Zachodniopomorskie pyta: Gdzie jest rządowa pomoc dla lotnisk?
Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego wstrzymał pomoc finansową dla Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów.
Powodem – brak obiecanej przez rząd pomocy i niewystarczające możliwości samorządu. Według urzędu informacje rady nadzorczej przedsiębiorstwa wskazują, że lotnisko znajduje się na krawędzi upadłości.
Gdzie jest rządowa pomoc?
Jak podano w komunikacie, 28 sierpnia Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego odrzucił projekty uchwał w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie Aneksu nr 3 do Porozumienia Wspólników Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów oraz w sprawie objęcia nowych udziałów w podwyższonym kapitale Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów. Decyzja Samorządu Województwa oznacza brak zgody na rozpoczęcie dokapitalizowania przedsiębiorstwa kwotą 40 mln zł do 2028 r. Pierwsze 5 mln zł miało trafić do Portu Lotniczego jeszcze w tym roku.
-„W mojej ocenie sytuacja Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów jest dramatyczna, a potwierdziły to tylko informacje uzyskane po posiedzeniu Rady Nadzorczej. Musimy odpowiedzialnie gospodarować pieniędzmi z budżetu województwa, każdy wydatek musi być celowy i skuteczny. Nie stać nas na wyrzucanie pieniędzy w błoto, dlatego wstrzymujemy finansowanie Portu Lotniczego do czasu, aż rząd się uaktywni i na konto lotniska wpłynie obiecana pomoc” – mówi marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
UM podał też, że w czerwcu br. marszałek Olgierd Geblewicz alarmował, że straty spowodowane rządową decyzją o zakazie lotów komercyjnych i zobowiązaniem utrzymania użyteczności publicznej przekroczyły 3,5 mln zł i mogą grozić bankructwem Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów. Jedyną realną pomocą, jaką od wystąpienia pandemii otrzymał Port, była udzielona dzięki wsparciu Województwa, pożyczka w wysokości 2,5 mln zł z Zachodniopomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. Bez tych pieniędzy pracownicy nie dostaliby pensji za maj, a lotnisko najprawdopodobniej nie byłoby w stanie wznowić operacji w ruchu pasażerskim. Krytyczną sytuację spółki unaoczniają milionowe zobowiązania wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego.
Zdaniem MI
Rządowe wsparcie miało uruchomić rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie sposobu i trybu rozliczania i dokumentowania kosztów utrzymania minimalnej gotowości operacyjnej lotniska, ale przepisy nie zostały wydane. Dokument jest obecnie sprawdzany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a następnie czeka go notyfikacja przez Komisję Europejską. Co ważne, w myśl zapisów, pomoc nie obejmie wszystkich poniesionych przez lotnisko kosztów w okresie pandemii – podano w komunikacie UM.
Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś, odnosząc się do komunikatu UM, poinformował, że rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie sposobu i trybu rozliczania i dokumentowania kosztów utrzymania minimalnej gotowości operacyjnej lotniska obecnie jest przedmiotem notyfikacji w Komisji Europejskiej.
-„Zarządzający portami lotniczymi będą mogli złożyć pierwsze wnioski o przekazanie środków finansowych po zatwierdzeniu ww. wsparcia na rzecz lotnisk przez służby Unii Europejskiej i wejściu w życie rozporządzenia, zgodnie z którym wszystkie porty, które poniosły szkodę, będą objęte wsparciem finansowym, zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu” – przekazał rzecznik Serwisowi Samorządowemu PAP.
W latach 2013 – 2019 Województwo Zachodniopomorskie (20,62% udziałów w PL Szczecin-Goleniów) i Gmina Miasto Szczecin udzielili Spółce wsparcia w wysokości 57,4 mln zł (Województwo – 31.9 mln zł, Szczecin – 25,5 mln zł.). W ramach kolejnego dokapitalizowania, do 2028 r. Województwo rozważa wsparcie w wysokości 40 mln zł. Pomimo obietnic ze strony premiera, strona rządowa do tej pory nie wywiązała się ze wsparcia inwestycyjnego – głosi komunikat urzędu marszałkowskiego.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze