Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Będzie dialog techniczny ws. Roweru Metropolitalnego

infobike
24.05.2018 13:56
0 Komentarzy

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) w najbliższym czasie uruchomi procedurę tzw. dialogu technicznego dotyczącą planowanego systemu Roweru Metropolitalnego. Metropolia rozważa, by częścią systemu – prawdopodobnie tzw. IV generacji – były rowery elektryczne.

Poinformował o tym w czwartek, 24 maja, członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła formalnie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu – zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Z mocy ustawy ma zajmować się m.in. transportem publicznym.

W jednym z wystąpień otwierających II Międzynarodową Konferencję Naukową „Elektromobilność szansą rozwoju polskiej gospodarki” w Katowicach Kwitek akcentował, że Metropolia przywiązuje dużą wagę do rozwoju tej dziedziny. Przypomniał, że jeszcze w ub. roku GZM przystąpiła do projektu NCBR „Bezemisyjny Transport Publiczny”, w którym zadeklarowała wolę zakupu do 300 autobusów elektrycznych (pod warunkiem uzyskania pełnego dofinansowania).

„W zakresie kompetencji działania Metropolii jest transport publiczny i na tym głównie się skupiamy, ale nie zapominamy o elektromobilności rozumianej szeroko – przede wszystkim mówimy o inicjatywach firm, które na naszym terenie działają w tym zakresie: stacji ładowania, carsharingu, scootersharingu; będziemy mówić też za chwilę o elektrycznym rowerze” – zasygnalizował Kwitek.

„Jako metropolia chcemy wprowadzić w przyszłym roku rower metropolitalny, również pewnie w części napędzany elektrycznie” – dodał zapewniając, że Metropolia będzie wspierała podmioty rozwijające w regionie elektromobilność (przede wszystkim w zakresie infrastruktury), jak i rozmawiać z samorządami o działaniach, do których zobowiązuje ich ustawa o elektromobilności.

Jak informowała w kwietniu br. GZM, uruchomienie Roweru Metropolitalnego planowane jest na wiosnę 2019 r. Pierwszy krok to procedura tzw. dialogu technicznego, którego celem ma być znalezienie najlepszego modelu funkcjonowania systemu roweru miejskiego w Metropolii. W trakcie tych prac określone zostaną m.in. postulowana liczba rowerów oraz typ systemu. W czwartek Kwitek powiedział PAP, że procedura ta ruszy w najbliższych dniach.

Zgodnie z intencjami GZM kluczowym założeniem jest, aby jednym rowerem można było przemieszczać się na terenie całej Metropolii, także wypożyczając go w jednym mieście i zostawiając w innym. Choć bowiem kilka istniejących w nich systemów rowerów miejskich obsługuje jeden operator, obecnie jest to niemożliwe.

Popularne obecnie systemy tzw. III generacji oparte są o wypożyczanie i zwracanie rowerów w tzw. stacjach bazowych. Tzw. IV generacja umożliwia, dzięki rozwiązaniom opartym o geolokalizację, wypożyczanie i pozostawianie rowerów poza stacjami dokującymi. Przedstawiciele GZM wskazują, że wdrożenie systemu IV generacji otworzyłoby go m.in. na małe miejscowości, w których można by początkowo umieścić np. po kilka rowerów.

Ponadto rowerowa Metropolii przewiduje też do jesieni br. zaktualizowanie standardów i wytycznych dot. infrastruktury rowerowej, które zostały wyszczególnione w dokumencie opracowanym kilka lat temu przez Górnośląski Związek Metropolitalny (protoplastę obecnej GZM). W podobnym terminie powstać ma studium tras rowerowych w Metropolii, wyznaczające najważniejsze ciągi komunikacji rowerowej, w tym przebiegu autostrady rowerowej.(PAP)

Komentarze