Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Znamy ranking najbardziej stresujących lotnisk w Europie. Wyspy wiodą prym

infoair
29.09.2025 12:45
0 Komentarzy

Nowe badanie przeprowadzone przez AirAdvisor przynosi niecodzienne spojrzenie na podróżowanie drogą lotniczą.

W opublikowanym Indeksie PURE (Passengers’ Unease & Real-world Exposure), eksperci przeanalizowali lotniska nie pod kątem ich bezpieczeństwa, ale tego, jak bardzo mogą stresować pasażerów. Wyniki? Dominują lotniska położone na wyspach oraz w trudnych warunkach geograficznych – od Madery po Mykonos.

Rozkład lotu:

  1. Jak nazywa się indeks oceniający stres pasażerów na lotniskach?
  2. Które lotnisko zajęło pierwsze miejsce w rankingu PURE?
  3. Ile procent Europejczyków odczuwa strach przed lataniem według badań?
Top 1 najbardziej stresujących lotnisk Europy według PURE to Funchal / Madera (Portugalia)  / fot. Aeroportos da Madeira
Indeks PURE ujawnia 10 najbardziej stresujących lotnisk w Europie. W zestawieniu dominują wyspy / fot. Aeroportos da Madeira

Co sprawia, że te lotniska są tak stresujące?

Indeks PURE ocenia porty lotnicze w siedmiu kategoriach – od częstotliwości turbulencji i silnych wiatrów (waga 40%), przez trudność podejścia i parametry pasa startowego, aż po czynniki czysto sensoryczne – takie jak lądowanie nad plażą, klify wokół czy nagłe zakręty tuż przed pasem.

– To wszystko są normalne operacje lotnicze, ale ich intensywność i nietypowy charakter może być stresujący dla pasażerów – zaznacza Anton Radchenko, CEO AirAdvisor.

Najwięcej punktów zdobyły te lotniska, które łączą kilka stresorów jednocześnie. Przykładem jest Funchal na Maderze, gdzie pas startowy znajduje się na betonowych filarach zawieszonych nad oceanem, a wiatr i zjawiska orograficzne są na porządku dziennym. Gibraltar z kolei zmusza pilotów do przecinania głównej drogi kołowania z przejazdem samochodowym. Innsbruck wymusza skomplikowane podejścia dolinowe, a London City słynie z bardzo stromego podejścia i ciasnego pasa.

– To nie jest lista niebezpiecznych portów lotniczych. Wręcz przeciwnie – wszystkie te miejsca są w pełni certyfikowane. Ale dla pasażerów, zwłaszcza tych z lękiem przed lataniem, podejście do lądowania wśród klifów, turbulencje czy silne boczne wiatry mogą być bardzo niekomfortowe – wyjaśnia Anton Radchenko.

Top 10 najbardziej stresujących lotnisk Europy według PURE:

  1. Funchal / Madera (Portugalia) – 88/100
  2. Gibraltar – 84/100
  3. Innsbruck (Austria) – 83/100
  4. London City (Wielka Brytania) – 81/100
  5. Vágar / Wyspy Owcze (Dania) – 79/100
  6. Keflavík (Islandia) – 76/100
  7. Skiathos (Grecja) – 75/100
  8. Santorini (Grecja) – 72/100
  9. Mykonos (Grecja) – 70/100
  10. Tenerife Norte (Hiszpania) – 68/100

Czy naprawdę mamy się czego bać?

Zdecydowanie nie – przypominają autorzy zestawienia. Komercyjne lotnictwo w Europie należy do najbezpieczniejszych na świecie, a sytuacje takie jak odejścia na drugi krąg, holdingi czy turbulencje to standardowa część operacji lotniczych.

Z danych NATS wynika, że na jednym większym lotnisku w Europie średnio raz dziennie piloci przerywają podejście do lądowania i wykonują kolejną próbę – nie z powodu zagrożenia, ale zgodnie z procedurą bezpieczeństwa. W czasie złej pogody może dochodzić do nawet kilkudziesięciu takich manewrów dziennie.

Dodatkowo, niemal 25% wszystkich opóźnień lotniczych w 2024 roku w Europie było spowodowanych warunkami pogodowymi – wynika z danych EUROCONTROL.

Według badań, nawet 25% Europejczyków doświadcza strachu przed lataniem, a 10% deklaruje silny lęk już przy wejściu na pokład. Indeks PURE ma służyć nie tylko jako ostrzeżenie, ale przede wszystkim jako przewodnik – pozwalający oswoić emocje, zrozumieć specyfikę lotnisk i zaufać profesjonalizmowi pilotów.

Komentarze