Terminal Centralnego portu Komunikacyjnego coraz bliżej. Co wiemy o przetargu?
Ruszyło jedno z najważniejszych postępowań przetargowych ostatnich lat w polskiej infrastrukturze – na terminal pasażerski dla CPK.
28 maja 2025 r. spółka CPK ogłosiła postępowanie na realizację jego budowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą – to inwestycja, która ma stanowić serce przyszłego lotniska hubowego. Terminal ma w chwili uruchomienia mieć zdolność obsługi 34 mln pasażerów rocznie, ale z możliwością rozbudowy do 44 mln rocznie. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ilu pasażerów rocznie ma obsługiwać terminal Etapu 1 (PAL 0.8) Centralnego Portu Komunikacyjnego?
- Ile kondygnacji nadziemnych i podziemnych będzie miał projektowany terminal CPK?
- Do kiedy wykonawca ma zrealizować inwestycję terminala pasażerskiego CPK zgodnie z przetargiem ogłoszonym 28 maja 2025 roku?
Jaki terminal?
Ogłoszenie przetargu pojawiło się pod 28 maja 2025 roku i dotyczy kompleksowych robót budowlanych z elementami projektowania dla inwestycji „Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego”. To najbardziej spektakularne z dotychczasowych postępowań prowadzonych przez CPK. Postępowanie dotyczy tzw. Etapu 1 (PAL 0.8), który zakłada terminal dla nawet 34 mln pasażerów rocznie.
-„Ogłoszony 28 maja 2025 roku przetarg na budowę terminala Lotniska Centralny Port Komunikacyjny ma wartość ponad 5 mld zł i jest największym z tegorocznych przetargów w całym projekcie CPK – poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister infrastruktury Maciej Lasek.
Wykonawca będzie odpowiedzialny nie tylko za roboty budowlane, ale i za opracowanie dokumentacji wykonawczej, warsztatowej i powykonawczej. Terminal ma mieć ponad 480 tys. m² powierzchni całkowitej i ponad 4,6 mln m³ kubatury, z trzema kondygnacjami nadziemnymi i jedną podziemną.
Projektowany terminal pasażerski CPK ma być kluczowym elementem przyszłego lotniska centralnego dla Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej. W założeniu ma pełnić funkcję hubu przesiadkowego integrującego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Budynek zostanie podzielony na strefy przylotów i odlotów, będzie mieć trzy kondygnacje nadziemne i jedną podziemną, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie zaplanowano wielopoziomowy parking oraz przystanki transportu zbiorowego. W części podziemnej przewidziano m.in. terminal kolejowy z peronami obsługującymi połączenia dużych prędkości (KDP), regionalne oraz dalekobieżne. Terminal będzie wyposażony w nowoczesne systemy BHS (bagażowe), systemy kontroli bezpieczeństwa oraz rozwiązania przyjazne dla środowiska, z naciskiem na energooszczędność i minimalizację śladu węglowego.
Przetargowe wymagania
Termin realizacji zamówienia to 18 grudnia 2026 – 3 grudnia 2031. Przetarg prowadzony jest w trybie dialogu konkurencyjnego na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz z wykorzystaniem dyrektywy 2014/25/UE (sektorowej). Zamawiający nie wymaga wadium.
Minimalne doświadczenie wymagane od oferentów obejmuje wykonanie co najmniej dwóch inwestycji kubaturowych (np. z sektora lotniczego) o wartości min. 200 mln zł netto każda, przy czym doświadczenie kluczowego personelu musi obejmować funkcje pełnione przez minimum 12 miesięcy.
Ważne są także kwestie środowiskowe – inwestycja ma uzyskać certyfikat BREEAM Infrastructure i New Construction na poziomie „Excellent”. Cała realizacja będzie prowadzona z wykorzystaniem metodyki BIM 5D i pełnego raportowania ESG. W przetargu pojawia się też katalog Praw Opcji – umożliwiających np. budowę kolejnego pirsu terminalowego (Etap 2 – PAL 1+ dla 44 mln pasażerów rocznie).
Na oferty zamawiający czeka do 29 sierpnia 2025, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
- ✅ Cena – 60%,
- ✅ Kryteria jakościowe – 40% (m.in. jakość organizacji robót, systemy kontroli jakości, kadra techniczna).
Link do SWZ i dokumentacji przetargowej: https://portal.smartpzp.pl/cpk/public/lista_przetargow/listaPrzetargow.xhtmlhttps://portal.smartpzp.pl/cpk/public/postepowanie?postepowanie=80474274
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze