Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Samolot cywilny XB-1 od Boom Supersonic przełamał barierę dźwięku. Testowo

infoair
29.01.2025 20:05
0 Komentarzy

Samolot cywilny XB-1 amerykańskiej firmy Boom Supersonic przełamał barierę dźwięku w teście nad pustynią Mojave na zachodzie USA.

Tak informację przekazał 29 stycznia "Washington Post". Dziennik podkreśla, że to kolejny krok w staraniach tej firmy o skonstruowanie naddźwiękowego samolotu pasażerskiego.

Rozkład lotów:

  1. Jaką prędkość osiągnął samolot XB-1 podczas pierwszego przekroczenia bariery dźwięku?
  2. Dlaczego firma Boom Supersonic uważa, że jej projekt może pokonać ograniczenia, które uziemiły Concorde’a?
  3. Ile pasażerów ma przewozić przyszły naddźwiękowy samolot Overture?
USA/ Samolot cywilny przełamał barierę dźwięku w teście nad pustynią Mojave
USA/ Samolot cywilny przełamał barierę dźwięku w teście nad pustynią Mojave

XB-1

Podczas lotu testowego na pustyni Mojave w Kalifornii, który odbył się we wtorek, samolot XB-1 trzykrotnie przekroczył barierę dźwięku. Jak pisze "WP", próba ta była kamieniem milowym dla firmy Boom Supersonic, producenta małych samolotów, która ma nadzieję sprawić, że naddźwiękowe podróże lotnicze będą dostępne dla każdego.

Podczas pierwszego przekroczenia bariery dźwięku samolot osiągnął prędkość 1,122 macha. W ciągu kolejnych 20 minut maszyna jeszcze dwukrotnie uzyskała szybkość wyższą od dźwięku.

Wtorkowy lot odbył się w tej samej przestrzeni powietrznej, w której po raz pierwszy przełamano barierę dźwięku w 1947 roku. Firma Boom Supersonic potrzebowała specjalnego pozwolenia od Federalnej Administracji Lotnictwa, aby móc przeprowadzić tę próbę.

"Naddźwiękowy lot XB-1 pokazuje, że technologia naddźwiękowych lotów pasażerskich już nadeszła" – napisał w oświadczeniu Blake Scholl, szef Boom Supersonic.

"WP" przypomina, że minęły ponad dwie dekady, odkąd Concorde, komercyjny naddźwiękowy odrzutowiec, po raz ostatni przewiózł ludzi przez Atlantyk. Legendarny projekt, który był wspólnym przedsięwzięciem rządów Wielkiej Brytanii i Francji, spełniał marzenia o szybkich podróżach między Europą a Ameryką, ale wysoka cena biletów sprawiała, że był poza zasięgiem większości podróżnych.

Katastrofa Concorde

Do wycofania Concorde'a przyczyniła się także katastrofa we Francji w 2000 roku, w której zginęło 113 osób. Samoloty te ostatecznie przestały latać w 2003 r.

Zdaniem "WP" władze Boom Supersonic są przekonane, że mogą pokonać bariery, które uziemiły Concorde'a i sprawić, że podróże naddźwiękowe będą przystępne cenowo i bardziej ekologiczne. Naddźwiękowy samolot Overture tej firmy ma być zaprojektowany tak, aby wykorzystywać zrównoważone paliwo lotnicze.

Overture ma być samolotem pasażerskim, który będzie przewoził od 64 do 80 pasażerów. Będzie poruszał się z prędkością 1,7 macha, czyli 1,7 razy większą od prędkości dźwięku, a zatem ponaddwukrotnie szybciej niż zwykły samolot pasażerski. W czerwcu ub. roku firma ukończyła budowę fabryki Overture w Greensboro w Karolinie Północnej i poinformowała, że docelowo będzie w stanie produkować tam 66 maszyn rocznie.

"WP" cytuje amerykańskiego eksperta lotniczego Boba van der Lindena, według którego wtorkowy test dobrze wróży firmie Boom Supersonic, ale z drugiej strony najprawdopodobniej wkrótce pojawią się wyzwania, przed którymi stanął Concorde.

"Długa, długa, długa droga między tym lotem testowym a zbudowaniem naddźwiękowego samolotu pasażerskiego – powiedział van der Linden. - I kolejne pytanie dotyczące transportu naddźwiękowego brzmi: czy jest na to rynek? Czy rozwiązali problemy, z którymi nie poradził sobie Concorde? To wciąż nie jest pewne". (PAP)

Komentarze