaczanie 0,3% wszystkich wydatków budżetu Miasta na rozwój infrastruktury rowerowej w Krakowie.

 

Wydatki budżetu na 2013 rok opiewają na 3,5 mld złotych, więc ten niewielki procent dawałby 10 mln złotych. Więcej niż kiedykolwiek, a trzeba pamiętać że tegoroczny budżet jest “kryzysowy”.

 

Co musi się stać, żeby to zaistniało i zadziałało?

Po pierwsze Rada Miasta musi przyjąć uchwałę. To wydaje się proste, bo projekt złożył radny większościowego klubu, a krakowska Platforma Obywatelska często pomagała rowerzystom.

 

Po drugie, i to wydaje się bardziej problematyczne, prezydent Majchrowski musi wykazać się odrobiną dobrej woli i uchwałę zrealizować. Przykład uchwały kontrapasowej, pokazuje, że sukces w Radzie Miasta nie musi się wcale przekładać na rzeczywistość… Pomóc może stale rosnąca Masa Krytyczna i Święto Cykliczne – podczas tych wydarzeń można gołym okiem zobaczyć, że rowerzystów jest naprawdę dużo.

 

Źródło: http://ibikekrakow.com/2013/01/09/bedzie-lepiej-o-stalym-procencie-budzetu-na-rowery/

 

Komentarze