Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Terminal Centralnego portu Komunikacyjnego coraz bliżej. Co wiemy o przetargu?

infoair
02.06.2025 12:45
0 Komentarzy

Ruszyło jedno z najważniejszych postępowań przetargowych ostatnich lat w polskiej infrastrukturze – na terminal pasażerski dla CPK.

28 maja 2025 r. spółka CPK ogłosiła postępowanie na realizację jego budowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą – to inwestycja, która ma stanowić serce przyszłego lotniska hubowego. Terminal ma w chwili uruchomienia mieć zdolność obsługi 34 mln pasażerów rocznie, ale z możliwością rozbudowy do 44 mln rocznie. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ilu pasażerów rocznie ma obsługiwać terminal Etapu 1 (PAL 0.8) Centralnego Portu Komunikacyjnego?
  2. Ile kondygnacji nadziemnych i podziemnych będzie miał projektowany terminal CPK?
  3. Do kiedy wykonawca ma zrealizować inwestycję terminala pasażerskiego CPK zgodnie z przetargiem ogłoszonym 28 maja 2025 roku?
Terminal lotniska CPK ma być przystosowany do rozbudowy
Terminal lotniska CPK ma być przystosowany do rozbudowy

Jaki terminal?

Ogłoszenie przetargu pojawiło się pod 28 maja 2025 roku i dotyczy kompleksowych robót budowlanych z elementami projektowania dla inwestycji „Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego”. To najbardziej spektakularne z dotychczasowych postępowań prowadzonych przez CPK. Postępowanie dotyczy tzw. Etapu 1 (PAL 0.8), który zakłada terminal dla nawet 34 mln pasażerów rocznie.

-„Ogłoszony 28 maja 2025 roku przetarg na budowę terminala Lotniska Centralny Port Komunikacyjny ma wartość ponad 5 mld zł i jest największym z tegorocznych przetargów w całym projekcie CPK – poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister infrastruktury Maciej Lasek.

Wykonawca będzie odpowiedzialny nie tylko za roboty budowlane, ale i za opracowanie dokumentacji wykonawczej, warsztatowej i powykonawczej. Terminal ma mieć ponad 480 tys. m² powierzchni całkowitej i ponad 4,6 mln m³ kubatury, z trzema kondygnacjami nadziemnymi i jedną podziemną.

Projektowany terminal pasażerski CPK ma być kluczowym elementem przyszłego lotniska centralnego dla Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej. W założeniu ma pełnić funkcję hubu przesiadkowego integrującego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Budynek zostanie podzielony na strefy przylotów i odlotów, będzie mieć trzy kondygnacje nadziemne i jedną podziemną, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie zaplanowano wielopoziomowy parking oraz przystanki transportu zbiorowego. W części podziemnej przewidziano m.in. terminal kolejowy z peronami obsługującymi połączenia dużych prędkości (KDP), regionalne oraz dalekobieżne. Terminal będzie wyposażony w nowoczesne systemy BHS (bagażowe), systemy kontroli bezpieczeństwa oraz rozwiązania przyjazne dla środowiska, z naciskiem na energooszczędność i minimalizację śladu węglowego.

Terminal lotniska CPK ma być przystosowany do rozbudowy
Terminal lotniska CPK ma być przystosowany do rozbudowy

Przetargowe wymagania

Termin realizacji zamówienia to 18 grudnia 2026 – 3 grudnia 2031. Przetarg prowadzony jest w trybie dialogu konkurencyjnego na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz z wykorzystaniem dyrektywy 2014/25/UE (sektorowej). Zamawiający nie wymaga wadium.

Minimalne doświadczenie wymagane od oferentów obejmuje wykonanie co najmniej dwóch inwestycji kubaturowych (np. z sektora lotniczego) o wartości min. 200 mln zł netto każda, przy czym doświadczenie kluczowego personelu musi obejmować funkcje pełnione przez minimum 12 miesięcy.

Ważne są także kwestie środowiskowe – inwestycja ma uzyskać certyfikat BREEAM Infrastructure i New Construction na poziomie „Excellent”. Cała realizacja będzie prowadzona z wykorzystaniem metodyki BIM 5D i pełnego raportowania ESG. W przetargu pojawia się też katalog Praw Opcji – umożliwiających np. budowę kolejnego pirsu terminalowego (Etap 2 – PAL 1+ dla 44 mln pasażerów rocznie).

Na oferty zamawiający czeka do 29 sierpnia 2025, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

  • ✅ Cena – 60%,
  • ✅ Kryteria jakościowe – 40% (m.in. jakość organizacji robót, systemy kontroli jakości, kadra techniczna).

Link do SWZ i dokumentacji przetargowej: https://portal.smartpzp.pl/cpk/public/lista_przetargow/listaPrzetargow.xhtmlhttps://portal.smartpzp.pl/cpk/public/postepowanie?postepowanie=80474274

Komentarze