Ryanair bije na alarm: Lato 2025 zagrożone przez kryzys w kontroli lotów
Tuż przed rozpoczęciem sezonu wakacyjnego, gdy miliony osób szykują się do zagranicznych podróży, Ryanair ostrzega przed poważnym kryzysem, który może pokrzyżować plany urlopowe tysięcy pasażerów.
Irlandzki przewoźnik niskokosztowy 30 maja ogłosił uruchomienie tzw. „Ligi opóźnień” — rankingu państw Unii Europejskiej, których służby kontroli ruchu lotniczego (ATC) odpowiadają za największe zakłócenia w ruchu lotniczym.
Rozkład lotu:
- Jakie są główne zarzuty Ryanaira wobec europejskich służb kontroli ruchu lotniczego (ATC)?
- Które kraje znalazły się w „Lidze opóźnień” Ryanaira i ile lotów zostało w nich zakłóconych?
- Jakie prawa przysługują pasażerom w przypadku opóźnienia lotu zgodnie z rozporządzeniem WE 261/2004?
Jak podkreśla Ryanair, szczególnie w szczycie sezonu urlopowego - od czerwca do września - pasażerowie są narażeni na zwiększone ryzyko opóźnień, odwołań lotów, a także przypadków overbookingu. Przy ograniczonych możliwościach reagowania w zatłoczonych terminalach, nawet niewielkie zakłócenia mogą prowadzić do efektu domina i paraliżu na lotniskach. Ryanair apeluje do unijnych rządów o pilne reformy, ostrzegając, że bez szybkich działań chaos może stać się normą w najgorętszym okresie roku.
Rekord opóźnień mimo mniejszej liczby lotów
W swoim komunikacie Ryanair nie pozostawił złudzeń: to nie problemy operacyjne przewoźników czy pogoda, ale właśnie służby kontroli ruchu lotniczego mają być głównym winowajcą rosnącej liczby opóźnień. Jak podkreśla linia, od 1 stycznia do 26 maja 2025 roku zaobserwowano rekordowy poziom zakłóceń spowodowanych przez ATC, mimo że całkowita liczba lotów w Europie wciąż nie wróciła do poziomu sprzed pandemii i była o 5 proc. niższa niż w 2019 roku.
Brakuje kontrolerów i planowania
Według Ryanaira powodem opóźnień było złe zarządzanie i niedobory kadrowe w służbach kontroli ruchu lotniczego, zwłaszcza w porannym szczycie operacyjnym. To kluczowe, ponieważ opóźnienia o poranku skutkują zakłóceniami w całym dziennym grafiku lotów. Linia po raz kolejny zaapelowała o reformy, które zagwarantują pełne obsadzenie służb ATC. Za złe funkcjonowanie kontroli lotów Ryanair obwinia bezpośrednio ministrów transportu poszczególnych państw UE.
– Krajowe służby ATC są informowane o rozkładach lotów z prawie rocznym wyprzedzeniem, dlatego nie ma żadnego usprawiedliwienia dla braku odpowiedniego przygotowania kadrowego – podkreślił prezes Ryanaira Michael O’Leary.
Polski brak w rankingu opóźnień
W niechlubnym zestawieniu krajów UE odpowiadających za największe opóźnienia lotów i pasażerów Ryanaira przoduje Francja – z aż 15 634 opóźnieniami i ponad 2,8 mln pasażerów dotkniętych zakłóceniami w okresie od 1 stycznia do 26 maja 2025 roku.
Na drugim miejscu uplasowała się Hiszpania – 11 576 opóźnionych lotów, które dotknęły ponad 2 miliony pasażerów. Miejsce na podium zamykają Niemcy, gdzie doszło do 4 367 opóźnień, skutkujących zakłóceniami podróży dla około 786 tysięcy pasażerów.
W zestawieniu znalazły się również Portugalia – z 2 601 opóźnionymi rejsami i 468 tysiącami pasażerów, oraz Wielka Brytania, gdzie odnotowano 1 642 opóźnienia, obejmujące niemal 296 tysięcy podróżnych. Co istotne, Polska nie znalazła się w pierwszej piątce, co może świadczyć o relatywnie lepszym zarządzaniu ruchem lotniczym w naszym kraju.
Prawa pasażerów nie znikają wraz z opóźnieniem
Eksperci ds. praw pasażerów z AirCashBack przypominają, że pasażerowie nie są bezradni wobec opóźnień, nawet jeśli wynikają one z problemów w działaniu służb ATC.
Zgodnie z rozporządzeniem WE 261/2004, pasażerom przysługuje rekompensata finansowa za opóźnienia przekraczające trzy godziny, o ile nie doszło do tzw. nadzwyczajnych okoliczności – a te są interpretowane bardzo wąsko – mówi ekspert ds. praw pasażerów z AirCashBack.
To, że kontrola ruchu lotniczego działa niewydolnie z powodu złego zarządzania, a nie siły wyższej, coraz częściej bywa kwestionowane w postępowaniach sądowych i przez trybunały. Pasażerowie powinni dokumentować każdy przypadek opóźnienia i nie rezygnować z dochodzenia swoich praw.
Ekspert przypomina też, że przewoźnicy są zobowiązani do opieki nad pasażerami – zapewnienia
napojów, posiłków, a w razie potrzeby także noclegu – niezależnie od przyczyny opóźnienia.
Letni paraliż coraz bardziej realny. Ryanair apeluje do Brukseli i rządów
Zdaniem Ryanaira Komisja Europejska i rządy państw członkowskich UE nie podjęły dotąd żadnych konkretnych działań, by naprawić fatalny stan usług kontroli ruchu lotniczego. Przewoźnik domaga się od europejskich ministrów transportu natychmiastowej reakcji – szczególnie że wielkimi krokami zbliża się okres wzmożonego ruchu w sezonie letnim.
Ryanair ostrzega, że brak odpowiedzi ze strony władz może doprowadzić do jeszcze poważniejszych opóźnień w miesiącach wakacyjnych. W efekcie pasażerowie muszą liczyć się z możliwością chaosu na lotniskach, opóźnionych lub odwołanych rejsów oraz znaczących utrudnień w podróży.
Źródło: AirCashBack
Komentarze