Ryanair nie wystarcza. Modlin zanotował spadek pasażerów o niemal połowę w lipcu
Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin przeżywa wyraźny regres. W lipcu 2025 roku lotnisko obsłużyło zaledwie 153,76 tys. pasażerów – to o ponad 134 tys. mniej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku.
Wówczas z usług portu skorzystało około 288 tys. podróżnych. Również liczba operacji lotniczych spadła – z 1799 do 1030.
Rozkład lotu:
- Ile pasażerów obsłużyło lotnisko Warszawa-Modlin w lipcu 2025 roku?
- Jakie było główne źródło spadku liczby pasażerów w Modlinie?
- Która linia lotnicza jako jedyna obsługuje regularne loty z Modlina?
Zapaść w liczbach
Dane z pierwszego kwartału 2025 roku pokazują, że Modlin znalazł się na siódmym miejscu w rankingu najbardziej ruchliwych portów w kraju, obsługując 330 678 pasażerów. To jednak jeden z największych spadków w Polsce – ruch pasażerski skurczył się o 44,2 proc. rdr, a w porównaniu z 2023 rokiem – aż o 49,2 proc. Gorzej wypadło tylko lotnisko Olsztyn-Mazury.
Rok 2024 również nie przyniósł dobrych wiadomości. Modlin zakończył go z wynikiem 2,7 mln odprawionych pasażerów – o 20,7 proc. mniej niż rok wcześniej. W 2023 r. było to 3,4 mln. Tym samym Modlin, obok lotniska w Szymanach, był jednym z dwóch polskich portów regionalnych, które odnotowały roczny spadek liczby podróżnych.
Monokultura Ryanaira kosztuje
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zdaniem Urzędu Lotnictwa Cywilnego spadek ruchu w Modlinie ma bezpośredni związek z ograniczeniem oferty przez Ryanaira. To jedyny przewoźnik regularnie operujący z tego portu. Uzależnienie lotniska od jednego operatora – choć zapewniało przez lata stabilny poziom – obecnie mocno ogranicza jego elastyczność i zdolność do odbudowy wolumenu po pandemii oraz w obliczu rosnącej konkurencji ze strony innych portów.
Tło regionalne
Modlin to jedno z trzech lotnisk na Mazowszu. Największym pozostaje stołeczne Lotnisko Chopina, które w I kwartale 2025 roku obsłużyło 4,83 mln pasażerów (wzrost o 12,5 proc. rdr), a w całym 2024 r. – 21,3 mln (wzrost o 15,1 proc.). Trzeci mazowiecki port – Warszawa-Radom – wciąż notuje niewielki ruch. W pierwszym kwartale 2025 r. skorzystało z niego 13,4 tys. pasażerów, a w całym 2024 r. – niespełna 113 tys.
Przyszłość Modlina pod znakiem zapytania
Obecna sytuacja stawia władze Modlina przed trudnym zadaniem. Potrzebne są działania dywersyfikujące siatkę połączeń i pozyskujące nowych przewoźników. Bez tego lotnisko może mieć trudności z utrzymaniem konkurencyjnej pozycji na coraz bardziej zatłoczonym rynku portów regionalnych.
Komentarze