Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ULC: Konwencje w sprawie odszkodowań

infoair
21.12.2009 13:29
0 Komentarzy

Konferencja dyplomatyczna w Montrealu przyjęła dwie nowe konwencje w sprawie odszkodowań z szkody wyrządzone osobom trzecim.

Są to:
•Konwencja dotyczącą odszkodowań za szkody wyrządzone osobom trzecim, będące skutkiem aktów bezprawnej ingerencji przy użyciu statków powietrznych (UICC) –Doc 9920
•oraz Konwencja dotycząca odszkodowań za szkody wyrządzone przez statki powietrzne osobom trzecim (GRC) –Doc 9919

Konwencja UICC – przewiduje pokrycie szkód wyrządzonych osobom trzecim przez statek powietrzny w locie międzynarodowym na terytorium jednego z państw-stron w wyniku aktu bezprawnej ingerencji w kwocie od 750 tys. do 700 mln SDR, w zależności od maksymalnej masy samolotu. Do tego limitu odpowiedzialny jest przewoźnik lotniczy.
Roszczenia powyżej tej kwoty zaspokajać będzie Fundusz Kompensacyjny Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICACF), do kwoty 3 mld SDR. Fundusz finansowany będzie ze składek wnoszonych przez przewoźników lotniczych w kwotach ustalonych dla każdego pasażera i tony ładunku. Fundusz i przewoźnik mogą wystąpić z roszczeniami wobec osób, które popełniły, zorganizowały bądź sfinansowały akt bezprawnej ingerencji. Konwencja przewiduje też właściwość sądów państwa-strony, w którym wystąpiły szkody, do rozpatrywania roszczeń związanych z odszkodowaniami.
Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) podkreśla, że konwencja zapewnia najpełniejsze pokrycie szkód, upraszcza procedury prawne wskazując jednego adresata roszczeń (przewoźnika), jednocześnie chroniąc przewoźnika poprzez ustalenie limitów odpowiedzialności.
Konwencja ta wejdzie w życie 180 dni po złożeniu dokumentów ratyfikacyjnych przez 35 państwo. Do listopada 2009 r. konwencję podpisało 7 państw, natomiast nie dokonano ani jednej ratyfikacji.

Konwencja GRC – dotyczy szkód innych niż wynikające z aktów bezprawnej ingerencji. Ustanawia analogiczne jak UICC limity odszkodowań, jednakże nie mają one zastosowania, jeżeli przewoźnik udowodni, że szkoda nie powstała w wyniku jego zaniedbań lub wynikła z zaniedbania innej osoby. Wszelkie roszczenia przeciwko przewoźnikowi mogą być składane jedynie na warunkach określonych w konwencji. Nie przewidziano ustanowienia w ramach konwencji funduszu kompensacyjnego. Konwencję tę podpisało 9 państw.

Komentarze