Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Siedem lat Norwegian

infoair
22.09.2009 13:25
0 Komentarzy
Norwegian Air Shuttle, czołowa europejska i największa skandynawska tania linia lotnicza, już od siedmiu lat oferuje tanie, wygodne i punktualne połączenia, z których z roku na rok korzysta coraz więcej pasażerów. W zeszłym roku było ich ponad 9 milionów, tj. o 43% więcej niż rok wcześniej, z czego blisko 700 tys. na trasach z polskich portów lotniczych. Linia rozpoczęła rejsy we wrześniu 2002 roku od czterech tras w Norwegii, a już w grudniu 2003 zadebiutowała na giełdzie w Oslo.
Tempo ekspansji Norwegian zasługuje na szczególną uwagę. W 2002 roku linia przewiozła 0,3 mln pasażerów, w 2003 – 1,2 mln, w 2004 – 2,1 mln, w 2005 – 3,3 mln, w 2006 – 5 mln, w 2007 roku 6,4 mln, a rok temu 9,1 mln. Również w bieżącym roku, mimo kryzysu w światowym lotnictwie, szybko zwiększa przewozy. Co ważne, Norwegian jest jednym z nielicznych przewoźników, którzy zamknęli miniony rok zyskiem.
Obecnie linia posiada 45 samolotów. Dzięki podpisaniu największego w historii lotnictwa kontraktu na dostawę samolotów nowej generacji Boeing 737-800 NG, do 2014 roku flota sukcesywnie wzbogaca się o 58 tych nowoczesnych maszyn (do końca 2009 w eksploatacji będzie 17 sztuk). W 2015 roku Norwegian posiadać będzie najmłodszą i najbardziej przyjazną dla środowiska flotę spośród wszystkich europejskich przewoźników lotniczych. Jako pierwsza linia lotnicza w Europie Norwegian spełni Dyrektywę Unii Europejskiej w sprawie redukcji emisji CO2, NOX oraz innych szkodliwych substancji.
Norwegian jest też jedyną linią lotniczą wspierającą UNICEF. Dzięki podejmowanym przez norweskiego przewoźnika działaniom marketingowym, takim, jak na przykład zorganizowany wspólnie z telewizją norweską konkurs dla dzieci na malowanie samolotu, na konto UNICEF corocznie trafia ponad milion dolarów.
Nie tylko pasażerowie, ale również polscy i międzynarodowi eksperci doceniają Norwegian. Linia trzykrotnie w ostatnich latach została wyróżniona przez Polskie Porty Lotnicze za dynamiczny rozwój siatki połączeń z Warszawy, a na początku tego roku otrzymała do prestiżowego pisma branżowego „Air Transport World”nagrodę „Oscar Lotnictwa”, przyznawaną corocznie linii lotniczej, która dzięki najnowszym rozwiązaniom technologicznym i zdolności adaptacji do zmiennych warunków rynkowych skutecznie łączy ekspansję rynkową z rentownością.
Siatka połączeń Norwegian obejmuje obecnie blisko 200 tras i 90 portów, od Alta na północy Norwegii po Dubaj. Żaden inny europejski tani przewoźnik nie może się pochwalić równie rozległą siatką połączeń, ani też trasami podobnej długości, jak Oslo –Dubaj czy Sztokholm –Dubaj. Otwarcie obu tych długich tras było możliwe dzięki wprowadzeniu do eksploatacji Boeingów nowej generacji 737-800.
Linia zatrudnia 1.500 osób, co nabiera szczególnej wymowy w zestawieniu z blisko 11 mln pasażerów w 2010 roku. Ponad 7000 pasażerów na jednego pracownika to wskaźnik, jaki osiągają tylko najbardziej efektywne linie lotnicze. Norwegian posiada bazy w Norwegii, Szwecji, Polsce i Danii. Założona jesienią ubiegłego roku baza w Kopenhadze to obecnie najszybciej rozwijająca się baza taniej linii lotniczej w Europie. W ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy Norwegian otworzył ponad trzydzieści połączeń z Danii (Kopenhagi i Aalborga).
W warszawskiej bazie, utworzonej w 2006 roku, pracuje blisko 100 osób. Norwegian oferuje połączenia z Warszawy do Oslo, Bergen, Stavanger, Kopenhagi, Rzymu, Malagi, Alicante oraz Aten, z Krakowa do Oslo, Stavanger, Bergen i Kopenhagi oraz ze Szczecina, Gdańska i Wrocławia do Oslo. Przewoźnik oferuje również połączenia z Polski z gwarantowanymi tranzytami przez Oslo do kilkunastu portów w Norwegii. W sezonie letnim wykonywane są loty m. in do Splitu, Dubrownika i Warny.
Na tle innych przewoźników Norwegian wyróżnia się transparentnymi cenami, brakiem ukrytych opłat, najwyższym limitem bagażu (40 kg bagażu rejestrowanego oraz 10 kg bagażu podręcznego), elastycznymi taryfami biznesowymi Full Flex, dostępnymi również w Globalnych Systemach Dystrybucyjnych, oraz nowoczesnymi samolotami. W przeciwieństwie do wielu innych tanich linii, których samoloty lądują na lotniskach nierzadko oddalonych nawet o 100 km od miast docelowych, Norwegian lata do głównych portów lotniczych, co jest ważne nie tylko dla ruchu służbowego, ale także dla pasażerów podróżujących prywatnie. Na uwagę zasługują najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, wykorzystywane przez Norwegian w celu obniżenia kosztów oraz podnoszenia poziomu obsługi, w tym uruchomiony niedawno w Warszawie self check-in, a także mobile check-in i szybki dostęp do Internetu zarówno na lotniskach w Skandynawii jak i wkrótce w samolotach Boeing 737-800 NG.

Komentarze