Schiphol inwestuje 10 mld euro na największą modernizację w historii lotniska
Liczba pasażerów na lotnisku Amsterdam-Schiphol ma wzrosnąć o 25 proc. w ciągu dekady. Port zainwestuje 10 mld euro w modernizację infrastruktury.
Zamiast luksusu władze lotniska stawiają na funkcjonalność, lepszą klimatyzację i wygodę podróżnych - poinformował dziennik "De Telegraaf".
Rozkład lotu:
- Ile wynosi planowana wartość inwestycji na lotnisku Amsterdam-Schiphol?
- Jakie udogodnienia dla pasażerów mają zostać poprawione w ramach modernizacji?
- O ile procent lotnisko Schiphol planuje zwiększyć liczbę pasażerów w ciągu dekady?
Holenderskie lotnisko Schiphol ogłosiło plan inwestycji o wartości 10 mld euro, mający na celu modernizację infrastruktury i dostosowanie portu do rosnącej liczby pasażerów. W ciągu najbliższych dziesięciu lat ma się ona zwiększyć się o 25 proc., mimo ograniczenia liczby operacji lotniczych.
W ramach zmian rozbudowane zostaną m.in. terminale C i D, a także powstanie nowa hala bagażowa. Zmodernizowano już przestrzeń dla podróżnych ze strefy Schengen za 200 mln euro - powierzchnia zwiększyła się tam o 25 proc., a ciemne płytki i bar ustąpiły miejsca jaśniejszym wnętrzom i dużemu punktowi gastronomicznemu.
„Podróżni chcą czystych toalet, dobrej kawy i światła dziennego. To wszystko wpływa na jakość ich doświadczeń” - podkreślił Sybren Hahn, dyrektor ds. infrastruktury na Schiphol. Dodał, że zachowanie modelu lotniska przesiadkowego (hub) pozostanie priorytetem, a większe samoloty z większą liczbą pasażerów będą wymagały lepszego zagospodarowania przestrzeni.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Schiphol pozostaje przy tzw. koncepcji jednego terminala, co oznacza, że pasażerowie wciąż będą musieli pokonywać tam długie dystanse pieszo. Mogą one potrwać nawet 20 minut.
Władze lotniska przyznają, że inwestycje obejmują również poprawę klimatyzacji. „Obecne systemy pochodzą z lat 80. i nie radzą sobie z upałami. Musimy zainwestować w nowe urządzenia i lepszą izolację” - powiadomił Hahn.
Nie maleje jednak presja ze strony mieszkańców Amsterdamu i polityków, by ograniczyć działalność portu. Miasto, będące jednym z udziałowców lotniska, chce zmniejszyć liczbę operacji lotniczych o niemal 20 proc. Mimo to Schiphol nie planuje budowy nowego lotniska i pozostaje przy rozwijaniu obecnej lokalizacji.
Z Amsterdamu Patryk Kulpok (PAP)
Komentarze