Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ryanair: Nasza polityka bagażowa jest zgodna z prawem UE. Skarga konsumencka nieuzasadniona

infoair
26.05.2025 06:03
0 Komentarzy

Ryanair – największa linia lotnicza w Europie – zabrała głos w odpowiedzi na środową (21 maja) skargę złożoną przez Europejską Organizację Konsumentów (BEUC)

Instytucja ta - plus organizacje z 12 krajów Unii Europejskiej - zarzucają siedmiu tanim przewoźnikom, w tym Ryanair, „nieuprawnione” pobieranie opłat za bagaż podręczny. -„Polityka bagażowa Ryanair jest w pełni zgodna z prawem UE, a każdy pasażer może zabrać bezpłatnie na pokład osobistą torbę (40 x 25 x 20 cm) w ramach podstawowej taryfy” – zaznaczono w oficjalnym stanowisku przewoźnika.

Rozkład lotu:

  1. Czego dotyczy skarga złożona przez Europejską Organizację Konsumentów (BEUC) przeciwko Ryanair i innym tanim przewoźnikom?
  2. Jak Ryanair uzasadnia swoją politykę dotyczącą bagażu podręcznego?
  3. Jakie działania proponuje Ryanair wobec internetowych agencji turystycznych (OTA)?
Stanowisko Ryanair ws. skargi dotyczącej bagażu podręcznego
Stanowisko Ryanair ws. skargi dotyczącej bagażu podręcznego

Ryanair broni modelu taryfowego

Przewoźnik przypomina, że zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem UE 1008/2008, każda linia lotnicza na terenie Unii ma prawo do samodzielnego ustalania cen – także tych dotyczących usług dodatkowych, w tym bagażu.

„Nasza polityka sprzyja zarówno niskim cenom, jak i wolności wyboru konsumenta. Wprowadzenie obowiązku wliczenia dodatkowego bagażu podręcznego w cenę biletu byłoby równoznaczne z podniesieniem opłat dla wszystkich pasażerów i ograniczeniem ich możliwości wyboru” – oświadczył przewoźnik.

W ocenie Ryanair, skarga złożona przez BEUC ignoruje precedensowe orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE z 2014 roku w sprawie „Vueling”, które potwierdziło, że linie mogą pobierać opłaty za przewóz bagażu rejestrowanego oraz dodatkowego podręcznego, pod warunkiem, że mała osobista torba (zawierająca rzeczy wartościowe i niezbędne) jest objęta podstawową taryfą – i tak właśnie dzieje się w przypadku Ryanair.

Stanowisko Ryanair ws. skargi dotyczącej bagażu podręcznego
Stanowisko Ryanair ws. skargi dotyczącej bagażu podręcznego

BEUC: „To nieuczciwe praktyki”

Europejska Organizacja Konsumentów i 16 organizacji członkowskich z krajów takich jak Polska, Hiszpania, Niemcy, Holandia czy Norwegia, wskazują jednak, że niektóre linie – w tym Ryanair – nie respektują orzeczenia ETS z 2014 r. i nieuczciwie zawężają definicję bezpłatnego bagażu.

„Chyba wszyscy doświadczyliśmy obaw, że nasz bagaż podręczny nie zmieści się w rozmiarach linii lotniczych i zostaniemy obciążeni dodatkowymi opłatami. Dziś podejmujemy działania przeciwko siedmiu liniom lotniczym, które wykorzystują konsumentów i ignorują orzeczenie najwyższego sądu UE” – tłumaczyła BEUC w komunikacie.

W odpowiedzi Ryanair oskarża internetowe agencje turystyczne (OTA) o znacznie większe szkody dla konsumentów niż własna polityka taryfowa.

„Jeśli BEUC naprawdę troszczy się o dobro konsumentów, dlaczego ignoruje zawyżone opłaty OTA, które naciągają pasażerów na nieuzasadnione marże za loty i dodatki? Te same usługi są tańsze przy rezerwacji bezpośrednio na stronie linii lotniczych” – zapytał przewoźnik w stanowisku. Zdaniem Ryanair, lepszym działaniem byłoby zakazanie ukrytych prowizji OTA i promowanie przejrzystości cenowej.

Co dalej?

Komisja Europejska nie podała jeszcze, kiedy rozpatrzy skargę BEUC. „Spodziewamy się, że ze względu na skalę problemu decyzje zapadną w rozsądnym czasie” – powiedziała cytowana przez PAP Maren Van Buren Struksnaes z norweskiej organizacji konsumenckiej Forbrukerradet.

Wcześniejsza, podobna skarga krajowej federacji konsumentów w Hiszpanii zakończyła się karami dla linii lotniczych w łącznej wysokości 179 mln euro. Tymczasem Ryanair nie zmienia kursu. Nadal będzie umożliwiał darmowe wniesienie jednej osobistej torby oraz – za opłatą – dodanie większego bagażu podręcznego lub rejestrowanego, zgodnie z wolnością taryfową zagwarantowaną przez unijne przepisy.

Komentarze