Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Volocopter wykonał lot w Singapurze [FILM]

infoair
24.10.2019 09:30
0 Komentarzy

Elektryczny pojazd pionowego startu i lądowania firmyVolocopter wykonał we wtorek próbny lot nad zatoką Marina Bay w Singapurze. Niemieckafirma jest wśród ponad 100 przedsiębiorstw pracujących nad latającymitaksówkami, które mają wozić pasażerów bez pilota.

Testowany pojazd zdolny jest do lotu autonomicznego, ale wczasie przelotu próbnego za sterami siedział pilot. Lot na dystansie około 1,5km trwał około dwóch minut, a pojazd leciał na średniej wysokości 40 m –napisano w komunikacie prasowym Volocoptera.

Przyszłość eVTOL

-„Dzisiejszy przelot w Singapurze był najbardziejzaawansowanym lotem Volocoptera do tej pory” – oświadczył dyrektor wykonawczyfirmy Florian Reuter. Firma testowała już swoje maszyny m.in. w Dubaju iHelsinkach, ale wtorkowy lot był pierwszym w centrum dużej metropolii.

Według portalu BBC nad rozwojem elektrycznych pojazdówpionowego startu i lądowania (eVTOL) pracuje na świecie ponad 100 firm, w tymniemieckie Lilium i brytyjska Vertical Aeorospace.

Entuzjaści upatrują w latających taksówkach możliwościszybkiego przemieszczania się po miastach, ponad zakorkowanymi ulicami. PojazdyeVTOL, podobnie jak śmigłowce, nie potrzebują pasów startowych, ale wprzeciwieństwie do nich mają być tanie i ciche.

Jednym z ograniczeń jest jednak dystans, jaki mogą onepokonywać. Większość posiada baterie umożliwiające im przeloty trwające okołopół godziny, co w przypadku Volocoptera przekłada się na zasięg około 35 km zmaksymalną prędkością 110 km na godzinę – pisze BBC.

Inne firmy opracowują pojazdy wyposażone w skrzydła, którelecąc na zasadzie bardziej zbliżonej do tradycyjnych samolotów, mogą uzyskaćwiększy zasięg. Lilium pracuje nad maszyną, która ma być zdolna do lotu naodległość 300 km, a Vertical Aerospace – 160 km.

{https://www.youtube.com/watch?v=NxBTzAbPSeY}

Taksówkarskie wyzwania

Latające taksówki będą również potrzebować tzw. vertiportów- miejsc, w których maszyny mogą lądować i ładować lub wymieniać baterie.Volocopter zaprezentował w Singapurze prototyp takiego lądowiska, opracowanyprzez niego we współpracy z brytyjską firmą Skyports i określany mianemVoloportu.

Wyzwaniem może być jednak znalezienie odpowiednich miejscpod tego rodzaju infrastrukturę w dużych, gęsto zabudowanych miastach, gdziepojazdy eVTOL mogą być najbardziej użyteczne. Nawet jeśli miejsca podvertiporty się znajdą, będą musiały dla nich zostać opracowane odpowiednieregulacje.

Konieczne będą również przepisy określające wymogi bezpieczeństwadla tego rodzaju transportu. Według BBC urzędy nadzoru lotniczego w Europie iUSA pracują obecnie nad takimi standardami, a gdy zostaną one ogłoszone,pojazdy eVTOL będą najprawdopodobniej musiały przejść długotrwałe i kosztownetesty.

„Większość producentów eVTOL, z którymi rozmawiałem, starasię uzyskać certyfikaty do 2023 roku” – powiedział brytyjskiej stacjikonsultant specjalizujący się w branży eVTOL Darrell Swanson.

Volocopter podkreśla, że testuje swoje pojazdy od 2011 rokui nie odnotował jak dotąd problemów dotyczących ich bezpieczeństwa. „Mamycałkowitą świadomość, że jakiegokolwiek rodzaju wypadek byłby ciosem dlanaszych wysiłków na rzecz wprowadzenia nowej metody transportu” – powiedziałdziennikarzom w Singapurze Reuter.(PAP)

Komentarze