Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tymczasowe zmiany na Lotnisku Chopina – rząd chce przekierować ruch do innych portów

infoair
29.06.2025 12:30
0 Komentarzy

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad przygotowaniem administracyjnego podziału ruchu na Lotnisku Chopina, by część lotów przekierować na inne lotniska np. w Modlinie, czy w Radomiu - poinformował PAP pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury Maciej Lasek.

Dodał, że proces ten wymagałby zgody Komisji Europejskiej i musiałby być niedyskryminujący dla żadnej linii lotniczej, w tym niskokosztowych przewoźników.

Rozkład lotu:

  • Jakie są główne powody planowanego administracyjnego podziału ruchu na Lotnisku Chopina?
  • Na jakich warunkach decyzja o przekierowaniu części lotów na inne lotniska może zostać zaakceptowana przez Komisję Europejską?
  • Jakie zmiany planowane są w ramach modernizacji warszawskiego Lotniska Chopina i jaki jest ich harmonogram realizacji?
Tymczasowe zmiany na Lotnisku Chopina – rząd chce przekierować ruch do innych portów
Tymczasowe zmiany na Lotnisku Chopina – rząd chce przekierować ruch do innych portów

Obecnie prowadzone są prace nad tym projektem w Ministerstwie Infrastruktury, a decyzja o podziale miałaby charakter tymczasowy, do czasu modernizacji Lotniska Chopina, która pozwoli na obsługę większej liczby pasażerów.

"Wznawiamy tak naprawdę prace, bo te prace już w Ministerstwie Infrastruktury kilka lat temu były prowadzone, tylko zostały zawieszone. Wznawiamy proces wystąpienia do Komisji Europejskiej o zgodę na administracyjny podział ruchu" - powiedział.

Wiceminister poinformował, że prace nad koncepcją były już prowadzone w resorcie kilka lat temu, jednak zostały zawieszone. Obecnie zostały wznowione, a ministerstwo planuje wystąpić do KE o zgodę na wdrożenie takiego mechanizmu. Lasek zaznaczył, że decyzja o podziale ruchu miałaby charakter przejściowy – do czasu zakończenia modernizacji Lotniska Chopina, która pozwoli obsługiwać 30 lub więcej mln pasażerów rocznie.

"Nie możemy wprowadzać rozwiązań faworyzujących lub wykluczających określonych przewoźników. Wszystkie linie muszą być traktowane równo" – dodał. Jak przyznał, wstępne rozmowy z liniami lotniczymi, w tym z przedstawicielami segmentu low-cost, wskazują na zrozumienie proponowanych rozwiązań.

Obecnie prace toczą się w Departamencie Lotnictwa Ministerstwa Infrastruktury. Konkretne decyzje i harmonogram mogą zostać przedstawione pod koniec 2025 roku. "Choć przepustowość portu jest już mocno napięta, jeszcze wciąż istnieje pewien margines bezpieczeństwa, a linie lotnicze wykorzystują coraz większe samoloty. Dopiero w tym roku osiągamy mniej więcej tę samą liczbę operacji lotniczych, którą mieliśmy w 2019 roku, a liczba odprawionych pasażerów wzrosła" – zaznaczył Lasek.

Zarząd Polskich Portów Lotniczych przygotowuje obecnie przetarg na projekt i wykonanie modernizacji warszawskiego Lotniska Chopina.

W ramach modernizacji powstanie więcej stanowisk w strefie Non Schengen, a dobudowany tzw. pirs południowy zwiększy też liczbę stanowisk w strefie Schengen. Chodzi o zapewnienie obsługi rosnącej liczby pasażerów do momentu uruchomienia lotniska w Baranowie.

Polskie Porty Lotnicze planują rozpoczęcie prac budowalnych w 2026 r., a całkowite oddanie inwestycji do użytku - na sezon letni 2029 r. Po rozbudowie przepustowość portu ma wynosić ok. 30 mln podróżnych rocznie.

Pod koniec ubiegłego roku PPL zaprezentowało harmonogram modernizacji Lotniska Chopina. Jak podano wówczas, koszt modernizacji oszacowany został na 1,6 mld zł.

Polskie Porty Lotnicze powstały w wyniku przekształcenia 1 kwietnia 2023 r. Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" w jednoosobową spółkę akcyjną, zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 22 lipca 2022 r. o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. W dniu przekształcenia jedynym akcjonariuszem spółki był Skarb Państwa. We wrześniu 2023 r. Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego wniósł akcje nowej spółki Polskie Porty Lotnicze SA do spółki celowej Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. Jedynym akcjonariuszem PPL SA jest obecnie CPK. Nadzór właścicielski nad spółką Centralny Port Komunikacyjny sprawuje pełnomocnik rządu ds. CPK.

W zasobach PPL znajduje się m.in. Lotnisko Chopina w Warszawie – największy w Polsce i jeden z większych portów lotniczych w Europie Środkowo-Wschodniej. PPL to również podmiot dominujący Grupy Kapitałowej PPL. Ma udziały lub akcje 16 spółek m.in. zarządzających portami lotniczymi.

Lotnisko Chopina w Warszawie w ub.r. obsłużyło rekordowo 21,3 mln pasażerów. Stołeczny port jest bazą dla Polskich Linii Lotniczych LOT. Latają stąd m.in. Lufthansa, British Airways, KLM, Emirates, Wizz Air.(PAP)

Tymczasowe zmiany na Lotnisku Chopina – rząd chce przekierować ruch do innych portów
Tymczasowe zmiany na Lotnisku Chopina – rząd chce przekierować ruch do innych portów

Komentarze