Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Samoloty w Warszawie, Krakowie i Katowicach zatankują SAF od Orlen

infoair
09.07.2025 21:55
0 Komentarzy

Na lotniskach w Warszawie, Krakowie i Katowicach samoloty mogą już tankować SAF z Orlenu, czyli paliwo wytwarzane z surowców odnawialnych lub odpadowych - poinformował koncern. SAF emituje mniejsze ilości gazów cieplarnianych niż konwencjonalne paliwa lotnicze.

„Samoloty startujące z lotnisk w Warszawie, Krakowie i Katowicach, dzięki Orlenowi mogą już tankować SAF” - oznajmił w środę koncern. Jak podkreślił, ten nowy rodzaj paliwa pozwala na znaczne ograniczenie emisji ]

gazów cieplarnianych, zarówno na etapie produkcji, jak i w trakcie spalania przez samoloty.

Rozkład lotu:

  • Na których lotniskach w Polsce dostępne jest już paliwo SAF dostarczane przez Orlen?
  • Z jakich surowców produkowane jest paliwo SAF?
  • Jakie korzyści dla środowiska zapewnia stosowanie paliwa SAF w lotnictwie?
Samoloty w Warszawie, Krakowie i Katowicach zatankują SAF od Orlen
Samoloty w Warszawie, Krakowie i Katowicach zatankują SAF od Orlen

„Wprowadzenie SAF do naszej oferty dla lotnictwa to kolejny krok w realizacji strategii do 2035 r.” - powiedział wiceprezes zarządu Orlenu ds. handlu hurtowego i logistyki Ireneusz Sitarski, cytowany w komunikacie koncernu. Jak dodał, SAF to odpowiedź na konieczność dekarbonizacji, zarówno po stronie producenta, jak i kupującego, a także odpowiedź na oczekiwania przewoźników i ich pasażerów, którzy chcą podróżować bardziej ekologicznie.

SAF - Sustainable Aviation Fuel jest paliwem wytwarzanym z surowców odnawialnych lub odpadowych, spełniającym kryteria zrównoważonego rozwoju, które nie wpływają na degradację lasów, zasobów żywności ani wody. W zależności od technologii, do produkcji SAF wykorzystywane mogą być m.in. oleje posmażalnicze oraz odpady komunalne, przemysłowe, rolnicze i leśne. W praktyce komponent powstały z surowców odnawialnych, jest mieszany z tradycyjnym paliwem lotniczym JET.

Według Adama Sanockiego, który w zarządzie Polskich Portów Lotniczych odpowiada za strategię i marketing, wprowadzenie SAF na Lotnisku Chopina w Warszawie „to istotny krok w transformacji lotnictwa w kierunku neutralności klimatycznej”. „Naszym priorytetem jest tworzenie warunków, które umożliwią przewoźnikom redukcję emisji i realizację ich strategii zrównoważonego rozwoju” – podkreślił.

Jak wyjaśnił Orlen, SAF emituje mniejsze ilości gazów cieplarnianych niż konwencjonalne paliwa lotnicze i już obecnie paliwo to mogą tankować samoloty, które startują, oprócz Warszawy, także z lotnisk w Krakowie i Katowicach. „Paliwo to jest odpowiednie dla obecnie stosowanych silników odrzutowych, co pozwala liniom lotniczym na natychmiastowe wdrożenie go do użytku i obniżenie emisji wykonywanych operacji” - zaznaczył koncern.

Orlen zwrócił jednocześnie uwagę, że wprowadzając SAF do sprzedaży wypełnia wymogi unijnego rozporządzenia ReFuelEU Aviation, które zakłada udział zrównoważonego paliwa w całej sprzedaży w 2025 r. na poziomie 2 proc. Rozporządzenie dotyczy lotnisk na terenie Unii Europejskiej, które w poprzednim roku przekroczyły liczbę 800 tys. obsłużonych pasażerów lub 100 tys. ton cargo.

Rozporządzenie ReFuelEU Aviation zakłada wzrost udziału SAF w ogólnej sprzedaży paliw lotniczych w kolejnych latach: do 6 proc. w 2030 r., 20 proc. w 2035 r. i 70 proc. w 2050 r..

„Aby wypełnić te wymagania, Orlen rozwija instalację uwodornienia olejów roślinnych - HVO w Płocku, która ma pozwolić na produkcję paliwa lotniczego z posmażalniczych olejów spożywczych. Do czasu jej uruchomienia, koncern pozyskuje komponent z zagranicy” – przekazał koncern.

Także Dorota Dmuchowska, członek zarządu ds. operacyjnych Polskich Linii Lotniczych LOT, podkreśliła, że wprowadzenie SAF do sprzedaży w Polsce to dla tej spółki „ważny krok w procesie dostosowywania się do wymogów regulacyjnych, wynikających z rozporządzenia ReFuelEU Aviation”.

„Choć dostęp do SAF nadal pozostaje ograniczony, jego dostępność na wybranych lotniskach w kraju znacząco ułatwi nam realizację przyjętej w LOT strategii zrównoważonego rozwoju i dekarbonizacji, w powiązaniu z planami rozwojowymi spółki. Wdrożenie tego typu paliw wymaga precyzyjnego planowania łańcuchów logistycznych, dlatego doceniamy inicjatywę Orlenu, która zapewne ułatwi nam realizację założeń unijnych wymogów” – dodała Dmuchowska.

Jak podkreślił Orlen, sprzedaż paliwa SAF to nie jedyne jego działania prowadzące do dekarbonizacji lotnictwa. Koncern przypomniał, że w ramach projektu HySPARK - Hydrogen Solutions for euroPean Airports & Regional Kinetics planuje budowę stacji wodorowej przy Lotnisku Chopina w Warszawie - zasilane na niej wodorem będą zeroemisyjne pojazdy obsługi naziemnej lotniska, dostarczone właśnie w ramach projektu HySPARK.

Orlen i jego spółki zależne to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny, a także energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje też rozwój energetyki jądrowej opartej o małe modułowe reaktory SMR.

HySPARK to projekt realizowany przez Orlen i międzynarodowe konsorcjum kilkunastu partnerów, w tym z Polski, Włoch, Irlandii i Wlk. Brytanii, który w 2024 r. otrzymał blisko 9 mln euro dofinansowania z Clean Hydrogen Partnership w ramach programu Horizon Europe. (PAP)

Samoloty w Warszawie, Krakowie i Katowicach zatankują SAF od Orlen
Samoloty w Warszawie, Krakowie i Katowicach zatankują SAF od Orlen

Komentarze