Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

257 tys. zł na program funkcjonalno-użytkowy velostrady w Czeladzi

infobike
27.02.2024 19:21
0 Komentarzy

Samorząd Czeladzi otrzyma ok. 257 tys. zł wsparcia z budżetu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego części velostrady nr 7, która ma przebiegać przez to miasto.

Velostrada, czyli droga rowerowa o podwyższonym standardzie, nr 7 będzie odnogą velostrady nr 1 (Katowice- Sosnowiec), łącząc miasta Zagłębia Dąbrowskiego: Czeladź, Będzin oraz Dąbrowę Górniczą

O wsparciu Czeladzi na przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego velostrady zdecydowali na piątkowej sesji przedstawiciele zgromadzenia GZM. PFU pozwoli na rozpisanie dużego przetargu na projekt i budowę w trybie projektuj i buduj. Dokumentacja ma być gotowa w III kwartale br.

Jak przekazało w piątek biuro prasowe GZM, trasa Velostrady nr 7 w Czeladzi będzie miała długość 5,25 km. Rozpocznie się przy ul. Nowopogońskiej, pobiegnie na północ, potem na zachód – zgodnie z przebiegiem dawnej linii kolejowej. Dotrze prostopadle do ul. Kościuszki, a następnie wzdłuż ulicy do garaży za ul. Sułkowskiego. W tym miejscu ma wracać na ślad linii kolejowej, przechodząc pod ul. Nowopogońską, Staropogońską, potem nad DK94 i ul. Grodziecką do granicy z Będzinem.

120 km velostrad

Ogółem w Metropolii ma powstać osiem velostrad o długości ok. 120 km. Zostały one wytyczone przez Metropolię we współpracy z miastami członkowskimi. Ten katalog nie jest zamknięty. Trwają ustalenia dotyczące kolejnych przebiegów.

Jak akcentują władze GZM, budowa velostrad to jedno ze strategicznych działań podejmowanych we współpracy z miastami Metropolii. Mają one pełnić głównie funkcję transportową, zapewniając bezpieczny przejazd do pracy, szkoły, instytucji w ramach jednego miasta lub pomiędzy miastami.

Dla pierwszych z nich – z Sosnowca do Katowic oraz z Katowic do Mysłowic – Metropolia wykonała już czynności przygotowawczo-organizacyjne, m.in. pomagając miasto w wykupie gruntów, w tym po kolejach piaskowych, a także zamawiając przygotowanie koncepcji technicznych. Zamówione w lipcu ub. roku – z 10-miesięcznym terminem – koncepcje obejmą odcinki o długości 5,8 oraz 4,7 km.

W grudniu 2022 r. GZM podpisała dwie pierwsze umowy dotyczące dofinansowania budowy velostrady Katowice – Mysłowice, realizowanej w ramach dużego projektu o nazwie Metropolitalna Sieć Tras Rowerowych. Potem zawierane były kolejne umowy: ta z Czeladzią jest najświeższa.

W grudniu 2022 r. GZM podpisała dwie pierwsze umowy dotyczące dofinansowania budowy velostrady Katowice – Mysłowice
W grudniu 2022 r. GZM podpisała dwie pierwsze umowy dotyczące dofinansowania budowy velostrady Katowice – Mysłowice

GZM sygnalizuje, że w 2024 r. planowane są kolejne dotacje na kolejne etapy Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych. Mają być kontynuowane wykupy nieruchomości pod velostrady, ukończone mają zostać zlecone przez Sosnowiec i Tychy programy funkcjonalno-użytkowe. Dotacje mają być udzielane też w związku z planami ogłaszania przez gminy przetargów na dokumentacje projektowe.

finansowanie

GZM ma również partycypować w kosztach velostrad planowanych do realizacji ze wsparciem Funduszu Sprawiedliwej Transformacji UE. To m.in. budowa 4,4 km velostrady nr 6 pomiędzy dzielnicami Brynów i Giszowiec w Katowicach. Ta inwestycja zostanie zrealizowana za ponad 11 mln zł.

Wśród zadań z programu Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych realizowanych bezpośrednio na zamówienie GZM, ukończone zostaną prace nad przygotowaniem koncepcji technicznych – Velostrady nr 1 w Katowicach oraz Velostrady nr 6 od katowickiego Giszowca do Mysłowic. Kolejnym krokiem będzie opracowanie dokumentacji projektowych dla tych odcinków.

Metropolia pomoże również miastom w procesie wykupu nieruchomości oraz zamówi kolejne koncepcje techniczne – na odcinkach, na których nie realizowano jeszcze żadnej dokumentacji.

Głównym dokumentem, który określa zasady i tryb realizacji dróg rowerowych o funkcji transportowej i o znaczeniu ponadlokalnym określa „Ramowy program realizacji metropolitalnych dróg rowerowych w obszarze GZM”.

Prócz budowy velostrad, jego celem jest wdrożenie wspólnego programu rozbudowy dróg rowerowych, dzięki któremu w GZM powstanie spójna sieć. Umożliwi to maksymalne wykorzystanie potencjału transportowego prowadzonych inwestycji rowerowych w poszczególnych gminach.(PAP)

Komentarze